با تماشای تصاویر فروشگاه کتاب آرژانتین، دیگر فروشگاه‌های معمولی راضی‌تان نخواهند کرد!

با تماشای تصاویر فروشگاه کتاب آرژانتین، دیگر فروشگاه‌های معمولی راضی‌تان نخواهند کرد!

تقریبا تمام مناطق و بناهای دیدنی در سراسر جهان در دو حالت ساخته شده‌اند: یا اینکه از سال‌ها پیش ساخته شده‌اند و به‌عنوان یک اثر تاریخی محسوب می‌شوند و یا اینکه توسط علم نوین و اصول مهندسی عصر جدید ساخته شده‌اند و به‌عنوان شاهکارهایی از قرن بیست و یکم مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما فروشگاه کتاب مورد نظر ما در هیچ‌کدام از این دو دسته قرار نمی‌گیرد!

درواقع این فروشگاه ترکیبی از دو دسته‌ی فوق بوده و خصوصیاتی از هر دسته را به خود اختصاص داده است؛ این فروشگاه کتاب که در آرژانتین واقع شده است، دارای یک معماری بسیار قدیمی است و بنای آن ده‌ها سال پیش ساخته شده است، اما نکته‌ی جالب اینجاست که درواقع آن بنای اولیه، با هدف دیگری ساخته شده بوده است و حالا صاحبان جدید آن، بدون دست بردن در آن طراحی اولیه، کاربری جدیدی را به‌عنوان یک فروشگاه کتاب برای آن به وجود آورده‌اند!

داریم درباره‌ی فروشگاه کتاب El Ateneo Grand Splendid صحبت می‌کنیم که در منطقه‌ی Barrio Norte در شهر بوینس آیرس کشور آرژانتین واقع شده است. بله نام این فروشگاه کمی طولانی به نظر می‌رسد، اما جالب این است که بدانید دو کلمه‌ی انتهایی این نام، صفت‌هایی به معنی عظیم و باشکوه هستند که به سبب زیبایی بصری این مکان تاریخی به آن اهدا شده است.

فروشگاه El Ateneo Grand Splendid بر روی بنایی طراحی شده است که زمانی به آن Grand Splendid Theater یا همان تئاتر بزرگ باشکوه می‌گفتند. این تئاتر حدودا در صد سال پیش ساخته شده است و در سال ۱۹۱۹ نیز افتتاحیه‌ی رسمی آن همزمان با اولین نمایش تئاتر برگزار شده در Grand Splendid Theater انجام گرفته است. جالب است بدانید که چند سال بعد از افتتاح این سالن بسیار زیبا و همزمان با رشد نجومی سینما و محبوبیت هنر هشتم در سراسر جهان، مسئولان تصمیم گرفتند که این سالن را به یک سینما تبدیل کنند!

اما بازهم کاربری Grand Splendid Theater به‌عنوان سینما هم دوام پیدا نکرد و سرانجام حدود ۸۰ سال بعد از تاسیس آن، تصمیم گرفته شد که این مکان به یک فروشگاه کتاب بسیار بزرگ اختصاص داده شود و این‌گونه شد که فروشگاه El Ateneo Grand Splendid از سال ۲۰۰۰ تا به حال به مدت ۱۶ سال در مکان قبلی سالن تئاتر احداث شده است و سالانه بیش از یک میلیون نفر از این مکان دیدن می‌کنند.

با تماشای تصاویر فروشگاه کتاب آرژانتین، دیگر فروشگاه‌های معمولی راضی‌تان نخواهند کرد!

سالن اصلی این مجموعه‌ی عظیم ابتدا توسط دو معمار به نام‌های Peró و Torres Armengol طراحی شده بود و حدود یک صده‌ی بعد، توسط آقای فرناندو منزون (Fernando Manzone) که از طراحان بنام کشور آرژانتین به‌حساب‌ می‌آید، از یک سالن سینما به یک فروشگاه کتاب عظیم و جادویی تغییر شکل داده شد. او در این تغییر عظیم تلاش کرد که به بدنه‌ی اصلی معماری سالن آسیبی وارد نشود و به همین دلیل با حفظ المان‌هایی نظیر استیج اصلی، بالکن‌های تماشاگران و حتی پرده‌های قرمز استیج، توانست ترکیبی چشم‌نواز از جلو‌ه‌های معماری مدرن و روح سنتی این بنا را به وجود بیاورد که چشمان هر بازدیدکننده‌ای از این مکان را به خود خیره کرده و خواهد کرد.

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، با وارد شدن به فروشگاه El Ateneo Grand Splendid گویا در حال بازی کردن در نقش یکی از دانشمندان قرن بیستم هستید و یا با سفر به دوران کهن پادشاهی‌هایی اسطوره‌ای، وارد یکی از کتابخانه‌های عظیم آن زمان شده‌اید؛ به هر حال اگر می‌خواهید بدانید که کارشناسان هم با شما بر سر این توصیفات هم عقیده هستند و یا خیر، کافی است بدانید که این فروشگاه در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان دومین فروشگاه کتاب زیبا در سراسر جهان انتخاب شده است. بنابراین وقت را از دست ندهید و گالری تصاویر زیبای این فروشگاه را در گجت نیوز به تماشا بنشینید:

گالری تصاویر فروشگاه کتاب El Ateneo Grand Splendid

با تماشای تصاویر فروشگاه کتاب آرژانتین، دیگر فروشگاه‌های معمولی راضی‌تان نخواهند کرد!

گفتنی است که اگر شما عزیزان هم علاقه‌مند شده‌اید که اطلاعات بیشتری از این فروشگاه جذاب را به دست بیاورید، می‌توانید با مراجعه به این لینک وارد سایت اصلی این فروشگاه شوید و اطلاعاتی نظیر ساعات و برنامه‌ریزی بازدید، قیمت مجموعه‌ها و تاریخچه‌ی این بنا را مشاهده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*