اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛ پرچمداری با نگرش نو

سونی در سال جاری سیاست‌های خود در بازار تلفن‌های هوشمند را تغییر داده است، به‌خصوص که پس از چندین سال، سری زد خود را فراموش کرده و حالا تمرکز خود را بر تولید محصولات خانواده اکسپریا ایکس گذاشته است. اگر از سال گذشته فکر می‌کردید اکسپریا زد 5 و زد 5 پریمیوم به‌عنوان پرچم‌داران این کمپانی شناخته می‌شوند، اما در سال 2016 محصول دیگری این عنوان را به خود اختصاص داده است؛ اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی (Sony Xperia X Performance).

طبق ادعای سونی، طراحان تلفن‌های هوشمند این شرکت حالا با نگرش متفاوت و جدیدی فعالیت می‌کنند. حالا که کمپانی سونی سعی می‌کند با تغییرات گسترده در بخش‌هایی همچون طراحی، انقلابی در محصولاتش به وجود آورد، اما آیا واقعا شاهد تولدی دوباره از تلفن هوشمند اکسپریا این شرکت هستیم؟ آیا در سالی که رقابت بین محصولات پرچم‌دار بسیار تنگاتنگ شده، تصمیم این شرکت در ساخت اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی درست بوده است؟ در ادامه با بررسی همه‌جانبه و کامل از تلفن هوشمند اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی همراه گجت نیوز باشید.

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

محتویات درون جعبه:
  • اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی
  • کابل میکرو یو اس بی
  • آداپتور شارژ سریع
  • دفترچه راهنمای کاربر
بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ طراحی

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

در دنیایی که اکثر تلفن‌های هوشمند شباهت زیادی در بخش طراحی به هم دارند، کمپانی سونی به‌خوبی توانسته‌ است پرچم‌دار جدید خود را با طراحی کاملا اختصاصی همراه کند. دستگاه‌هایی با طراحی شبیه به جعبه، حکم ولوو‌ها در دنیای تلفن‌های هوشمند را دارند و اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی با این طراحی و خط‌های تمیز به دنبال تجربه استفاده از مواد جدید بوده است.

برخلاف تلفن هوشمند اکسپریا زد 5 و بدنه شیشه‌ای آن، این محصول جدید سونی در پنل پشتی خود از یک بدنه زیبا و خوش فرم آلومینیومی بهره می‌برد. لایه خروجی پنل پشتی دستگاه مشابه با محصول سال قبل است، اما طراحان سونی جلوه متفاوتی را برای آن در نظر گرفته‌اند؛ در مجموع بدنه اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی بسیار زیبا شده است. متاسفانه حس در دست گرفتن این تلفن هوشمند همچون ظاهر آن اعلاء و درجه یک نیست و نازکی بیش از حد لایه فلزی در پشت هنگامی‌که اسپیکر آن به صدا در می‌آید، به لرزش افتاده و صدا را به‌راحتی از خود عبور می‌دهد. بنابراین حین بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی متوجه استحکام کم در بدنه آن شدیم.

طراحان سونی با به کارگیری از شیشه‌هایی با کناره‌ خمیده و بند از جنس پلاستیکی و فلزی در دور این تلفن هوشمند، محصولی نسبتا بی‌نقص را در زمینه بدنه طراحی کرده است که علی‌رغم برخی ابعاد منفی در مجموع عملکرد مناسبی دارد. از جمله انتقاد‌هایی که پیرامون طراحی و بدنه اکسپریا ایکس پرفورمنس شده می‌توان به قرار گرفتن خروجی هدفون در کناره‌ خمیده محصول و همچنین نوری که از کناره‌های فلزی دستگاه ساتع می‌شود، اشاره کرد. بدین ترتیب هنگام در دست گرفتن تلفن، احتمالا دست شما با جک هدفون تماس پیدا می‌کند.

اما نگرانی‌های ما پیرامون بد قرار گرفتن قطعات در اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی به خاطر ضد آب بودن آن بیشتر و بیشتر می‌شوند. این کمپانی در تبلیغات خود آن‌چنان به ضد آب بودن محصول خود تحت گواهی آی پی 68 نپرداخته است. IP68 در پرچم‌داران قدرتمند دیگری نظیر گلکسی اس 7 سامسونگ نیز به کار گرفته شده است و بدین ترتیب با قرار دادن دستگاه در اعماق بیشتر آب نیز مشکلی نخواهید داشت. اینکه علی‌رغم طراحی باز و غیر فشرده، سونی توانسته است پرچم‌دار جدیدش را مقاوم برابر آب کند واقعا یک پیشرفت چشمگیر به شمار می‌رود. اما ای کاش این کمپانی بهتر می‌توانست ما را در استحکام محصول مطمئن کند.

اکثر این مشکلاتی که در بالا ذکر کردیم بسیار کوچک هستند که به‌راحتی می‌توان از آنها گذشت، اما به هر حال دیدن چنین مواردی در یک پرچم‌دار قدرتمند از کمپانی سونی کمی آزاردهنده است.

یک نکته مهم که حتما باید به آن اشاره کنیم، فقدان حسگر اثرانگشت در نسخه آمریکایی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی است. بدین معنا که کاربران این حوزه تنها قادر به آنلاک تلفن هوشمند خود با دکمه پاور هستند. اما در نسخه جهانی همین دکمه پاور نقش حسگر اثرانگشت را نیز ایفا می‌کند؛‌ دقیقا مثل نسخه‌های قدیمی اکسپریا سونی. این شرکت، تلاش‌های خود جهت رساندن به‌موقع پرچم‌دارش به ایالات متحده را دلیل اصلی این اتفاق ذکر کرده است. اما به هر حال این نکته که یک پرچم‌دار سال 2016 بدون حسگر اثرانگشت روانه بازار می‌شود واقعا در نوع خودش عجیب است.

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

 

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ صفحه نمایش

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

هنگامی‌که مشخصات کلی اکسپریا ایکس پرفورمنس را مرور می‌کنیم، یکی از موارد جالب توجه مربوط به صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن 1080 در 1920 و پنل ال سی دی است. ابعاد این محصول به نسبت اکسپریا زد 5 با 5.2 اینچ صفحه نمایش، کوچک‌تر شده است. همچنین رزولوشن این محصول به نسبت سایر پرچم‌داران سال جاری کمی پایین‌تر است. با این حال در تناسب با ابعاد پنل این تلفن هوشمند، رزولوشن پیکسلی 1080 در 1920 آن‌چنان ضعف بزرگی به شمار نمی‌رود.

تکنولوژی جدید تریلومینوس سونی (Sony Triluminos) این بار در پرچم‌دار این شرکت خود نمایی می‌کند و حالت‌های بهبود تصویری به کاربران امکان ارتقاء کیفیت و اشباع رنگ را خواهد داد. همچنین این محصول با صفحه نمایش بسیار روشن و مناسبی عرضه شده است که مدتی بود محصولی مشابه با آن را ندیده‌ بودیم و پرچم‌دار سونی در این زمینه با آیفون 6 اس رقابت می‌کند. البته در حالت نمایش معمولی، دقت رنگ کمی پایین بود.

در مجموع این صفحه نمایش رزولوشن بسیار بالایی ندارد و همچنین دقت آن به برخی پرچم‌داران شاخص نمی‌رسد، اما روشنایی مناسب و همچنین زوایای دید مطلوب را می‌توان از جمله مشخصه‌های اصلی آن در نظر گرفت. در نمودار زیر می‌توانید به بررسی ویژگی‌های صفحه نمایش اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی و مقایسه آن با سایر پرچم‌داران بپردازید:

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ رابط کاربری و عملکرد

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

سونی همیشه سعی دارد تجربه مشابه با اندروید خام را در محصولات خود به کاربران ارائه کند، در مورد یک محصول نکسوس حرف نمی‌زنیم، اما هدف اصلی سامسونگ شبیه سازی رابط کاربری با این دستگاه‌های محبوب است. بنابراین آیکون‌های مدرن و متریالی در طراحی کاربری این محصول دیده می‌شوند و همچنین سرعت گشت و گذار در آن بالاست. البته نباید از اپلیکیشن‌های تخصصی سونی نظیر برنامه‌های پلی استیشن، خبر‌ها، سلامت و گالری غافل بمانیم. با این حال همانطور که گفتیم شخصی سازی‌های سونی در بخش رابط کاربری به حداقل رسیده است.

در این زمینه منوی کاربری این محصول را مثال می‌زنیم: سونی در این بخش از آیکون‌های زیبا و رنگارنگی بهره گرفته است، اما تمامی بخش‌ها در همان جای همیشگی و ثابت دیده می‌شوند و جابجایی خاصی صورت نگرفته است. دیگر به خاطر خرید تلفن هوشمند اندرویدی از یک کمپانی جدید (سونی)، نیاز به یادگیری رابط کاربری خاص آن تولید کننده نخواهید داشت.

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

میانبر‌های صفحه هوم اسکرین دسترسی کاربر به مهم‌ترین بخش‌های اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی را فراهم می‌آورند و همچنین جهت رسیدن هرچه سریع‌تر شما به بخش دوربین، میانبر این اپلیکیشن نیز در صفحه دیده می‌شود. اما این تنها شیوه جهت باز کردن بخش دوربین در اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی نیست: علاوه بر دسترسی به این بخش از طریق دکمه ثبت تصویر در این محصول، دو بار فشردن دکمه پاور نیز بخش دوربین را باز می‌کند. در مجموع به نظر ما روش آخر به مراتب بهتر از میانبر صفحه و دکمه شاتر محصول است، چراکه تنها با لمس محکم این دکمه، برنامه دوربین اجرا می‌شود.

این موارد آن‌چنان شما را غافلگیر و خوشحال نکرد؟ نگران نباشید، با اینکه سونی علاقه‌ای به گنجاندن قابلیت‌های متعدد و شلوغ شدن رابط کاربری نداشته، اما قابلیت‌های مختلفی در گوشه و کنار این رابط کاربری دیده می‌شوند و کاربران می‌توانند به‌خوبی آن را برای خود شخصی سازی کنند.

از طریق اپلیکیشن What’s New می‌توانید به پوسته‌های متنوع برای اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی دسترسی داشته باشید که در آنها قابلیت‌های متعددی دیده می‌شود. علاوه بر پوسته‌های اورجینال در کنار تم‌های متنوع، به بازی و فیلم‌های کمپانی سونی نیز در این برنامه دسترسی خواهید داشت. بیشتر این پوسته‌ها به‌صورت رایگان جهت دانلود قرار داده شده‌اند و برخی موارد را نیز می‌توان با پرداخت هزینه‌ای کم خریداری کرد.

در مجموع پرچم‌دار سال 2016 سونی در بخش رابط کاربری عملکرد مناسبی داشته است. این رابط آن‌چنان شلوغ نیست، از جلوه‌های مدرن به‌صورت استاندارد بهره برده است و درنهایت امکان افزودن قابلیت‌های بیشتر را به کاربران خود می‌دهد.

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ پردازنده و حافظه

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

همچون بسیاری از پرچم‌داران سال 2016، محصول جدید سونی نیز از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 820 بهره می‌برد و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد. کمپانی کوالکام به‌خوبی توانست ذهنیت بد خریداران از چیپست اسنپدراگون 810 که مشکلاتی نظیر داغ کردن داشت، پاک کند و همچنین تولید کنندگان را در بهره‌گیری از آن در پرچم‌داران خود متقاعد نماید.

با این حال مشکل اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی در این بخش مربوط به حافظه رم است؛‌ درحالی‌که رقبای قدرتمند اندرویدی این محصول با 4 گیگابایت حافظه رم همراه شده‌اند، پرچم‌دار سونی تنها سه گیگابایت را به این بخش اختصاص داده است. اهمیت این 1 گیگابایت برای کاربران با نیازهای مختلف، یکسان نیست، اما این یکی از بخش‌هایی به شمار می‌رود که سونی سعی کرده از آن چشم‌پوشی کند تا هزینه ساخت محصول برایش کمتر تمام شود.

این محصول با 32 گیگابایت حافظه داخلی همراه است و کاربران می‌توانند این میزان را به کمک درگاه حافظه میکرو اس دی ارتقاء دهند.

اما در تست‌های بنچمارک ما پرچم‌دار سونی نتوانست شگفتی‌ساز شود و عملکرد این محصول در تست‌ها را می‌توان متوسط ارزیابی کرد. به جز در برخی بخش‌های بررسی ما، در سایر موقعیت‌ها عملکرد تعجب‌آور و خاصی از پرفورمنس ندیدیم.

علی‌رغم این نتایج مربوط به بنچمارک، در استفاده روزانه و عملی از این محصول مشکل خاصی نداشتیم. اینکه بدانیم در تلفن هوشمند خود تراشه قدرتمندی همچون اسنپدراگون داریم و در عملکرد محصول مشکلاتی نظیر کاهش فریم صفحه و یا لگ زدن دیده شود، واقعا آزاردهنده است. با این حال در استفاده روزانه مشکلی با این محصول نخواهید داشت. در بیشتر مواقع چیپست قدرتمند اسنپدراگون 820 به کمک سخت افزار آمده و مشکلات را از سد راه کاربر برمی‌دارد.

با این حال در بررسی‌های خود از این محصول در چند موقعیت خاص با مشکل عملکرد روبرو شدیم؛‌ در بیشتر این مواقع پرچم‌دار سونی با داغی بیش از حد روبرو شده بود. پس از فیلم برداری ویدیو استاندارد 1080p به مدت تنها یک دقیقه، و یا فیلم‌های 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه، اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی آن‌قدر داغ شد که حتی اپلیکیشن فیلم برداری امکان دسترسی به برخی بخش‌های خاص را غیرفعال کرده بود! در بخش فیلم برداری 4K نیز این محصول با مشکلات خاصی روبرو بود. به هر حال مشکل پرفورمنس حتی با ویدیو‌های استاندارد 1080p برایمان عجیب بود.

 

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ اتصالات

در تلفن هوشمندی که به‌صورت آنلاک شده و بدون قرارداد بزرگ با اپراتورهای همراه به فروش می‌رسد، ارائه اتصالات مناسب ضروری است و اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی نیز از هر دو باند ای‌تی اند تی و تی موبایل پشتیبانی می‌کند. مدل آمریکایی تنها از یک سیم کارت پشتیبانی دارد و با بلوتوث 4.2، وای فای و ان اف سی همراه شده است. لازم به ذکر است که حالا با بدنه پشتی فلزی، محل قرارگیری چیپ ان اف سی تغییر کرده است و کاربر جهت انجام پرداخت‌های موبایلی خود باید یکی از دو گوشه کناری در پنل جلویی موبایل – کنار دوربین سلفی – خود را بزند.

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ دوربین

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

کمپانی سونی یکی محبوب‌ترین سازندگان سنسور‌های تصویر برداری در جهان به شمار می‌رود که تولید کنندگان متعددی از محصولات این شرکت بهره می‌برند. به همین دلیل پرچم‌دار سونی باید با دوربین قدرتمندی همراه باشد و پرفورمنس نیز با دوربین 23 مگاپیکسلی و ایکسمور RS حدود 1/2.3 اینچی همراه است. اما همچون اکسپریا زد 5 (که از سنسور مشابهی بهره می‌برد) از عملکرد دوربین پرچم‌دار جدید سونی راضی نبودیم.

همانطور که در بخش رابط کاربری گفتیم، با میانبر‌های متعدد می‌توان به بخش دوربین پرفورمنس دسترسی پیدا کرد و سرعت باز شدن اپلیکیشن دوربین نیز بسیار بالاست تا هرگز سوژه‌های ناگهانی را از دست ندهید. احتمالا بیشتر تصاویر خود در این محصول را با حالت Superior خودکار ثبت خواهید کرد. با اینکه اپلیکیشن دوربین اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی تنظیمات متعددی را ارائه نمی‌کند اما برخی از حالت‌های خاص ثبت تصویر در آن نظیر فوکوس خودکار بر روی اجسام در حال حرکت در نوع خود جالب هستند.

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

حالت تصویر برداری دستی انعطاف پذیری بیشتری داشته و امکان کنترل مواردی همچون بالانس رنگ سفید، نحوه نمایش، تثبیت اپتیکال تصاویر (ISO) و حالت HDR را به کاربر می‌دهد. اما با توجه به ادعای سونی در تجربه برتر تصویر برداری، گزینه‌های مربوط به این بخش برای یک پرچم‌دار بسیار محدود هستند. درست است که حالت‌های مختلفی مختص موقعیت‌های خاص جهت تصویر برداری و فیلم‌برداری در اپلیکیشن دوربین تعبیه شده‌اند اما متاسفانه در بیشتر این موقعیت‌ها نمی‌توان تصاویر را با رزولوشن 23 مگاپیکسلی ثبت کرد و تصاویر تولیدی این بخش به 8 مگاپیکسل نزول پیدا می‌کنند.

کیفیت تصویر در اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

سنسور سونی تنها به فکر پیکسل‌های بالا و بازاریابی از این طریق بوده است؛ فقط همین! حالت خودکار در صحیح و با کیفیت نگه داشتن وضوح مشکل دارد و حتی منظره‌های زیبا و رنگارنگ نیز در رنگ‌های بسیار خوبی توسط این دوربین ضبط نمی‌شدند.

حتی در زوم کردن بر روی تصاویر 23 مگاپیکسلی و کراپ 100 درصد نیز مشکلاتی دیده می‌شود. پس از بریدن تصاویر، نویز‌هایی بر روی آنها پدیدار می‌شوند و تصویر در مجموع شبیه به نقاشی می‌شود.

با توجه به عملکرد و سرعت مناسب در بخش کانونی دوربین پرفورمنس، بروز مشکلات مذکور در آن واقعا ما را نا امید کرد؛ آن‌هم در بخشی که کمپانی سونی ادعای زیادی در آن دارد. دوربین این محصول در باز شدن و فوکوس سرعت مناسبی دارد و حتی اجسام محرک را به‌خوبی ثبت می‌کند. با این حال گاهی اوقات این الگوریتم قابل پیش بینی فوکوس تا حدی بیش از حد آزاردهنده شده و منظره را از فوکوس مربوطه خارج می‌کند.

از طرفی عملکرد دوربین جلوی پرفورمنس به لطف سنسور 13 مگاپیکسلی سونی همراه با لنز‌هایی با زاویه دید مناسب واقعا مناسب بود و در بررسی خود توانستیم تصاویر سلفی زیبایی توسط آن ثبت کنیم. البته در زوم 100 درصد بازهم مشکلاتی نظیر پیدایش نویز و کمبود جزئیات دیده می‌شود، اما با توجه به رزولوشن به کار گرفته شده می‌توان از این مشکلات کوچک چشم‌پوشی کرد. در ادامه توجه شما را به نمونه تصاویر ثبت شده توسط پرفورمنس جلب می‌نماییم: (تصاویر زیر کم حجم شده هستند و جهت مشاهده در کیفیت و اندازه واقعی بر روی آنها کلیک کنید)

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛ ضبط ویدیو

کمپانی سونی سابقه بسیار تیره و تاری در کیفیت 4K دارد. صفحه نمایش 4K در سونی اکسپریا زد 5 پریمیوم نتوانست آن‌چنان انتظارات کاربران را برآورده کند بنابراین سونی از تلاش‌های افراطی خود در این زمینه دست برداشت. اما آیا ساخت تلفن هوشمندی با تراشه اسنپدراگون 820 و دوربین 23 مگاپیکسلی که از فیلم برداری اولترا اچ دی پشتیبانی نکند کار عاقلانه‌ای است؟

به جای این، چندین حالت ضبط ویدیو 1080p با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه، به همراه حالت 720p و رزولوشن‌های پایین‌تر در بخش دوربین پرفورمنس گنجانده ‌شده‌اند. عملکرد پرچم‌دار سونی در فیلم برداری ویدیو‌های 1080p نسبتا مناسب بود و می‌توان به‌نوعی با این تصمیم سونی کنار آمد. اما پس از مشکلات داغ شدن بیش از حد که به آن اشاره کردیم، ایمان داشتن به عملکرد مناسب پرچم‌دار سونی در ضبط ویدیو کمی سخت‌تر شد.

ویدیوهای 1080p که با این محصول ضبط کردیم درنهایت با رنگ‌ها و جزئیات نرم و غیر طبیعی و تعریف نشده همراه شده بودند. نمای کلی ویدیو‌ها نیز آن‌چنان تعریفی نداشت.

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ مولتی مدیا

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

اسپیکر‌های تعبیه شده در جلوی تلفن هوشمند یکی از مهم‌ترین نیاز‌های کاربرانی به شمار می‌روند که به دنبال سرگرمی هستند. اتفاقی که در اکسپریا ایکس پرفورمنس رخ داده است و خریداران می‌توانند جهت خرید به این فاکتور نیز توجه کنند. برخلاف خروجی کوچک، کیفیت صدای تولیدی این اسپیکر‌ها مناسب است.

با این حال حتی در ولوم‌های متوسط، پنل پشتی این محصول به ویبره در می‌آید و نگه داشتن این تلفن هوشمند در ولوم بالا کمی آزارهنده است و به یک تجربه نامطلوب موسیقی منجر می‌شود.

شکایت دیگر ما از حداکثر صدای تولیدی اسپیکر‌های پرفورمنس است که علی‌رغم امکان بهره از ولوم‌های بالا، عملکرد مناسبی به نسبت سایر رقیبان پرچم‌دار ندارد.

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ کیفیت تماس

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

تولید کننده قدیمی و خوش نامی همچون سونی نمی‌تواند به‌راحتی تلفن هوشمندی با عملکرد ضعیف در بخش تماس را روانه بازار کند. حتی با کمبود سیگنال در برخی شرایط، صدای گیرنده و فرستنده در تماس‌های آزمایشی ما با کیفیت مناسبی رد و بدل شد و وضوح و بلندی مناسبی داشت. اما بازهم می‌گوییم که تولید کنندگان بزرگ نظیر سونی هرگز در چنین بخش‌هایی بی گدار به آب نمی‌زنند.

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ شارژ دهی باتری

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

علاوه بر عملکرد دوربین، یکی دیگر از جنبه‌هایی که کمپانی سونی در فروش پرفورمنس بر آن تاکید دارد، شارژدهی دستگاه است. طبق ادعای این کمپانی، مدیریت هوشمند باتری، تکنولوژی انطباق‌پذیری شارژ و قابلیت شارژدهی تا دو روز آن‌هم با تنها یک بار شارژ شدن از جمله خصوصیات این بخش در اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی به شمار می‌روند. با این حال نتایج تست‌های ما با این ادعا کمی زاویه داشت.

پرفورمنس با باتری 2700 میلی‌آمپری همراه شده است که به نسبت رقیب خود، گلکسی اس 7، ظرفیت نسبتا کمتری را شامل می‌شود؛ عمر شارژدهی پرچم‌دار سونی نیز در مقایسه با اس 7 کمتر است و در تست باتری ما حدود 6 ساعت دوام آورد. با چنین شارژدهی نسبتا متوسطی، جهت استفاده دو روزه از پرفورمنس با هر بار شارژ شدن، باید کمتر به سراغ این تلفن هوشمند بروید! البته حالت‌هایی نظیر استامینا و اولترا استامینا می‌توان شارژ دهی باتری محصول را تا حدی بیشتر کرد.

اما مهم‌ترین مشکل در بخش باتری پرفورمنس مربوط به ظرفیت استفاده از آن نیست، بلکه دفعات شارژ دوباره مسئله مهم‌تری است؛‌ برخلاف ادعای سونی در شارژ سریع محصول، مدت زمان مورد نیاز جهت فول شارژ شدن پرفورمنس در مقایسه با پرچم‌دار سامسونگ حدود 50 درصد بیشتر است؛‌ با اینکه باتری پرفورمنس گنجایش کمتری دارد! در ادامه توجه شما را به نمودار مربوط به تست بنچمارک باتری پرفورمنس جلب می‌نماییم:

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

بررسی اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی ؛‌ جمع بندی

اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی

قیمت پرچم‌دار سال جاری سامسونگ 700 دلار است و هم‌اکنون در ایالات متحده آمریکا پیش فروش می‌شود و عرضه نهایی آن حدود یک ماه دیگر خواهد بود. سونی سعی دارد اکسپریا ایکس پرفورمنس را هم‌رده بهترین پرچم‌داران اندرویدی قرار دهد و با اینکه این محصول کیفیت ساخت و طراحی مناسبی دارد اما هنوز هم در مقایسه با برخی پرچم‌داران قدرتمند بازار حرف زیادی برای گفتن ندارد.

اگر پرفورمنس با قیمت 550 یا حتی 600 دلار به فروش می‌رسید، مطمئنا با نگرش متفاوتی به آن نگاه می‌کردیم و این امکان وجود داشت که از خیر قابلیت‌هایی نظیر فیلم برداری 4K و یا سه گیگابایت حافظه رم گذشت؛ اما از آنجایی که این محصول به نسبت گلکسی اس 7 ارزان‌تر نیست، فقدان چنین مواردی در نوع خود پرفورمنس را از جایگاه یک پرچم‌دار واقعی دور کرده است.

شاید دلیل اصلی این موضوع، از راه رسیدن سریع پرفورمنس پس از اکسپریا زد 5 سونی باشد؛ محصولی که تنها در بازار آمریکا به فروش می‌رسید. همچنین به نسبت زد 5، اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی تنها چند مشخصه جدید را به همراه دارد؛ اکثر بخش‌های سخت افزاری در پرچم‌دار سال جاری سونی تغییر نکرده‌اند.

البته شاید سونی بتواند با اقداماتی همچون فراهم کردن قابلیت فیلم برداری 4K در آپدیت نرم افزاری، نظر خریداران را به خود جلب کند اما در مجموع سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس را نمی‌توان یک پرچم‌دار ایده‌آل اندرویدی در نظر گرفت. نظرات خود در مورد این مقاله و پرچم‌دار سونی را با ما و سایر خوانندگان مطلب به اشتراک بگذارید.

نکات مثبت
  • طراحی زیبا و تمیز
  • رابط کاربری ساده و مشابه با اندروید خام
  • عملکرد مطلوب
  • اجرا و ثبت تصویر سریع دوربین
نکات منفی
  • قیمت، قیمت و قیمت…
  • بخش سخت افزار در مقایسه با رقیبان
  • فقدان فیلم برداری 4K
  • کیفیت ساخت از سطح انتظارات دور است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. از ادمین محترم این سایت خواهش میکنم اطلاعات غلط به مردم ندن صرفا بخواطر اینکه طرفداری از یه برند دیگرو مد نظر دارن
    برای مثال اشاره شد به جدید بودن برند سونی در گوشی های هوشمند لازم به ذکر هست که اولین تلفن همراه اندروید با اندروید 1 از طرف همین شرکت منتشر شد (xperia x 10)…
    یا گفته شد که در حالت ultra stamina mode مصرف باتری تا حدی کاهش پیدا کرد که بر اساس تجربه خودم در این حالت در شرایط استفاده نرمال تا 4 روز با شارژ کامل بازدهی داشت
    و خیلی نکات دیگه…
    این مطلب بررسی محصول سونی بود ولی در واقع شاهد تبلیغ برند مقلد سامسونگ بودیم

  2. با توجه به قیمت تمام شده برای سونی این راهی که روسای سونی پیش گرفتن جز بد نمای برای این برند محبوب نتیجه دیگه ای نداره.قیمت عاقلانه این گوشی با در نظر گرفتن بقه پرچم دارها یه چیزی در حدود یک میلیون و پانصده نه و میلیون و سیصدمعلومه که با این قیمت هیچکس سمت این گوشی نمیاد

  3. گوشیه خوبیه اما
    قیمتش :////

  4. خدایش سونی یکی ازکمپانی های قدیمی دنیاس که بیشترمردم حداقل اسمش روشنیدن…ولی بایدقبول کرد بدجوری درجا زده …درحدی که خیلی ازکمپانی های چینی اومدن وازش پیشی گرفتن..

  5. نتیجه اگه جز این بود تعجب می کردم.

    • والا
      سونی اگه بهترین گوشی موبایل دنیا رو هم بسازه که به نظر من ساخته بازم هیچکس نمیخره چون ساسونگ و ایفون اسم در اوردند
      هیچی نیستند

      • سونی اکه بهترین گوشی های دنیا رو بسازه، همه می رن گوشی،سونی می خرن.
        الان اگه فروش خوبی نداره و بخش فروشش رو تو این بازار و اون بازار داره تعطیل می کنه، دقیقا به همین خاطره؛
        ‘چون گوشی های خوبی نمی سازه.’
        چیزی که این مقاله -نه از سر هوس- که با استناد به آزمایش و امتحان، داره گوشزد می کنه.
        اما کو گوش شنوا! [ منظورم دقیقا شمایی اقای as.alireza]

        فروش بالای سامسونگ و اپل هم بخاطر اینه که -با تمام نقاط ضعف و قوتشون- در نهایت گوشی های خوبی می سازن و اکثریت راضی اند ازشون؛ دقیقا برعکس سونی.

        • افرین منتقد..گوشی های خوبی تولید نمی کنه و درضمن قیمتهاش هم خیلی بالاس..حساب کن اکسپریاx میان رده رو داره باقیمت1.700میفروشه..بااین قیمت میتونی بری پرچمدار کمپانی های دیگه روبخری..مثل.نوت5.گلکسی اس7.الجی جی5.هواوی پی9.ایسوس زنفون3دیلاکس….بعد اونوقت انتظار داریم سونی رشد مالی هم بکنه بااین مشخصات(میان رده)سخت افزاری

          • مثل اینکه شما از قیمت گلکسی A9 خبر نداری
            یا شایدم پرچمداره نمیدونستیم

          • یعنی شما میگی ایفون se با 140 پول قطعاتش که به قیمت 400 یا 600 دلار به بازار میره رو بخری ارزونه حالا وقتی بیاد ایران میشه چهار برابر قیمت خوبه!؟
            ایفون 6s واقعا گوشیه خوبیه ولی نسبت به قیمتش انگار یه جنس رو چهار برابر قیمت قطعاتش میخری و بعد میگی خیلی ارزون خریدم چند ماه پیش همین گجت نیوز زده بود میانگین سود ایفون تو هر گوشی 168 دلار هست و سونی 38 دلار حالا کدوم ارزونه کدوم گرون!؟

          • دقیقا منطور شما انفجار کوشی های سامسونگ بی نقص هست ایا؟؟؟
            =)))

        • پاسخ به جناب منتقد:دوست عزیز من تا الان فقط گوشی های سامسونگ رو داشتم و الان هم جدید ترین پرچمدار این شرکت ینی اس ۷ رو دارم به راحتی میتونم بگم گوشی های سامسونگ عالین اما هیچ وقت حسی که با محصولات سونی اچ تی سی و اپل به من دست میده رو منتقل نمیکنن با اکثر گوشی های برندای دیگه از قبیل هوآوی سونی اپل اچ تی سی و الجی هم کار کردم اما حس کیفیت توی گوشی های سه برند نام برده شده واقعا بهتره البته گوشی های سامسونگ قیمت واقعا بهتر و به صرفه تری به اون سه برند دارن ولی در کل اگر بخوام توی بازه ی زمانی که تمامی محصولات پرچمدار شرکت های مختلف رونمایی شده باشن و حباب قیمتشون از بین رفته باشه شخصا محصولات سونی و اچ تی سی توی سیستم عامل اندروید و محصولات اپل و سونی و اچ تی سی رو به محصولات سامسونگ ترجیح میدم

  6. زیاد کوبیدید سونی رو در حالی که سونی از خیلی از گوشی های چرت و پرت بهتره