آگاه باشید: هک دوربین های مدار بسته در اتاق کودکی در آمریکا و پخش آن بر روی اینترنت!

آگاه باشید: هک دوربین های مدار بسته در اتاق کودکی در آمریکا و پخش آن بر روی اینترنت!

هک دوربین های مدار بسته یکی از آن مواردی است که در چند سال اخیر باعث به وجود آمدن مسائل اخلاقی بسیار تاسف‌آوری شده است و حالا هم این قضیه برای یک مادر و دختر در منطقه‌ی هیوستون ایالت تگزاس کشور آمریکا رخ داده است و باعث وارد شدن لطمه‌ی جبران‌نا‌پذیری به شرایط روحی و روانی این خانواده شده است.
این مادر که روحش هم از ماجرا خبر نداشته است، توسط یکی از دوستانش از این موضوع مطلع می‌شود. او که تنها به ذکر نام جنیفر اکتفا کرده و نام کاملش افشا نشده است، در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری ABC News داشته درباره‌ی این اتفاق ترسناک و هک شدن هک دوربین های مدار بسته در اتاق کودکانش توضیح می‌دهد:

چندی پیش یک پیامک از دوستم دریافت کردم و او در این پیام گفته بود که تصویری را بر روی فیسبوک مشاهده کرده است و تصور می‌کند که این تصویر متعلق به اتاق دختر من باشد. آنها در خانه‌ی من هستند، مردم در حال تماشای فرزندان من هستند آن هم در حالی که استراحت می‌کنند، بازی می‌کنند و یا لباس می‌پوشند.

آگاه باشید: هک دوربین های مدار بسته در اتاق کودکی در آمریکا و پخش آن بر روی اینترنت!ماجرا از این قرار است که شلبی آیوی (Shelby Ivie) به همراه فرزندانش در حال تماشای تصاویر زنده‌ی ارسال شده از سوی ماهواره‌های خارج از جو زمین از طریق یک سرویس اینترنتی بوده است. سپس او به طور تصادفی وارد یک نرم افزار به نام Live Camera Viewer می‌شود که به کاربران اجازه میدهد که تصاویر زنده نظیر اطلاعات ترافیکی و وضعیت آب و هوای مناطق مختلف را مشاهده کنند. بخشی از این نرم افزار هم دوربین‌های شخصی و خصوصی را نمایش می‌دهد و خانم آیوی دقیقا در همین بخش است که یک فید مخصوص دوربین‌های اتاق خواب دختر جنیفر را مشاهده می‌کند!

او سپس به سرعت وارد فیسبوک می‌شود و در گروهی که تحت عنوان مادران هیوستون ساخته شده است، این موضوع را به تمام اعضا اطلاع می‌دهد، خوشبختانه یکی از دوستان جنیفر نیز در این گروه عضو بوده است و اینجاست که او تصویر اتاق خواب دختر جنیفر را تشخیص می‌دهد و با ارسال این تصویر برای او، این موضوع ترسناک و بسیار مهم را به اطلاعش می‌رساند.

هک دوربین های مدار بسته از بازی ماین کرفت آغاز شده است!

جنیفر پس از آگاهی از این خبر هولناک، سریعا با یک کمپانی فعال در زمینه‌ی مسائل امنیتی تماس می‌گیرد و متخصصان این کمپانی پس از بررسی موضوع و جوانب این هک، ریشه‌ی این نفوذ و هک دوربین های مدار بسته را تشخیص می‌دهند و در کمال تعجب، همه چیز از بازی ماین کرفت آغاز شده بوده است که یک نام برای ورود به سرورهای آنلاین بازی درخواست می‌کند.

آگاه باشید: هک دوربین های مدار بسته در اتاق کودکی در آمریکا و پخش آن بر روی اینترنت!

قضیه از این قرار است که این کودک هشت ساله برای انجام بازی ماین کرفت بر روی آیپد خود، نیاز به دانستن نام یک سرور داشته است و از آنجا که آن را نمی‌دانسته، وارد یوتیوب و سایت‌های مختلف اینترنتی می‌شود تا این نام را پیدا کند. در نهایت هم نام یک سرور به او داده می‌شود و این دختر کنجکاو وارد سروری می‌شود که هکرها از آن به عنوان طعمه استفاده می‌کرده‌اند. بعد از این ورود هم آدرس آی پی شبکه‌ی نت خانگی آنها در اختیار هکرها قرار می‌گیرد و آنها برای نفوذ به دوربین های امنیتی و هک روتر از آن استفاده می‌کنند که البته هنوز مشخص نیست که این اتفاق با چه ترتیبی دنبال شده است.

نکته‌ی تاسف‌آور اینجاست که این خانواده رمز عبور و اطلاعات ورود به حساب کاربری دوربین‌های خانه را در همان حالت پیشفرض باقی گذاشته بوده‌اند و همین هم کار هکرها برای هک دوربین‌های مدار بسته داخل اتاق و خانه را بسیار راحت کرده است.

آگاه باشید: هک دوربین های مدار بسته در اتاق کودکی در آمریکا و پخش آن بر روی اینترنت!

خانم جنیفر، مادر این خانواده

پیشنهاد من این است که همواره حواستان به فعالیت کودکان تان در فضای مجازی و بر روی اینترنت باشد. کودکان من متاسفانه دیگر در اینترنت فعال نخواهند بود، زیرا من نمی‌توانم بار دیگر این ریسک را قبول کنم.

جنیفر با اضافه کردن توضیحات بالا، اعلام کرده است که دیگر اجازه‌ی استفاده از اینترنت را به فرزندان خود نخواهد داد و البته به طور جدی بر روی بالا بردن وضعیت امنیتی سیستم‌های حفاظتی خانه هم وقت خواهد گذاشت تا دیگر اتفاقات ناراحت کننده‌ای نظیر هک دوربین های مدار بسته در خانه‌ی این خانواده رخ ندهد.

مراقبت از کودکان در فضای مجازی را جدی بگیرید

آگاه باشید: هک دوربین های مدار بسته در اتاق کودکی در آمریکا و پخش آن بر روی اینترنت!

گفتنی است که در سال ۲۰۱۴ یک سایت با موضوعی مشابه وجود داشت که ۷۳ هزار دوربین از سراسر دنیا را در اختیار کاربران خود قرار می‌داد و از این طریق، امنیت و حریم خصوصی میلیون‌ها نفر از مردم جهان را بدون اطلاع آنها در معرض خطر قرار داده بود. با رخ دادن چنین اتفاقات ناراحت کننده‌ای که روز به روز نیز با گسترش گجت‌های الکترونیکی در زندگی خصوصی افراد افزایش می‌یابند، این تلنگر برای همه‌ی ما به وجود می‌آید که علاوه بر رعایت موارد امنیتی نظیر عوض کردن رمز عبور پیشفرض قطعاتی نظیر دوربین‌های مدار بسته، بر روی فعالیت کودکان در فضای مجازی هم نظارت بیشتری داشته باشیم تا چنین اتفاقات تلخی دیگر تکرار نشوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*