نیکیتا کوزمین

هکر بانک روسی 7 میلیون دلار جریمه شد

این روزها دنیای دیجیتال خطرناک‌تر از تصورات ما شده و هر لحظه جرایم اینترنتی رو به افزایش هستند. همان‌طور که می‌دانید هکرهای بزرگی در سراسر دنیا وجود دارند که با دانش هک، جادوهایی را در دهکده مجازی به‌جای می‌گذارند. نیکیتا کوزمین یکی از هکرهای مشهور روسیه‌ای است که چندی پیش موفق به سرقت اطلاعات بانکی یک میلیون رایانه در سراسر جهان شد. حال این هکر 6.9 میلیون دلار جریمه شده و باید آن را پرداخت کند.

نیکیتا کوزمین یکی از سه خالق ویروس Gozi است، این ویروس از طریق فایل‌های پی دی اف وارد رایانه کاربران شده و پس از دانلود و استفاده به سیستم رایانه‌ای کاربر نفوذ می‌کند. البته هنوز هم جزئیاتی از نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر پی دی اف خوان منتشر نشده، اما با توجه به گزارشات فاش شده این ویروس از طریق آکروبات نفوذپذیری را انجام می‌داد. ویروس Gozi برای اولین بار در سال 2007 شناسایی شد، اما تا آن زمان کوزمین و همکارانش میلیون‌ها دلار پول را از حساب‌های بانکی مختلف به سرقت برده بودند.

پس از چندی کارشناسان رایانه‌ای فدرال، سروری را با 10,000 اطلاعات بانکی که از 5200 رایانه به سرقت رسیده بود کشف کردند، البته 160 واحد از این اطلاعات مربوط به ناسا بود. در حال حاضر کوزمین یک هکر مشهور است که جدا از مجرم بودن، یک نابفه رایانه‌ به شمار می‌آید.

این هکر علاوه بر سرقت میلیون‌ها دلار پول، ویروس ساخته شده خود را به دیگر هکرها با قیمت 500 دلار در هفته اجاره می‌داد که سرجمع از ویروس Gozi تقریبا 250,000 دلار درآمد کسب کرده بود. با این حال نیکیتا کوزمین پس از دستگیری در سال 2011 به 37 ماه حبس محکوم شد و به مقامات برای شناسایی ویروس Gozi کمک بسیاری کرد و وزارت دادگستری تخفیفی را در زمان مجازات برای این هکر در نظر گرفت. اگرچه جزئیات کمک به شناسایی ویروس فوق توسط کوزمین منتشر نشده است، اما ظاهرا دیگر سوءاستفاده‌ای از این ویروس انجام نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*