لکسوس GX 460

بررسی لکسوس GX 460 مدل 2016؛ قابلیت لندکروزر با ویژگی لوکس بودن لکسوس در‌هم آمیخته است

بازار خودروهای اسپرت لوکس که کاربردی نیز باشند، چندان بزرگ نیست. مدل‌های کمی را می‌توان در این‌گونه بازارها یافت. از این تعداد انگشت شمار، لکسوس سه مدعی قوی روانه بازار کرده که ازجمله می‌توان به لکسوس GX 460 مدل 2016 اشاره کرد. این بررسی توسط وب‌سایت گیزمگ نوشته شده و خوب و بد این خودرو پس از یک هفته اقامت در این SUV لوکس، مورد بررسی قرار گرفته است.

کسانی که به دنبال یک خودروی SUV لوکس با قابلیت‌‌های بسیار می‌گردند که توانایی آفرود داشته و بتواند تجربه رانندگی با خودرویی لوکس را نیز فراهم کند، ماشین لکسوس GX 460 مدل 2016 احتمالا همان چیزی است که در جستجویش هستند. خودرویی که در سه ردیف طراحی شده و قابلیت‌های آفرود لندکروزر را به اشتراک گذاشته است. مدلی که به‌مانند برادر بزرگ‌تر خود لکسوس LX 570 ویژگی‌های زیاد با فضای لوکس داخلی آن به‌خوبی عجین شده؛ اما بر خلاف مدل LX، لکسوس GX 460 بدنه و فضای داخلی جمع و جورتری داشته و بیشتر با ویژگی عبور و مرورهای شهری هماهنگ شده است.

از نقاط قوت این مدل می‌توان به‌ردیف صندلی‌های جلو این مدل و سیستم‌حمل و نقل هوشمند آن اشاره کرد. اما ردیف دوم کمی ناراحت کننده است، صندلی‌های معمولی که هیچ سرگرمی برای آن در نظر گرفته نشده (به‌عنوان مثال مانیتوری برای دیدن فیلم یا بازی وجود ندارد).

لکسوس GX 460

قدرت در زیر کاپوت این خودرو از یک موتور 4.8 لیتری V8 تامین می‌شود، موتوری که قدرت خروجی برابر با 301 اسب بخار داشته و گشتاوری برابر با 446 نیوتن – متر تولید می‌کند. این قدرت تولیدی از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته استاندارد به هر چهار چرخ این مدل وارد شده و دو دنده سنگین مخصوص به آفرود دارد. لکسوس GX 460 مدل 2016 قادر است تا باری به‌ وزن تقریبی 3,000 کیلوگرم را بکسل کند.

مصرف سوخت این خودرو، 13.8 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده که در هنگام رانندگی در شهر به 15.7 لیتر افزایش یافته و در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها به 11.8 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش می‌یابد. این مدل در یک هفته مورد آزمایش که ترکیبی از رانندگی در شهر، بزرگراه و مناطق مختلف را تجربه کرد، به‌طور میانگین 15.7 لیترسوخت در هر 100 کیلومتر مصرف کرد.

لکسوس GX 460

خودروی لکسوس GX 460 مدل 2016 در شتاب گیری کمی تنبل است. به‌ویژه هنگامی‌که در بزرگراه مشغول رانندگی هستید این مورد بیشتر به چشم می‌آید. در مانورهای عبور و برای سبقت گرفتن، به‌نظر می‌رسد که موتور 4.6 لیتری آن اندکی کم می‌آورد. موتور در هنگام تغییر دنده و انتقال قدرت برای معکوس کشیدن چندان با آرامش کار نمی‌کند. در مقایسه رنج روور اسپرت کمی از این مدل بهتر عمل می‌کند؛ اما این قضیه به هیچ عنوان موتور و یا سیستم انتقال قدرت این مدل را زیر سئوال نمی‌برد. پیشرانه این اتومبیل همچنان به‌خوبی و با خوش رفتاری کار خود را انجام می‌دهد.

لکسوس GX 460

در بزرگراه، لکسوس GX 460 بسیار خوش دست نشان می‌دهد و ماشین کاملا در اختیار شماست؛ اما در مقایسه مصرف سوخت با سدان‌ها یا کراس اوورهای کارآمد، دقیقا نمی‌توان این جمله را به‌کار برد. زمانی که با این خودرو در اطراف شهر رانندگی می‌کنید، رد شدن آرام این خودرو از سرعت‌گیرها و پستی و بلندی‌های جاده را به‌خوبی احساس می‌کنید. سیستم فنر بندی (سیستم تعلیق) آن فوق‌العاده است و به‌خصوص در هنگام رانندگی آفرود و عبور از دست انداز‌ها می‌توان این موضوع را به‌خوبی احساس کرد. در کل گویا تجربه رانندگی آفرود این مدل به رانندگی در بزرگراه می‌چَربد.

طراحی بیرونی این خودرو شبیه به دیگر SUV های قدیمی‌تر Toyota/Lexus است. لکسوس GX 460 مدل 2016 ظاهرا همان شکل ظاهری مدل LX 570 را برگزیده؛ اما کمی گردتر و جمع و جورتر از این مدل به‌نظر می‌رسد. گویا برای ساخت مدل جدید SUV لکسوس، رانندگی در فضای شهری معاصر بیشتر مد نظر بوده و با شهرنشینی امروزی سازگارتر است. قیمت GX 460 برای فروش در بازارهای جهانی 50,780 دلار اعلام شده که تقریبا دو سوم قیمت مدل LX 570 است.

لکسوس GX 460

در داخل نیز همانطور که عنوان شد، فضا کمی جمع و جورتر شده است. جادار بودن صندلی‌های عقب اندکی کمتر شده و در ردیف سوم تنها یک کودک را می‌توان جا داد. طراحی و کیفیت ساخت عالی بوده و از مواد با کیفیتی در ساخت آن استفاده شده است. طراحی فضای داخلی چرمی آن بسیار دلچسب بوده و فضای آرامی را برای سرنشینان فراهم کرده است.

بااین حال تجربه نشستن در ردیف دوم صندلی‌های GX 460 چنگی به دل نمی‌زند؛ اما ناراحت کننده نخواهد بود و در ردیف سوم نیز جا به‌اندازه کافی برای قرار دادن صندلی ایمنی کودک فراهم است.

لکسوس GX 460

تجربه نشستن برای راننده و سرنشین جلو کمی متفاوت‌ است. گزینه‌های انتخابی زیادی وجود دارد، ترکیب بندی ردیف اول دلچسب‌تر از صندلی‌های دیگر بود و در یک کلام، نشستن در ردیف جلو حس و حال بهتری دارد.

طراحی کلی اتاق شبیه به کابین‌های معمولی لکسوس بوده که به‌خوبی انجام شده است. علیرغم ابعاد بزرگ این ماشین (طبیعی است، لکسوس GX 460 مدل 2016 در کلاس ماشین‌های SUV است) دید راننده نسبت به جاده بسیار خوب بوده و به اصطلاح راننده بر روی ماشین سوار و به جاده مسلط است.

در اکثر شرایط مختلف رانندگی – چه در جاده‌های آسفالت و چه در مکان‌های آفرود – ماشین Lexus GX 460 قدرت مانور بالایی را از خود به‌نمایش می‌گذارد. با جمع کردن صندلی‌های ردیف دوم، قسمت بار این خودرو می‌تواند تا 64.7 فوت مکعب گسترش یابد. در مدل لکسوس GX 460 قرار گیری یک پنجره کار را راحت‌تر کرده است می‌توان برخی از بارها را بدون آنکه نیاز به باز کردن درب عقب باشد از آن خارج کرد و یا در قسمت بار به‌راحتی قرار داد.

یکی دیگر از مسایلی که کمی باعث دلخوری خواهد شد، استفاده از نسل سیستم سرگرمی قدیمی در این مدل 2016 است. یک نمایشگر نه چندان بزرگ 8 اینچی با وضوح تصویری پائین، گرافیک‌های چندان باکیفیتی را ارائه نمی‌دهد. لکسوس سال گذشته سیستم Enform را معرفی کرده و اعلام نمد که در خط تولید ماشین‌های 2016 خود از آن استفاده خواهد کرد؛ اما در لکسوس GX 460 مدل 2016 چنین چیزی دیده نمی‌شود و همان سیستم قدیمی به‌کار گرفته شده است.

لکسوس GX 460

اما در سیستم سرگرمی فعلی این مدل، قابلیت‌های اساسی همچنان نهفته است. گزینه‌های ارتباطی پایه‌ای چون بلوتوث در آن وجود داشته و کنترل کروز نیز در سر جای خود ثابت مانده است.

به گفته وب‌سایت گیزمگ، یک هفته رانندگی با این خودرو باعث شد تا فراز و نشیب‌های زیادی در ساختار لکسوس GX 460 مدل 2016 مشخص شود. علیرغم کمی تنبلی موتور این خودرو، به‌خصوص در بزرگراه‌ها، همچنان در آفرود قدرتمند و مناسب نشان می‌دهد. تجربه رانندگی و مسافرت خوشایندی برای سرنشینان جلو وجود دارد و این تجربه‌ی شیرین کمی برای سرنشینان عقب، ضعیف‌تر است. وضعیت منطقه بار نیز نسبتا رضایت بخش است.

در کل SUV جدید لکسوس ماشین مناسبی از آب درآمده، یک نسل قدرتمند برای آفرود که در جاده‌های معمولی نیز تجربه خوشایندی برای سرنشینان فراهم می‌آورد. قیمت آن نیز با توجه به خودروهایی که در این رنج قیمتی قرار می‌گیرند کاملا معقول است. در نهایت می‌توان به لکسوس برای ساخت چنین خودرویی تبریک گفت.

لکسوس GX 460

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*