یاهو‌ خرید گوگل

آیا می‌دانستید یاهو‌ زمانی می‌توانست گوگل را یک میلیون دلار بخرد؟

در اوایل این هفته خبری رسمی منتشر شد مبنی بر اینکه یاهو‌ در حال فروش سهام خود به شرکت ورایزن Verizon Wireless با 4.8 میلیارد دلار است و این در ادامه‌ی خرید شرکت AOL در سال گذشته با 4.4 میلیارد دلار است. روزهای اولیه اینترنت همان‌طور که می‌دانیم روزهای جذابی بودند و برای آن‌هایی که در حال تلاش برای راحت‌تر پیدا شدن در اینترنت برای درآمدزایی و آن‌هایی که به دنبال جست‌وجو بودند؛ گوگل این غول امروزی نبود.

بسیاری از ما نام‌هایی چون آلتاویستا (AltaVista)، نت اسکیپ Netscape، اسک جییوز (Ask Jeeves)، اکسایت اند آف کورس (Excite and of course)، یاهو‌ و صد البته گوگل را به خاطر داریم و این دو نام آخر برای دهه‌ها دو غول اول این عرصه بودند و اینکه چه بر سر یاهو آمده بسیار غیرقابل باور است به‌خصوص اگر بدانیم موقعیتی وجود داشت که یاهو‌ می‌توانست گوگل را تنها با یک میلیون دلار مال خود کند.

غول‌هایی به نام‌های گوگل و یاهو‌

مشتاقان تاریخ و صد البته تکنولوژی بدون تردید داستان گوگل را از هستند اما برای دسته‌ی دیگر باید بگوییم که زمانی که سرگی برین (Sergey Brin) ولاری پیج (Larry Pag)همچنان در دانشگاه استاندفورد در حال تحصیل بودند نرم افزاری برای رتبه‌بندی صفحات وب طراحی کردند، همان چیزی که اساس رنکنینگ شرکت گوگل را شکل می‌دهد و ما مشتاقانه به دنبال دانستن آن هستیم و همان تکنولوژی است که این دو مشتاقانه برای فروشش تنها با یک میلیون دلار برای تامین مخارج دانشگاه به شرکت‌ها رو زدند که یکی از آن‌ها، شرکت آلتاوسیتا بود. یاهو‌ در سال 2003 سهام شرکت آلتویستا را خریداری کرد و این یعنی اگر آن قرارداد در آن سال انجام می‌شد حال یاهو‌ مالک گوگل بود. یاهو این شانس را بار دیگر در حوالی سال 2002 نیز از دست داد جایی که یاهو‌ پیشنهاد سه میلیارد دلاری داد و طرف مقابل ۵ میلیارد طلب کردند و یاهو‌ راضی به انجام این کار نشد.

یاهو‌ ‌ و سرنوشت تلخ

پایان داستان یاهو با فروشش به شرکت ورایزن تلخ‌تر از این حرف‌هاست؛‌یاهو‌ نه‌تنها دو بار فرصت خرید گوگل را از دست داد بلکه یک‌دهم چیزی که در سال 2008 با فروش به شرکت مایکروسافت نصیبشان می‌شد را پس از هشت سال به دست خواهند آورد. البته چند قسمت محدود این شرکت چون یاهو‌ ژاپن و سهامشان در علی بابا که چیزی در حدود ۳۵ میلیارد دلار است به فروش نخواهد رفت. دیدن حال و روز یاهو که AOL را رفت بسیار غم انگیز است به‌خصوص که جایگاه امروز اینترنت وامدار این شرکت هاست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اگه یاهو اون موقع گوگل رو میخرید الان گوگل اینقدر پیشرفت هم نمیکرد فکرکنم و همون بلا به سرش میومد که به سر یاهو اومد

  2. همون بهتر!
    کمپانی که در بحرانی ترین دورانش، مدیریتش رو میده دست یه زن که یه پاش تو صنعت مده و یه پاش تو مهمونی و پارتی، عاقبتش همینه.

  3. این بحث تو این روز ها به یکی از بحث های داغ تبدیل شده …
    اما خب کاری نمیشه کرد و یاو و چوب اشتباهات کوچیک و بزرگ خودش رو در طول مدت زمان و نمایش ضعف های ریز و درشت خودش در مقابل رقباش اونم در این سالهای متمادی رو خورد …