جریمه گوگل به دلیل اعمال قدرت در بازار روسیه از طریق نفوذ اندروید

جریمه ۶.۸ میلیون دلاری گوگل به دلیل اعمال قدرت در بازار روسیه از طریق نفوذ اندروید

مدتی پیش بود که گوگل به دلیل اعمال نفوذ خود و عدم رعایت رقابت جوانمردانه در بازار با استفاده از نفوذ سیستم عامل اندروید خود توسط اتحادیه‌ی اروپا جریمه شد. حالا نیز جریمه گوگل بار دیگر تکرار شده و این بار هم تقریبا به همان دلیل قبلی و با این تفاوت که این جریمه در کشور روسیه و تسوط دولت این کشور تعیین شده است.
سرویس مبارزه با انحصار طلبی فدراسیون کشور روسیه گوگل را متهم کرده و جریمه‌ای معادل ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار را برای این کمپانی آمریکایی تعیین کرده است. این جریمه گوگل تنها مدت کوتاهی بعد از جریمه‌ی قبلی توسط اتحادیه‌ی اروپا رخ داده است و مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که سو استفاده از قدرت محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل جهان یعنی اندروید، در حال ضربه زدن به اعتبار گوگل در مجامع قانونی جهانی است.

دردسرهای گوگل در کشور روسیه از سال گذشته و به دلیل عدم رعایت موارد جوانمردانه در رقابت با یاندکس شروع شد. موتور جستجوی یاندکس (Yandex) که بزرگترین سرویس جستجوی وب در این کشور محسوب می‌شود، سال گذشته یک ادعای شکایت را نسبت به گوگل در مراجع قضایی ثبت کرد. مدیران یاندکس معتقدند که گوگل نسبت به سرویس های آنها رفتار مناسبی ندارد و تصمیم‌گیری‌هایی برخلاف اصول رقابت جوانمردانه انجام می‌دهد.

حالا یاندکس مدعی شده است که گوگل باید اپلیکیشن‌های این کمپانی نظیر ابزار جستجو، مکان‌یابی و نقشه‌ی آنلاین آنها را به صورت پیشفرض بر روی تمام اسمارت فون‌های اندرویدی که در کشور روسیه عرضه میشوند، نصب کند. مقامات رسمی گوگل نیز به سرعت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و طی یک اظهار نظر رسمی در روزنامه‌ی نیویورک تایمز درباره‌ی این اتفاق مواضع خود را اعلام کرده‌اند:

ما اطلاعیه‌ی مربوط به جریمه از سوی F.A.S [سرویس مبارزه با انحصار طلبی فدراسیون روسیه] را دریافت کرده‌ایم و قبل از برداشتن قدم‌های بعدی، آن را به طور کامل آنالیز و بررسی خواهیم کرد.

البته یک جریمه‌ی حدودا ۷ میلیون دلاری برای این کمپانی که سال گذشته درآمدی معادل ۷۵ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است، مانند افتادن یک قطره‌ی آب در یک دریاچه باشد اما موضوع اینجاست که این جریمه گوگل تنها شروع دردسرهای قانونی آنها در کشور روسیه با میلیون‌ها کاربر اندروید است و اگر آنها با یاندکس و دیگر سرویس‌های نرم افزاری این کشور همکاری نکنند، مطمئنا عرصه برای فعالیت‌شان در روسیه سخت‌تر خواهد شد.

جریمه گوگل این روزها به خبری تکراری تبدیل شده است

جریمه گوگل به دلیل اعمال قدرت در بازار روسیه از طریق نفوذ اندروید

جریمه‌ی اخیر سرویس مبارزه با انحصار طلبی فدراسیون روسیه تنها یکی از ده‌ها جریمه‌ای است که طی ماه‌های اخیر برای گوگل در کشورهای مختلف تعیین شده است و مطمئنا اگر گوگل به رفتارهای ضد رقابت سالم و اعمال نفوذ از طریق سیستم عامل اندروید خود ادامه دهد، مطمئنا این جرایم شدیدتر هم خواهد شد. گوگل سیستم عامل اندروید را به صورت رایگان در اختیار سازندگان موبایل قرار میدهد اما آنها اجازه ندارند که نرم افزارهای مودر نظر خودشان را به صورت پیشفرض بر روی آن نصب کنند.

با این که گوگل اجازه میدهد که این سازندگان تعدادی از نرم افزارها را بر مبنای پروژه‌ی اوپن سورس اندروید (AOSP) بر روی محصولاتشان قرار دهند، اما بعد به کاربران این گونه دیوایس ها اجازه‌ی نصب اپلیکیشن گوگل پلی و دسترسی به فروشگاه نرم افزاری رسمی اندروید را نمیدهد تا از این طریق سازندگان را برای نصب نکردن اپلیکیشن های دیگر تحت فشار قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*