نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

اگر رقابتی بر سر سرعت عملکرد گوشی‌ها برگزار می‌شد، قطعا بلک بری DTEK50 یکی از کاندیداهای پیروزی در این رقابت بود. دومین گوشی اندرویدی شرکت بلک بری (BlackBerry)، یک گوشی فوق ایمن است که هر شرکتی را وادار می‌کند استفاده از آن را به کارمندانش توصیه نمایند.  البته بلک بری مردم عادی را نیز هدف قرار داده به طوری که قیمت 300 دلاری آن هر شخصی را ترغیب به خرید بلک بری DTEK50 می‌کند. با گجت نیوز و بررسی کامل این گوشی همراه باشید.

طراحی و ساخت

گوشی بلک بری DTEK50

یکی از نکاتی که بلک بری از دیرباز توسط آن شناخته می‌شد و به آن افتخار می‌کرد، طراحی زیبای محصولاتش بود.  اما گوشی بلک بری DTEK50 توسط خودِ شرکت بلک بری طراحی نشده و به جای آن از شرکت TCL (از زیرمجموعه‌های شرکت آلکاتل) کمک گرفته است که شاهد سطح تازه‌ای از کارآیی در آن بودیم. البته به عقیده کارشناسان، بلک بری جهت کسب درآمد، باید طراحی مخصوص بازی را در گوشی جدیدش نیز حفظ می‌کرد، ولی با طراحی استفاده شده برای این گوشی جدید، می‌بایست تنها به فکر کسب درآمد از توسعه محصولاتش باشد.

به گفته سازندگان، بلک بری DTEK50 باریک‌ترین گوشی بلک بری از ابتدا تاکنون است و این ضخامت کم کمک می‌کند که وجود یک باتری فشرده 2610 میلی‌آمپرساعت را در آن توجیه کرد. درمجموع، طراحی این گوشی می‌تواند رضایت‌بخش باشد.

مشخصات بلک بری DTEK50

گوشی بلک بری DTEK50

بلک بری در این گوشی میان‌رده، از چیپست هشت هسته‌ای اسنپدراگون 617 با 3 گیگابایت RAM و پردازنده گرافیکی Adreno 405 استفاده کرده است. خبری از کیبورد فیزیکی و دوست‌داشتنی بلک بری در این گوشی نیست و شما باید در صفحه نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن 1080p از نوع IPS LCD آن تایپ کنید. اسپیکرهای استریو به همراه دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی و چراغ اعلان LED از دیگر مشخصه‌های بلک بری DTEK50 است. در قاب پشتی آن هم یک دوربین 13 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و دو چراغ فلش از نوع LED خودنمایی می‌کند.

برای یک گوشی که بر امنیت تأکید دارد، استفاده نکردن از اسکنر اثر انگشت نقطه‌ای مثبت تلقی نمی‌شود. البته دلیل آن هم ساده است: کم کردن هزینه ساخت و قیمت تمام شده بلک بری DTEK50 . البته یکی از دلایلی که بلک بری در این گوشی تنها از 16GB حافظه داخلی استفاده کرده نیز می‌تواند همین موضوع باشد. ناگفته نماند که این گوشی می‌تواند تا 2 ترابایت حافظه جانبی از نوع microSD را پشتیبانی کند که این در نوع خود یک امکان بینظیر محسوب می‌شود.

صفحه نمایش و صدا

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

معمولا وجود صفحه نمایش خمیده و AMOLED در گوشی‌های میان رده توجه‌پذیر نیست. اما صفحه نمایش بلک بری DTEK50 یک غافلگیری بزرگ به‌همراه دارد؛ نمایشگر LCD و 5.2 اینچی این گوشی منحصربفرد است. صفحه نمایش به کار رفته در محصول جدید بلک بری دارای تفکیک پذیری 424 پیکسل بر اینچ بوده که چشم هر کاربری را به سمت خود جلب می‌کند. همچنین این صفحه نمایش ضد خش بوده و زاویه دید بسیار مناسبی نیز دارد.

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

کمتر شاهد این بودیم که بلک بری روی کیفیت صدای محصولاتش مانور دهد، اما کیفیت صدای بلک بری DTEK50 یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی است. صدای واضح و فراگیری که از اسپیکرهای قدرتمند گوشی بیرون می‌آید از دیگر مؤلفه‌های خوب این گوشی میان‌رده است. در این اسپیکرها از تنظیم صدای Wave’s MaaxAudio استفاده شده که باعث می‌شود صدای متفاوت‌تری از آنچه تا به حال از یک گوشی میان رده شنیده‌ایم، بشنویم.

نرم افزار و امنیت

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

اگرچه طراحی ظاهری بلک بری DTEK50 برون‌شرکتی است، اما بلک بری سکان روح درونی گوشی جدیدش را خود به دست گرفته است: نرم افزار و امنیت. معمولا همه مدل‌های بلک بری از امنیت نسبتا بالایی برخوردارند که این گوشی نیز از قافله عقب نمانده است. بلک بری در این گوشی از اندروید مارشمالو استفاده کرده و همه ترفندها را برای افزایش دادن سرعت گوشی به کار برده است.

با نگاهی به صفحه گوشی، به میانبرهایی برای اجرای نرم افزارهای شماره‌گیر، جستجوی گوشی و نرم افزار کاربردی بلک بری یعنی BlackBerry Hub برمی‌خوریم. نرم افزار BlackBerry Hub درواقع نرم افزار سازمان‌دهنده گوشی‌های بلک بری است. همه ایمیل‎‌ها، پیام‌ها، پیغام‌های فیسبوک و وایبر و غیره در این نرم افزار گنجانده شده است. این نرم افزار را می‌توانید از گوگل پلی دانلود و بر روی سایر گوشی‌های نیز نصب کنید.

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

در گوشه سمت راست صفحه نمایش تب Productivity مشاهده می‌شود که با لمس آن، به صورت خلاصه تقویم و رویدادهای روزانه، پیام‌های خوانده نشده، کارهایی که می‌بایست انجام شود و مخاطبین مورد علاقه را خواهیم دید.

کیبورد بلک بری DTEK50 به خوبی کیبورد گوگل است. اندازه مناسبی دارد، اندازه حروف متناسب است و از قابلیت حدس کلمه به خوبی پشتیبانی می‌کند. در کل می‌توان گفت کیبورد این گوشی یکی از بهترین کیبوردهای استفاده شده در گوشی‌های اندرویدی‌است و از مزایای خوب آن هم این است که به صورت پیشفرض و به عنوان کیبورد اصلی روی گوشی وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

یکی از مزیت‌های اصلی بلک بری DTEK50 که مطمئنا روی میزان فروش آن تأثیر مثبتی خواهد داشت، امنیت فوق‌العاده آن است. فقط کافی‌است یک کد برای آن تعریف کنید، بعد از آن همه چیز را به بلک بری بسپارید. بلک بری گوشی شما را در مقابل نفوذ به حداقل می‌رساند اما باید توجه داشت این میزان در هیچ گوشی و تبلتی صفر نخواهد شد. یک مسئله مهم دیگر در خصوص امنیت بلک بری DTEK50 این است که شما در صورتی که دیگر نخواهید از گوشی استفاده کنید به راحتی و با چند کلیک ساده می‌توانید همه دسترسی‌هایی که از هرجای دیگر به آن داشتید را لغو نمایید.

دوربین

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

شاید انتظارات از یک گوشی میان رده با دوربین 13 مگاپیکسلی زیاد نباشد. بلک بری هم کار خارق‌العاده‌ای روی دوربین گوشی بلک بری DTEK50 انجام نداده است. با این حال، پس از دیدن تصاویر گرفته شده با این گوشی، خواهید دید که عملکرد دوربین عقب و جلوی بلک بری DTEK50 قابل ملاحظه است. سنسور دوربین اصلی این گوشی دارای دریچه f/2.0 و سیستم فوکوس اتوماتیک تشخیص فاز است. شاید تنها نکته منفی دوربین بلک بری DTEK50 نبود سیستم تثبیت‌کننده اپتیکال در آن باشد.

تصاویر گرفته شده با این دوربین دربرگیرنده جزئیات زیاد، رنگ‌های متعادل و وضعیت نور مناسب است البته انتظار زیادی از دوربین DTEK50 در نور کم نداشته باشید.

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

در عوض، تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی این گوشی در مقایسه با گوشی‌های هم رده و هم قیمت چندان چشم نواز نیست.

امکانات نرم افزاری دوربین بلک بری DTEK50 در مقایسه با دیگر گوشی های هم رده یک سر و گردن بالاتر است. بلک بری به دلیل اپلیکیشن دوربین، شهرتی برای خود دست و پا کرده است. دکمه‌ای فیزیکی جهت دسترسی به دوربین در لبه سمت راست گوشی قرار گرفته و صفحه دوربین هم دارای یک اسلایدر جهت دسترسی آسان به منوی تغییر حالت دوربین و پنل انتخاب فیلتر تصاویر است. گزینه‌ای نیز برای استفاده عکاسان حرفه‌ای جهت دسترسی دستی به تنظیمات دوربین از جمله فوکوس دستی، White Balance، سرعت شاتر، میزان نور و ISO به منظور گرفتن تصاویر بهتر تعبیه شده است. شاید این نرم افزار بهترین نرم افزار دوربینی نباشد که دیده‌اید اما قطعا شما را به هدفی که می‌خواهید می‌رساند.

عملکرد گرافیکی و طول عمر باتری

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

همانطور که گفتیم، گوشی بلک بری DTEK50 دارای چیپ‌ست هشت هسته‌ای اسنپدراگون 617 (با 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.2 گیگاهرتزی) است که یکی از بهترین پردازنده‌های موجود در این رده از گوشی‌هاست. این گوشی با ترکیب این CPU و رم 3 گیگابایتی شاید خیلی گوشی سطح بالایی نباشد، اما در اجرای نرم افزارها و کارهای عمومی مشکل خیلی حادی نخواهد داشت. البته برخی بازی‌های با گرافیک سنگین ممکن است خیلی روان اجرا نشوند اما با اجرای بازی آسفالت 8 روی این گوشی، مشکل خاصی مشاهده نگردید.

بعضی مواقع شاهد مکث کوتاهی در عملکرد گوشی، مخصوصا هنگام اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی بالا بودیم که این مکث در دیگر گوشی‌هایی با پردازنده 617 مشاهده نشده است. البته با بستن نرم افزارهای در حال اجرا و استفاده از گوشی در حالت خنک، این مشکل به طور کامل مرتفع گردید.

باتری گوشی بلک بری TDEK50 چنگی به دل نمی‌زند. بلک بری و TCL از یک باتری ثابت 2610 میلی‌آمپرساعتی در این گوشی استفاده کرده‌اند. در طول یک روز و با کارهای معمولی مثل چک کردن ایمیل، تماس گرفتن و پیام دادن، شارژ باتری بیشتر از 14 ساعت دوام نمی‌آورد و این مقدار هنگام تماشای فیلم با کیفیت 720p و نور صفحه 50% به همراه استفاده از wifi کمتر از 8 ساعت بود که این میزان در مقایسه با گوشی LG G5 و Moto G با همین سایز باتری، ناامید کننده است.

بازار رقابت

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

مشخص است که بلک بری قصد دارد تعداد زیادی از گوشی‌های جدیدش را به دست مشتریان خود مانند کارمندان بنگاه‌های کسب و کار بزرگ برساند، اما به نظر می‌رسد قسمت بیش از حد زیادی از امکانات خود را به امنیت گوشی اختصاص داده است. درواقع، کارآیی خود را وقف ایمنی کرده است. بلک بری نگاهی به مردم عادی هم داشته و قصد از دست دادن آن‌ها را ندارد. اما باید بداند که در این راه رقبای سرسختی را در پیش رو خواهد داشت. به عنوان مثال، گوشی موتورولا جی پلاس (Motorola G Plus) از چیپ‌ستی مشابه بلک بری DTEK50 ولی با رم بالاتر (4GB)، حافظه داخلی بیشتر (64GB)، دوربین بهتر (16MP) و حسگر اثر انگشت استفاده کرده و با همین قیمت 300 دلار نیز عرضه می‌شود.

گوشی‌های ZTE Axon 7 و وان پلاس 3 که پرچمداران برند خود هستند، با امکاناتی در حد یک پرچمدار و با قیمتی کمی بیشتر از بلک بری DTEK50 (حدود 400 دلار) به فروش می‌رسند. البته هیچکدام از این گوشی‌ها از لحاظ امنیت به پای DTEK50 نمی‌رسند اما اگر شما یکی از طرفداران پرو پا قرص بلک بری هستید، می‌توانید مدل Priv این برند را با قیمتی در حدود 300 دلار خریداری نمایید. ممکن است کمی قدیمی‎‌تر از بلک بری DTEK50 باشد اما هنوز هم می‌تواند روی پای خودش بایستد. ضمن اینکه یک کیبورد فیزیکی دوست داشتنی هم دارد.

جمع بندی

نقد و بررسی گوشی بلک بری DTEK50 ؛ ارزان، ایمن و فراتر از انتظار

قضاوت کردن درباره گوشی بلک بری DTEK50 کار سختی است. به عنوان عضو یک شرکت تجاری که امنیت برایش بسیار حیاتی است، این گوشی الماسی تابان است. به عنوان شخصی که از گوشی استفاده‌ای عادی دارد، خرید بلک بری DTEK50 در اولویت اول قرار ندارد. جدا از اینکه شما طرفدار سرسخت بلک بری باشید یا اینکه امنیت گوشی برایتان بسیار مهم باشد، بهتر است قبل از خرید هر گوشی هوشمندی، همه گزینه‌های موجود را مد نظر قرار دهید.

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. سلام گوشی من هر کار میکنم پیام نمیفرسته دیگه حتی قسمت پیامها هم که میرم دسترسی به تنظیمات پیام رو واسم نمایش نمیده. گوشی دیتک50 به این خوبی نمیدونم چیکار کنم. حتی جایی رو پیدا نکردم که بدون پاک کردن اطلاعاتم ریس بکنه تنظیمات گوشیم رو. لطفا بگین چکار کنم. کمکم کنییبد

  2. سلام من این گوشی رو دست دوم با قیمت 660 تومن خریدم. واقعا معرکس. باتریشو همه جا نوشتن ضعیفه ولی برا من که اینجور نبود و واقعا فوق‌العاده است.
    طراحیش هم خیلی قشنگه و تک. سرعتشم عالیه.
    در مورد دوربینش هم در حد خودش خیلی خوبه اما کسی که میخواد بیشتر عکس بگیره با گوشی بهتره بره کلا ی دوربین عکاسی بخره.

  3. سلام
    خسته نباشید
    من این گوشی رو گرفتم عالیه حرف نداری خاصه. فقط چون با بلک بری کار نکردم ناشی میزنم. دتکت50گرفتم . زیر دکمه صدا ی دکمه داره میزدم چندتا برنامه باز میشه نمیدونم چرا این دکمه غیر فعال شده. مطمئناً دستم خورده تنظیماتش …
    ممنون میشم راهنمایی کنید فعال کنم.

    • من این گوشی رو گرفتم عالیه حرف نداری خاصه. فقط چون با بلک بری کار نکردم ناشی میزنم. دتکت50گرفتم . زیر دکمه صدا ی دکمه داره میزدم چندتا برنامه باز میشه نمیدونم چرا این دکمه غیر فعال شده. مطمئناً دستم خورده تنظیماتش …
      ممنون میشم راهنمایی کنید فعال کنم.

  4. آقا من این گوشیو شک داشتم بخرم بخاطر باطریش اما خریدم خیلی خوبه باطری هم عالی