جانی النبی

جان النبی ؛ یکی از پیشگامان عرصه تولید لپ تاپ در گذشت

بدون شک فناوری هایی که ما در دوران کنونی از آن‌ها به راحتی استفاده می‌کنیم، حاصل دست رنج افرادی هستند که سال‌ها عمر خود را برای به وجود آوردن و عملیاتی کردن آن‌ها صرف کرده اند. در همین راستا متأسفانه روز گذشته دنیای فناوری یکی از پیشگامان عرصه تولید لپ تاپ یعنی جان النبی را از دست داد.

از جان النبی (John Ellenby) که روز گذشته در سن ۷۵ سالگی به دلیل نامعلومی درگذشته است، به عنوان اولین ارائه دهنده لپ تاپ‌های امروزی یاد می‌شود. او که یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت Grid Systems نیز بوده، برای اولین بار کامپیوتری با قابلیت تاشدن را در سال ۱۹۸۲ با نام Compass با قیمت فوق العاده بالای ۸۱۵۰ دلار را به بازار عرضه نمود.

هرچند Compass نسبت به لپ تاپ های امروزی از ابعاد به نسبت بیشتری برخوردار بوده و حجم بالایی را اشغال می‌کند، با این حال در سال ۱۹۸۲ یک سوپر کامپیوتر محسوب می‌شد که قدرت پردازشی نسبتاً بیشتری نیز برای انجام محاسبات نسبت به مدل های e Kaypro یا Osborne 1 را ارائه کرد. البته جان النبی  تنها در تولید لپ تاپ مورد بحث تخصص نداشت، بلکه او در سال‌های جوانی خود در مرکز تحقیقاتی پیشگام زیراکس در پالو آلتو نیز فعالیت داشته است.

جان همچنین وظیفه توسعه نسل دوم پروژه Alto که بعدها به پلتفرم اصلی سیستم های مک و کامپوتر Lisa اپل نیز تبدیل شد را بر عهده داشته است. از دیگر اقدامات این شخص می‌توان به تأسیس شرکت Agilis که بر روی نسل اولیه تبلت ها کار کرده و همچنین همکاری با شرکت GeoVector که در رابطه با فناوری‌های مبتنی بر واقعیت مجازی فعالیت داشته اشاره کرد.

هرچند به عقیده بسیاری طرح‌های ارائه شده توسط جان هیچ‌گاه در سال‌های اولیه خود عملیاتی نشدند، به طوری که شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود ده سال پس از ارائه طرح اولین لپ تاپ توسط وی، شرکت‌هایی همچون IBM و اپل به سوی تولید دستگاهی مشابه به قابلیت Compass روی آوردند، با این حال بر کسی پوشیده نیست که  ایده‌های بلند پروازانه وی همیشه ترسیم کننده فناوری های نسل‌های بعدی بوده است؛ یاد و خاطره‌اش گرامی.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*