کامبوج

کشف امپراتوری ۱۰۰۰ ساله در میان جنگل های کامبوج

محققین به‌تازگی منطقه بسیار شگفت انگیزی را در میان پوشش سبز درختان و جنگل‌های جنوب شرقی آسیا کشف کرده‌اند که گویا یکی از تمدن‌های عظیم بشری بوده است. به نظر می‌رسد این مجتمع عظیم مذهبی با نام Angkor Wat واقع در منطقه کامبوج (Cambodia) تحت همایت شبکه‌ای گسترده از شهرهای کوچک بوده که قدمت آن به ۱۰۰۰ سال پیش می‌رسد. کامبوج نام سرزمینی است که در قسمت جنوب شرقی آسیا بین کشور تایلند و قسمتی جنوبی ویتنام واقع شده و جمعیت کنونی آن ۱۴,۴۹۴,۳۰۰ نفر است.

برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ محققین متوجه منطقه‌ای ناشناخته در جنگل‌های کامبوج شدند و تاکنون بخش‌های زیادی از این منطقه ناشناخته را کشف کرده‌اند. آن چیزی که بدیهی به نظر می‌رسد آن است که این منطقه بزرگ‌ترین مجموعه مذهبی تاریخ جهان بوده و حتی پژوهشگران معتقدند هنوز قسمت‌های بسیار زیادی از این منطقه کشف نشده است.

یکی از ویژگی‌های حیرت‌انگیز این مجموعه سیستم جاده‌ها و شهرهای آن است که مجله باستان‌شناسی از آن به‌عنوان یکی از تمدن‌های بشری در هزاران سال پیش یاد می‌کند. همانطور که گفته شد محققین قدمت این سازه عظیم و باشکوه را بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ سال پیش برآورد کرده‌اند. این منطقه به‌قدری وسیع و باشکوه است که باستان شناسان آن را با شهرهای مدرن امروزی مقایسه می‌کنند.

پروژه کشف و شناسایی Angkor Wat یکی از گسترده‌ترین تحقیقات پژوهشگران تاکنون بوده است. آن‌ها با تحت پوشش قرار دادن ۱۹۰۰ کیلومترمربع از این جنگل‌ها موفق شدند تا با بهره‌گیری از تکنیک LiDAR به شناسایی این منطقه بپردازند. LiDAR یکی از روش‌های زمین‌شناختی است که دانشمندان در این روش از انعکاس نور لیزر استفاده کرده و تمام عناصر یک محیط را شناسایی می‌کنند.

کامبوج

پژوهشگران متوجه آب راه‌ها و کانال‌های آبی شدند که به‌طور پیشرفته‌ای به تمام مناطق این سرزمین آب‌رسانی می‌کرده است. ارتباطات مردم نیز از طریق سیستم جاده‌ها و توسعه شهری در این منطقه امکان‌پذیر بوده که تمام این ویژگی‌ها گویای تمدن بسیار پیشرفته و مدرن امپراتوری Khmer بوده است. محققین با بررسی شواهد موجود و آثار بازمانده از این تمدن کشف کردند که Khmer چگونه پدید آمده، از چه طریقی توسعه یافته و درنهایت چگونه سرنگون شده است.

چه چیزی می‌تواند سبب زوال و نابودی چنین تمدن بزرگ و توسعه یافته‌ای شود؟ به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین علل سقوط این امپراتوری باشکوه وابستگی مهندسی آنها به آب و کانال‌های آبی بوده است چراکه با قطع شدن آب و یا کاهش باران‌های فصلی سیستم آب‌رسانی مختل شده و زندگی مردم دچار مشکل شده است.

کامبوج

جالب است بدانید مهندسین این شبکه‌های آب‌رسانی سیستم‌هایی را تدارک دیده بودند که تمام آب‌های سطحی به همراه آب‌های ناشی از بارش‌های فصلی را جمع‌آوری کرده تا درنهایت وارد مخازن ذخیره آب شوند. حال وجود کوچک‌ترین مشکل در این سیستم پیشرفته منجر به ایجاد اختلال در آب‌رسانی به مناطق کشاورزی و آب آشامیدنی مردم و حکومت شده و می‌تواند سبب نابودی این امپراتوری شود.

متاسفانه یکی دیگر از دلایل فروپاشی این امپراتوری تغییرات شدید آب هوایی بین مناطق خشک و مرطوب کامبوج بوده است. تغییرات شدید اقلیمی سبب شده تا زندگی مردم تحت تاثیر قرار بگیرد و حکومت با تغییر در میزان بارش‌ها و پدیدار شدن خشک‌سالی به‌کلی نابود گردد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*