ویکی‌پدیا

با مزایای ساخت اکانت در ویکی‌پدیا آشنا شوید

ویکی‌پدیا یکی از سایت‌های بسیار قدرتمند و مفید فضای وب است که بدون نیاز به ثبت‌نام می‌توان از ان استفاده کرد. احتمالا شما نیز همچون سایر کاربران دلیلی جهت ساخت اکانت کاربردی در این سرویس نمی‌بینید. اما کاملا در اشتباه هستید، چرا که ثبت‌نام در این سرویس با قابلیت‌های عالی و جدید همراه می‌شود که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر هستید.

عضویت در ویکی‌پدیا قابلیت‌های متعددی را فعال می‌کند

اول از همه باید بگوییم که کاربران باید هربار با ورود به سایت، اطلاعات کاربری خود را وارد کنند. به همین دلیل بهتر است با استفاده از یک برنامه مدیریت پسورد، خود را از وارد کردن مجدد اطلاعات راحت کنید. اما گذشته از این موضوع، عضویت در سرویس ویکی‌پدیا چه مزایایی را به همراه دارد؟ در ادامه مقاله به 7 مورد از جنبه‌های مثبت اکانت کاربری در این سایت می‌پردازیم. با گجت‌نیوز همراه باشید.

 کارت‌ پیش‌نمایش برای لینک‌ها

معمولا هر مقاله در وب‌سایت ویکی‌پدیا شامل چندین لینک از مقالات دیگر و مرتبط است. برخی از این موارد بسیار جالب و عجیب هستند و کاربران را به خواندن خود مجاب می‌کنند. اما برخی از این لینک‌ها ارزش باز شدن ندارند و کافیست متن کوتاهی از محتوی آن‌ها مطالعه شود.

ویکی‌پدیا

کارت‌های پیش‌نمایش در ویکی‌پدیا، کاربران را از کلیک بر روی لینک‌های مذکور بی‌نیاز می‌کند. پوینتر موس را بر روی لینک مد نظر ببرید تا مطابق تصویر بالا پیش‌نمایشی از آن باز شود. در این کارت مقدمه کوتاه مقالات به همراه تصویر اصلی آن‌ها نمایش داده می‌شود. چنین قابلیتی، تجربه کاربری شما در ویکی‌پدیا را بهتر از قبل خواهد کرد؛ انگار یک افزونه کاربردی را بدون نیاز به نصب بر روی ویکی‌پدیا سوار کرده‌اید.

جهت فعال‌سازی این کارت‌ها به بخش Preferences > Beta Features > Hovercards مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی

ویکی‌پدیا یک مجموعه عظیم اطلاعاتی و دانش است که هر لحظه می‌توان مطالب جدیدی از آن بیاموزید. اما چگونه مقالاتی مرتبط با زمینه مورد علاقه‌ خود را در این سایت بیابیم؟

ویکی‌پدیا

صفحات مرتبط، یکی دیگر از مزیت‌های بسیار مفید داشتن اکانت کاربری در ویکی‌پدیا به شمار می‌رود. بدین ترتیب در انتهای صفحه‌ای در این وب‌سایت، لینک مقالات مرتبط و جالب قرار می‌گیرد و کاربر می‌تواند مطالب دیگری در زمینه مورد علاقه خود را در اختیار داشته باشد.

طبق تحقیقات کسانی که این قابلیت را به ویکی‌پدیا اضافه کرده‌اند، حدود 25 درصد افرادی که چنین لینک‌های مرتبطی مشاهده می‌کنند، حداقل روزی یک بار بر روی آن‌ها کلیک خواهند کرد. این قابلیت را در بخش Preferences > Beta Features > Related Pages فعال کنید.

نحوه باز شدن لینک‌ها را کنترل کنید

ویکی‌پدیا

همانطور که گفتیم، سایت ویکی‌پدیا میزبان میلیون‌ها مقاله است که لینک‌ آن‌ها در محتوی سایر مقالات مرتبط به هم ارتباط داده شده‌اند. گاهی اوقات علاوه بر نیاز به باز شدن لینک‌های یک مقاله، هنوز با خود آن صفحه کار داریم. در این شرایط بهتر است لینک‌های جدید به صورت خودکار در تب دیگری از مرورگر بارگذاری شوند. جهت فعال‌سازی این قابلیت پس از عضویت در سایت، به بخش in new Tabs or windows Preferences > Gadgets > Browsing > Open external مراجعه کنید.

علاوه بر این ممکن است بخواهید حین مطالعه مقاله‌ای جالب و خواندنی، به فکر جست‌وجوی مطالب خاصی باشید. خوشبختانه امکان باز شدن نتایج جست‌وجو در تب جدید نیز وجود دارد؛ فقط کافیست قبل از کلیک بر روی نتیجه جست‌وجو، دکمه Ctrl را نگه دارید.

جهت فعال کردن این قابلیت به ترتیب به بخشPreferences > Gadgets > Browsing > Open search result in a new tab or window when pressing down the Ctrl key بروید.

چهار پوسته متنوع و جدید

از ظاهر همیشگی ویکی‌پدیا خسته شده‌اید؟ پس ممکن است از حضور چند پس‌زمینه مختلف و قابل‌ویرایش برای ویکی‌پدیا غافلگیر شوید. در حقیقت سرویس ویکی‌پدیا شامل چهار پوسته متفاوت است: آبی، مدرن، مونوبوک و وکتر (پس‌زمینه پیش‌فرض ویکی‌پدیا).

ویکی‌پدیا

نه‌تنها امکان شخصی‌سازی پوسته‌های مختلف ویکی‌پدیا وجود دارد، افزونه و پلاگین‌های این سایت نیز در طراحی محیط کاربری مطابق با سلیقه کاربران عملکرد بسیار خوبی دارند. جهت تغییر پوسته ویکی‌پدیا به بخش Preferences > Appearance > Skin مراجعه کنید.

مخفی‌سازی بنر‌های کمک مالی (Donation)

استفاده از وب‌سایت ویکی‌پدیا کاملا رایگان است، اما گاهی اوقات بنر‌های کمک مالی را مشاهده می‌کنید که از شما جهت حمایت از سرویس تقاضای کمک دارند تا این سرویس همچنان رایگان باقی بماند. در این مقاله قصد بحث پیرامون منابع میلیونی ویکی‌پدیا و عدم نیاز کمک این سرویس را نداریم.

ویکی‌پدیا

اما اگر این بنرها آزاردهنده هستند، بهترین راه جهت از بین بردن آن‌ها، عضویت در سرویس است. با ثبت اکانت کاربری بدون پرداخت کمک مالی، این بنرها برای همیشه از بین می‌روند. حتی علاوه بر این موارد، می‌توان سایر اطلاعیه و بنرهای ویکی‌پدیا را نیز از بین ببرید.

جهت فعال کردن این قابلیت‌ها به بخش Preferences > Gadgets > Browsing رفته و دو گزینه Suppress display of fundraiser banners و Suppress display of CentralNotices را فعال نمایید.

ساخت لیست آپدیت و بوک‌مارک کردن مقالات

از آنجایی که عموم کاربران قادر به ویرایش ویکی‌پدیا هستند، شما نیز می‌توانید اطلاعات درون هر صفحه را ویرایش کنید. گاهی اوقات ممکن است پس از خواندن یک مقاله، اطلاعات و دیتای جدیدی در آینده به آن اضافه شود که از آن‌ها بی‌خبر بمانید. اما با عضویت در سرویس، امکان افزودن مقالات به Watchlist جهت اطلاع از ایجاد تغییرات وجود خواهد داشت.

ویکی‌پدیا

نکته جالب در این زمینه، نقش سیستم بوک‌مارکی این بخش محسوب می‌شود که بسیاری از کاربران را از گم‌نشدن مقالات باارزش خود راحت کرده است. اگر به یک پرونده حقوقی یا جنایی علاقه دارید، با افزودن آن به این لیست، از هر اتفاق جدیدی که رخ دهد، آگاه خواهید شد. با کلیک بر روی آیکون ستاره در هر صفحه، مقاله مورد نظر در Watchlist بوک‌مارک می‌شود.

جهت بررسی لیست مذکور باید به بخش Preferences > Watchlist > View and remove titles on your watchlist بروید.

عضویت در ویکی‌پدیا، مزیت‌های بیشتری دارد…

ویکی‌پدیا

علاوه بر موارد مذکور، عضویت در سرویس ویکی‌پدیا، مزیت‌های فراوان دیگری را نیز شامل می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به قابلیت‌های زیر اشاره کرد:

  1. شروع صفحات و مقالات جدید
  2. آپلود تصویر در بخش نظرات ویکی‌پدیا
  3. استفاده از همین اکانت در سایت‌های زیردسته، نظیر Wikitionary
  4. ویرایش صفحات نیمه محافظت شده
  5. ابزار‌های پیشرفته ویرایشی
  6. صفحه شخصی نظرات شما
  7. و…

همانطور که خواندید، عضویت در ویکی‌پدیا موجب فعال شدن قابلیت و بخش‌های متعددی در این سرویس جهانی می‌شود. نظر شما در این زمینه چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام . می خواهم سایت اختصاصی برای خودم بسازم شبیه ویکی پدیا که فقط خودم مطالبی که دوست دارم را بتونم توش بذارم چیکار باید کنم؟