موبایل نوت 7 سامسونگ

اسنپدراگون 820 یا اگزینوس 8890؛ کدام یک در موبایل نوت 7 سامسونگ بهتر است؟

سرانجام چشمانمان به موبایل نوت 7 سامسونگ (Galaxy note 7) روشن شد و مثل همیشه، یکی از برترین و کاربردی‌ترین فبلت‌های اندرویدی رونمایی شده است. اگرچه سامسونگ نیز مثل وان پلاس 3، از یک رم 6 گیگابایتی در جدیدترین پرچمدارش استفاده نکرده است اما نوت 7 همچنان در لیست قدرتمند‌ترین گوشی‌های هوشمندی است که روانه‌ بازار شده‌اند. حال سوال اینجاست که بین مدل‌های اسنپدراگون 820 و  اگزینوس 8890، کدام نمونه عملکرد بهتری دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، با گجت نیوز همراه شوید.

اگر اخبار سری نوت را با گجت نیوز دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید که سامسونگ معمولا تمایل دارد دو مدل از پرچمدار نوت خود را در اختیار مخاطبان قرار دهد. یکی به همراه چیپست کوالکام اسنپدراگون که عموما برای بازار ایالات‌ متحده طراحی می‌شود و دیگری با چیپست بومی سامسونگ، یعنی اگزینوس که در اختیار مشتریان سایر نقاط جهان قرار می‌گیرد.

با این وجود، موبایل نوت 7 سامسونگ نیز به همراه اسنپدراگون 820 در سرزمین ایالات‌ متحده و اگزینوس 8890 به صورت بین‌المللی عرضه شده است. اگر این اسامی به گوش شما آشنا می‌رسد، به آن خاطر است که هر دو در مدل‌های گلکسی اس 7 و اس 7 اج که در اوایل سال جاری به بازار آمدند، مورد استفاده قرار گرفته بود.

جالب است بدانید که سامسونگ در توسعه اسنپدراگون 820 با کوالکام همکاری کرده و حتی تولید قطعه‌ای از این تراشه بر دوش کره‌ای‌ ها بوده است. البته این بدان معنا نیست که تراشه کوالکام کپی برابر اصل تراشه اگزینوس 8890 است و تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد.

موبایل نوت 7 سامسونگکلیدی‌‌ترین تفاوت، در تعداد هسته‌های این دو پردازنده نهفته است؛ اسنپدراگون 820 از 4 هسته بهره می‌برد، در حالی که سمت مقابل، اگزینوس 8890 به 8 هسته مجهز شده است. با اتکا بر این تفاوت چشمگیر، احتمالا برای بسیاری سوال پیش می‌آید که چطور پردازنده‌ای چهار هسته‌ای در مقابل پردازنده‌ای هشت هسته‌ای قد علم می‌کند و آیا تفاوت عمده‌ای در عملکرد این دو وجود دارد یا خیر.

برای پاسخ به این سوال لازم است نیم‌ نگاهی به تست‌های بنچمارک دو نسخه اروپا و ایالات‌متحده موبایل نوت 7 سامسونگ بیاندازیم. لازم به ذکر است که بنچمارک‌ها برای هر مدل تا سه بار تکرار شده‌اند. میانگین این نمرات به شرح ذیل است:

نتایج گیج کننده

موبایل نوت 7 سامسونگ

موبایل نوت 7 سامسونگ با اسنپدراگون 820  در عملکرد گرافیکی بهتر از اگزینوس 8890 است

شکی نیست که این دو چیپست در میان قدرتمند‌ترین قطعات فعلی بازار قرار دارند و انتظار می‌رفت هر دو امتیازات بسیار بالایی را از آن خود کنند. با این حال، یک شکاف اخلاف بزرگ در بنچمارک‌های آنتوتو (AnTuTu) و ولامو متال (Vellamo Metal) بود که انتظار دیدنش را نداشتیم. با این حال، با مشاهده‌ی نتایج ولامو بروزر (Vellamo Browser) و جت‌ استریم (JetStream) درمیابیم که پردازنده اگزینوس جایگاه شایسته‌تری یافته و عملکرد به‌ مراتب بهتری را در هنگام وبگردی داشته است.

موضوع دیگر، تست‌های گرافیکی هستند که باز هم تفاوت فاحشی در تست جی‌اف‌ایکس بنچ منهتن (GFXBench Manhattan) مشاهده می‌شود. عملکردی که پردازنده اسنپدراگون 820 بر جای گذاشته تقریبا دو برابر نسبت به اگزینوس 8890 با پردازنده Mali-T880 بهتر است. با این حال در تست جی‌اف‌ایکس بنچ تی-رکس (GFXBench T-Rex)، هر دو چیپست عملکرد ثابت 53 فریم بر ثانیه را کسب کرده‌‌اند.

موبایل نوت 7 سامسونگپس از پایان این آزمایشات، نوبت به تست بیسمارک او اس (Basemark OS II) می‌رسد که بر عملکرد کلی پردازنده متمرکز است. در اینجا می‌توان متوجه شد که هر دو موبایل نسبتا برابر هستند، هر چند نسخه اگزینوس، اندکی بهتر از دیگر نمونه عمل کرده است. در وهله‌ی آخر نیز می‌توان نگاهی به بنچمارک گیک پنچ (Geekbench 3) که عملکرد CPU در استفاده از یک هسته و چند هسته را مورد بررسی قرار می‌دهد، داشته باشیم. در این تست نیز پردازنده اگزینوس 8890 توانست بهتر از همتای خود عمل کند. البته در نگاه دقیق‌تر، با وجود اینکه هر دو پردازنده در آزمون تک هسته‌ای خوب عمل کردند اما تراشه 8 هسته‌ای سامسونگ، موفق به کسب 1200 امتیاز بالاتر از SOC شرکت کوالکام شده است.

در آخر، همه‌ی این‌ها به چه معناست؟

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی در این بخش داشته باشیم، باید بگوییم که بر اساس نتایج بنچمارک‌ها، اسنپدراگون 820، تعامل بیشتری با گیمرها و عاشقان کارهای گرافیکی برقرار خواهد کرد. در سمت دیگر، اگر به دنبال کار‌های روزانه مانند وبگردی، باز کردن اپلیکیشن‌های خاص و یا شاید اجرای چند برنامه همزمان هستید، مدل اگزینوس عملکرد بهتری از خود به‌ جای خواهد گذاشت.

آیا لازم است کاربران نگران تفاوت عملکرد مختلف این دو مدل موبایل نوت 7 سامسونگ باشند؟ پاسخ این سوال در دنیای واقعی خیر است. البته، سوال اصلی اینجاست که آیا هیچ‌کدام از این دو مدل‌ها، عمر باتری برتری نسبت به دیگری ارائه می‌دهد یا خیر. پاسخ این پرسش، به‌زودی مشخص خواهد شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام ولی سازگاری اسنپ با سورس کد اکثر گیم ها به مراتب بیشتر از اگزینوس هستش و هسته های بیشتر اگزینوس عملا بدرد تبلیغات می خورن تا کارآئی

  2. قد علم کردن درسته ، نه الم
    الم : درد