کاهش ارزش سهام نینتندو به میزان ۶.۷ میلیارد دلار تنها به دلیل یک اظهار نظر!

کاهش ارزش سهام نینتندو به میزان ۶.۷ میلیارد دلار تنها به دلیل یک اظهار نظر!

ارزش سهام نینتندو حدودا چند ماهی می‌شد که در وضعیت پایداری قرار داشت و به دلیل اینکه این کمپانی محبوب ژاپنی محصول مهمی را در بازار نرم افزاری بازی‌ها و سخت افزاری کنسول‌های بازی جهان در اختیار نداشت، تقریبا هیچ کاهش و یا افزایش ناگهانی و عجیبی نیز برای ارزش سهام آن پیش نمی‌آمد.
اما این اوضاع به محض عرضه‌ی بازی پوکمون گو (Pokemon Go) دقیقا صد و هشتاد درجه تغییر کرد و از حدود دو هفته‌ پیش که این بازی بر روی اپ استور و بعد از آن‌هم بر روی فروشگاه گوگل پلی قرار گرفت، ارزش سهام نینتندو به‌صورت پیوسته در حال افزایش است و رکوردهای عجیبی را در بازار بورس‌هایی که این کمپانی در آنها حضور دارد، به ثبت رسانده است.

جالب است بدانید که بعد از چندین مرحله افزایش ارزش سهام این کمپانی ژاپنی که در مجموع توانسته بودند ارزش این سهام را به میزان ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش دهند، حالا برای اولین بار در طی دو هفته‌ی اخیر این ارزش با کاهش مواجه شده است. ساعاتی پیش و در ارزیابی جدیدی که از ارزش سهام نینتندو در بورس انجام شد، مشخص شده است که ارزش سهام این برند به میزان ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

نکته‌ی عجیب اینجاست که در شرایطی که بازی پوکمون گو روز به روز در حال پیش‌روی در کشورهای بیشتری است و طبیعتا انتظار می‌رود که ارزش سهام نینتندو از این هم بالاتر برود، چه اتفاقی افتاده است که به یکباره این سهام با کاهشی ۱۸ درصدی مواجه می‌شوند؟ برای اینکه بزرگی این رقم را متوجه شوید، باید بدانید که به گزارش خبرگزاری اقتصادی معتبر بلومبرگ، این مقدار کاهش سهام در کمپانی نینتندو از سال ۱۹۹۰ تا به حال سابقه نداشته است!

دلیل این کاهش ناگهانی در ارزش سهام نینتندو چه بوده است؟

کاهش ارزش سهام نینتندو به میزان ۶.۷ میلیارد دلار تنها به دلیل یک اظهار نظر!

مطمئنا تنها یک عامل نمی‌تواند باعث چنین ضرر هنگفتی بشود و ارزش سهام یک کمپانی که روز به روز و به‌صورت مرتب در حال پیشرفت است را با کاهش مواجه کند. در این زمینه دو دلیل مهم مطرح می‌شود: اولین دلیل یک روند رایج در بازار بورس و برای عرضه‌ی بیشتر سهام کمپانی‌های مختلف است که نینتندو نیز از آن بهره برده است و با دو برابر کردن تعداد سهام خود، این شانس را در اختیار افراد بیشتری قرار داده است که با خرید سهام این کمپانی به جرگه‌ی سهامداران یک برند موفق بپیوندند.

اما دلیل دوم که کارشناسان بازار بورس به‌عنوان مقصر اصلی ماجرا از آن یاد می‌کنند، یک اظهار نظر رسمی است که از سوی مدیران نینتندو و دو روز پیش در روز جمعه انجام شد. در این اظهار نظر رسمی نینتندو اعلام کرد که فروش پوکمون گو با وجود اینکه با رشد بسیار سریعی همراه شده است، اما تاثیر کاملا محدود و کنترل شده‌ای بر روی مناسبات تجاری و اقتصادی این کمپانی خواهد داشت.

این اظهار نظر در ادامه با این جمله همراه شد که حتی با در نظر گرفتن پیشرفت دیوانه‌وار پوکمون گو، دلیلی ندارد که در پیش‌بینی خود از وضع اقتصادی و درآمد کلی نینتندو در طول سال تجدید نظر کنیم و پیش‌بینی‌ها به همان روال سابق در جای خود باقی خواهند ماند. در واقع مدیران این کمپانی با این اظهار نظر به سهامداران خود اعلام کردند که تحت تاثیر آمار و ارقام عجیب پوکمون گو از رسانه‌ها قرار نگیرند و بدانند که با وجود افزایش ارزش سهام نینتندو ، این بازی نمی‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر روی مسائل مالی این کمپانی ژاپنی بگذارد.

همین امر هم باعث شد که سهامداران و تحلیلگران به‌نوعی از یک حباب جذاب مالی که در آن قرار گرفته بودند، خارج شده و با حقیقت دقیق و منطقی رو به رو شوند؛ حقیقتی که درنهایت باعث چنین کاهشی شده است. جالب است بدانید که سهامدارانی که سهام خود را قبل از این کاهش به فروش رسانده‌اند، در مجموع سودی معادل ۱۴۰ میلیون دلار برداشت کرده‌اند یا بهتر است بگوییم ضرری معادل ۱۴۰ میلیون دلار از بیخ گوش سرمایه‌ی آنها گذشته است!

کاهش ارزش سهام نینتندو به میزان ۶.۷ میلیارد دلار تنها به دلیل یک اظهار نظر!

گفتنی است که روز چهارشنبه کمپانی نینتندو قرار است که گزارش مالی جامع خود از سه ماهه‌ی اول سال مالی خود را اعلام کند که البته در این گزارش، بازی پوکمون گو و درآمد حاصل از آن اعمال نخواهد شد. به دلیل زمان عرضه‌ی این بازی، عنوان واقعیت مجازی محبوب نینتندو در سه ماهه‌ی دوم سال مالی این کمپانی ژاپنی قرار خواهد گرفت و اگر در روز چهارشنبه پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های کارشناسان اقتصادی نینتندو از این بازه‌ی زمانی هم اعلام شود، می‌توانیم از تاثیر دقیق بازی پوکمون گو بر وضعیت اقتصادی این شرکت مطلع شویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*