دعوای گوگل و اوراکل (Oracle)

گوگل برنده‌ی نهایی دعوا با اوراکل بر سر جاوا

بالاخره پرونده‌ی دادخواهی بین گوگل و شرکت اوراکل (Oracle) بسته شد. کمپانی اوراکل ادعا می‌کرد که گوگل به‌صورت غیرقانونی از ای پی آی‌‌های جاوا در ساخت پلتفرم اندروید استفاده کرده است. هیئت‌منصفه پس از 6 سال برگزاری جلسه بالاخره رأی را به نفع گوگل صادر کرد تا آن‌ها را از نابودی سیستم‌عامل اندروید نجات دهد.

در حالی که دادخواهی بین اپل و سامسونگ را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مشاجره‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر دانست، یکی دیگر از این موارد که خیلی سریع رسانه‌ای شد دادخواهی بین گوگل و اوراکل است. کمپانی اوراکل ادعا می‌کرد گوگل به جهت استفاده غیرقانونی از زبان برنامه‌نویسی جاوا در پلتفرم اندروید، باید به این شرکت 9.3 میلیارد دلار غرامت بپردازد.

به نقل از اوراکل آن‌ها ادعا می‌کنند که گوگل از ای پی آی ‌های جاوا بدون اجازه آن‌ها استفاده کرده که در اصل نقض قانون کپی‌رایت و مصداق دزدی است. این مشاجره بیش از 6 سال به طول انجامید و جلسات متعددی برای رسیدن به پاسخ نهایی برگزار شد. لازم به ذکر است که نخستین جلسه دادخواهی بین گوگل و شرکت اوراکل سال 2010 میلادی برگزار شد.

گوگل هیچ بدهی به اوراکل نخواهد داشت

پس از گذشت چندین مرحله از دادگاه بین این دو کمپانی به نظر می‌رسد که باید پیروز نهایی را گوگل اعلام کنیم. بر اساس رأی هیئت‌منصفه، دادگاه اعلام کرده است که غول موتور جستجوی جهان مستقر در مانتین ویو هیچ بدهی به شرکت سازنده جاوا نخواهد داشت.

گوگل پیروز دعوا با اوراکل

بدیهی است که این خبر خیلی خوبی برای گوگل است. چراکه آن‌ها در صورت مقصر اعلام شدن مجبور بودند تا مبلغ 9.3 میلیارد دلار را بابت خسارت به شرکت Oracle پرداخت کنند. هرچند که این خبر از جنبه‌های غیرمادی نیست بسیار برای گوگل حائز اهمیت است. گوگل ثابت کرده است که برای ساخت پلتفرم اندروید از ای پی آی‌های ساخت خود استفاده کرده است که می‌تواند امتیاز فوق‌العاده‌ای برای برنامه نویسان این کمپانی به‌حساب آید.

اگر اوراکل پیروز این مجادله می‌شد، کار برای توسعه دهندگان و برنامه‌نویسان جهت ساخت اپلیکیشن‌های جدید سخت می‌شد. چرا که آن‌ها نگران بودند چه کسی به معنای واقعی پشت پرده‌ی سیستم‌عامل اندروید است و ممکن است حتی از آن‌ها نیز دادخواهی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*