اثرات بازی پوکمون گو

پژوهشگران معتقدند اثرات بازی پوکمون گو بر روی مغز بسیار مخرب است

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که اثرات بازی پوکمون گو بر روی مغز بسیار مخرب بوده و نتایج بدی را به دنبال خواهد داشت. اوایل ماه جاری گفته شد که بازی Pokemon GO می‌تواند برای سلامت روانی افراد مفید باشد و دلیل آن نیز این‌گونه عنوان شد که این بازی به دلیل ساختار و ماهیت وجودی آن کاربران را مجاب می‌کند تا از محیط بسته خارج شده و تعامل بیشتری با افراد جامعه داشته باشند. برتری این موضوع در برخی موارد به اثبات رسیده بود، چرا که چنین وضعی موجب می‌شود تا افراد نگرانی‌های خود را برای بودن در اجتماع کنار گذاشته و برخوردهای راحت‌تری در جامعه داشته باشند.

اما اکنون بحث جدیدی در مجامع علمی شکل گرفته و اثرات بازی پوکمون گو را بر روی مغز بسیار وخیم توصیف می‌کند. دکتر ایلان بارن هولتز، استادیار مرکز سیستم‌های پیچیده و علوم مغزی فلوریدا در دانشگاه آتلانتیک معتقد است که اثرات بازی پوکمون گو بر روی مغز بسیار شبیه به اثر مواد مخدر است.

دکتر بارن هولتز معتقد است که اثرات بازی پوکمون گو بر روی مغز چیزی شبیه به اثرات مواد مخدر است

دکتر بارن هولتز می‌گوید: ” این بازی به طور مصنوعی مراکز پاداش در مغز را تحت تاثیر قرار داده و این دقیقا همان کاری است که مواد مخدر با مغز ما انجام می‌دهند. ما با محرک‌ها و بازخوردهایی مواجه می‌شویم که هرگز قبلا آنها را تجربه نکرده‌ایم و این مغز ما را نابود خواهد کرد. این اثر درست به مانند نتیجه‌ای است که از مصرف مواد مخدر در ذهن ما بر جای می‌ماند.” اما سوال اینجاست که این بازی چه فرقی با بازی‌های ویدئویی دارد؟ شاید یکی از دلایل آن گنجاندن برخی چیزها در زندگی واقعی و آوردن آن‌ها به زندگی ملموس مردم باشد، چیزی شبیه به آمیختن واقعیات با اوهام!

بارن هولتز در این باره می‌گوید: ” هنگامی که شما بیرون می‌روید و در محیط واقعی اطرافتان حرکت می‌کنید، در همان زمان بازخوردهای این بازی ویدئویی را دریافت می‌کنید و نمایش‌های غنی‌تری را به خدمت می‌گیرید. در این حالت مغز شما به شکلی بسیار عمیق‌تر درگیر ماجرا شده و در حال سقوط است؛ حتی اگر بدانید که مسائلی که در پیش رو دارید جعلی و غیر واقعی هستند.”

او در ادامه افزود: ” این درست مثل توهم است. شما می‌دانید که در اشتباه هستید و این چیزها غیر واقعی هستند؛ اما بخش بزرگی از مغز شما آن را به عنوان یک واقعیت قبول می‌کند. من گمان می‌کنم که مغز به شکل عمیق‌‌تری آن را می‌پذیرد تا مجبور شود پاداش بیشتر و قانع کننده‌ای را دریافت کند و این به شدت اعتیاد آور است.”

با این حال باید توجه داشت که این تنها یک تئوری بوده و برای بررسی اثرات بازی پوکمون گو بر روی مغز و روان انسان باید آزمایشات بیشتری صورت گیرد. بهتر است که همه چیز در حد اعتدال باشد. زیاده روی در هر کار و هر چیزی مطمئنا می‌تواند عواقب بدی بر جای گذارد، به‌خصوص در این بازی که فاصله بین واقعیت و توهم بسیار به هم نزدیک شده است. مراقب سلامتی خود باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*