ربات کاترپیلار

ربات کاترپیلار اجسامی تا 10 برابر اندازه خود را حمل می‌کند

ربات کاترپیلار توانایی حمل اجسامی تا 10 برابر اندازه خود را دارد و تکنولوژی دنیای بشر را به شدت تغییر داده است. گجت‌ها و ابزارهای گوناگونی که در اطراف ما قرار دارند خود گواه محکمی بر این ادعا هستند. شاید یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های تکنولوژی امروزی، ساخت ربات‌های مختلفی باشد که به اشکال گوناگون و به منظور کاربردهای مختلفی ساخته می‌شوند.

ساخت ربات‌های نرم و انعطاف پذیر کار چندان ساده‌ای نیست. این ربات‌ها به مجموعه‌ قطعاتی کاملا متفاوت از همتایان سخت خود نیاز دارند و کار زمانی سخت‌تر می‌شود که قرار باشد این ربات‌های کوچک نرم توانایی حرکت داشته و بتوانند حرکت کنند. گروهی از محققان دانشکده فیزیک در ورشو موفق به ساخت یک میکرو ماشین نرم 15 میلیمتری به نام ربات کاترپیلار (robot caterpillar) شدند که برای حرکت تنها باید در معرض نور قرار گیرد.

ربات کاترپیلار یک میکرو ربات 15 میلیمتری بوده که از الاستومرهای کریستال مایع ساخته شده است

این میکرو ربات از الاستومرهای کریستال مایع (LCEs) ساخته شده است. LCEs مواد هوشمندی هستند که با قرار گرفتن در معرض نور می‌توانند تغییر شکل دهند. ساختار بدنه‌ی این ماشین درست شبیه به یک کرم است و هنگامی که در معرض نور محیط قرار می‌گیرد، تغییر شکل داده و با حرکاتی مواج به جلو حرکت می‌کند. در واقع این همان ویژگی خاصی است که در الاستومرهای کریستال مایع وجود دارد.

به گفته این پژوهشگران ربات کاترپیلار می‌تواند از سطوح شیب دار بالا رفته، در فضاهای کوچک به راحتی وارد شده و با حمل اشیائی تا 10 برابر اندازه خود حرکت کند. دستگاه های کوچکی به مانند این ربات کرمی شکل به آسانی قادر هستند در محیط های چالش برانگیز عمل کرده و برای تحقیقات علمی بسیار مثمر ثمر واقع شوند و یا شاید حتی بتوان با نصب یک دوربین یا میکروفون کوچک به آن، برای کارهای جاسوسی یا وارسی یک منطقه خاص مورد استفاده قرار گیرد؛ چنین ابزاری می‌تواند در جنگ‌ها بسیار مفید باشد.

اگر گمان می‌کنید که این ربات برای برخی کاربردها بیش از حد کوچک است، محققان دانشگاه ورشو با استفاده از متدها و روش های خاصی می‌توانند ربات کاترپیلار را در ابعاد بزرگتری بسازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*