دیزلی

خودروهای دیزلی در ماه‌های سرد سال آلودگی بیشتری تولید می‎کنند!

امسال یکی از بدترین سال‌ها برای تولید کنندگان متقلب خودروهای دیزلی بود چراکه بسیاری از مسئولین و مجلات با افشاگری‌هایی که علیه آنان انجام دادند، موجب شد تا دست کارخانه‌های تولید خودروهای دیزلی متقلب رو شود.

این تقلب در تست‎های آلودگی سنجی رخ داده بود چراکه خودروهای دیزلی در تست‎هایی که از آنها به عمل می‌آمد بسیار خوب عملکردِ و میزان آلودگی تولید شده توسط آنها قابل قبول بود اما این همه ماجرا نیست. وقتی این خودروها قدم به عرصه جاده می‌گذارند شرایط کاملا تغییر می‌کند و اختلاف فاحش تولید آلودگی در جاده و در طی تست‎های انجام شده به‌وضوح مشخص می‎شود.

در تحقیقاتی که بر روی این نوع خودروها به عمل آمد متخصصین متوجه یک نکته عجیب شدند اینکه خودروهای دیزلی در دماهای پایین روز آلودگی بیشتری را تولید می‌کنند.

بر طبق آزمایش‌های صورت گرفته هنگامی‌که دمای هوا تا 18 درجه سانتی گراد پایین می‌آید میزان تولید آلودگی توسط خودروهای دیزلی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده که امر موجب آسیب رساندن هرچه بیشتر به هوای زمین و تولید گازهای گلخانه‌ای می‌گردد.

این موضوع جایی جذاب می‌شود که برخی از مجلات خودرو در مورد این موضوع گزارش‌های عجیبی را منتشر کرده‌اند. برخی از آنها بیان کرده‌اند که این خودروها به‌عمد این‌گونه طراحی شده و در عین حال طراحی کاملا هوشمندانه و طبق قوانین زیست محیطی است!

Euro-5

در این میان «یورو 5» وارد عمل شد و قوانینی را در سال 2011 منتشر کرد که همه کمپانی‌های تولیدکننده خودرو اعم از دیزلی یا بنزینی موظف به نصب کنترل‌کننده‌های آلودگی بر روی خودروهای خود هستند.

نکته قابل توجه این قطعات کنترل کننده این است که عملکرد موتور و خورد را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند چراکه این قطعات با نظرات بر فرایند سوخت‌رسانی به موتور و خارج شدن دود حاصل از موتور باعث شده تا راندمان کلی موتور افزایش پیدا کند.

خوشبختانه طی آزمایش‌هایی که بر روی 213 خودرو از 31 کارخانه مختلف توسط یکی از شرکت‌های ناظر بر تولید گازهای گلخانه‌ای صورت گرفته، مشخص شده است که قوانین یورو 5 در حال اجرا و بهره برداری است اما نکته منفی این موضوع جایی است که برخی از کمپانی‌های بزرگ با نادیده گرفتن این قوانین سعی در تولید خود به روش خود هستند.

blue-hdi-exhaust

در حال 5.1 میلیون خودرو در جاده‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند در حالی هیچ یک از قوانین کنترل آلودگی را رعایت نکرده‌اند. این‌گونه خودروها هنگامی‌که دمای هوا به کمتر از 18 درجه سانتی گراد می‌رسد 4.6 برابر از حد مجاز اکسید نیتروژن تولید می‌کنند.

برای مثال خودرویی مانند رنج روور اسپورت در ساعات سرد روز بیش از 2 برابر آلودگی بیشتر نسبت به ساعات گرم روز تولد می‌کند. باید منتظر بود تا قوانین ناظر بر کارخانه‌ها به‌طور جدی‌تری پیگیری شوند چراکه از شرایط با وضع کنونی پیش رود، چند سال آینده هوای زمین غیر قابل تنفس خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*