نصب وردپرس

آموزش جامع وردپرس قسمت هشتم؛ درباره نصب وردپرس

وردپرس و اکثر سیستم‌ های مدیریت محتوا، صرف نظر از این که قرار است تحت چه سرور و پلتفرمی اجرا شوند، روال یکسانی در نصب دارند. مراحل کلی نصب وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا را می‌توان به چهار گام اصلی تقسیم کرد. در این مطلب بیشتر با روال نصب سیستم مدیریت محتوا وردپرس آشنا می‌شویم.

فرآیند نصب وردپرس و یا دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا را می‌توان به چهار قسمت زیر تقسیم کرد. این مراحل به هم پیوسته بوده و هر کدام باید پیش از رفتن به سراغ مرحله بعدی به طور صحیح انجام شود.

  • گام اول: دانلود بسته نصبی وردپرس
    گام دوم: آپلود فایل‌های وردپرس روی سرور مربوط به آن
    گام سوم: ایجاد پایگاه‌داده MySQL برای استفاده در وردپرس
    گام چهارم: آغاز فرآیند نصب

گام اول) دانلود بسته نصبی وردپرس

توصیه می‌شود همواره آخرین نسخه پایدار وردپرس را از سایت مرجع آن یعنی wordpress.org/download دانلود کنید. البته برای دانلود آخرین نسخه فارسی وردپرس نیز می‌توانید از طریق آدرس fa.wordpress.org اقدام کنید.

نصب وردپرس

بسته دانلودی معمولا به صورت فایل فشرده (زیپ) است تا دانلود و ذخیره‌سازی آن راحت‌تر انجام شود. فایل زیپ شده به خودی خود، فاقد ارزش است، چرا که کار اصلی را فایل‌های داخل بسته انجام می‌دهند.

گام دوم) آپلود فایل‌های وردپرس روی سرور مربوط به آن

در این مرحله نیاز است فایل‌ها و پوشه‌های استخراج شده از فایل فشرده بر روی وب‌ سرور آپلود شوند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای آپلود فایل‌های نصبی، ابزار FTP است که در آینده آن را آموزش خواهیم داد. برای نصب وردپرس در URL اینترنتی خود (به عنوان مثال mydomain.com) نیاز است فایل‌های موجود در فایل فشرده بسته نصبی را بصورت استخراج شده در داخل پوشه public_html آپلود کنید.

نصب وردپرس

نکته مهم این است که این پوشه ممکن است در سایر سرورها متفاوت باشد. به عنوان نمونه در نصب از طریق سرور خانگی توسط ابزار WAMP، پوشه معادل آن www و در XAMPP پوشه htdocs خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با چگونگی نصب WordPress توسط ابزارهای WAMP و XAMPP می‌توانید به آموزش‌های «نصب وردپرس بر روی WAMP» و «نصب وردپرس بر روی XAMPP» که به زودی منتشر خواهند شد مراجعه کنید.

پس از آپلود فایل فشرده در محل مورد نظر می‌بایست آن را از حالت فشرده خارج کرد تا پوشه‌ای به صورت استخراج شده به همراه فایل‌ها و پوشه‌های درونی‌ آن در محل مد نظر مستقر شوند. این فرآیند می‌تواند از طریق FTP و با ابزارهایی چون Filezilla و یا از طریق برنامه مدیریت هاست (به عنوان مثال CPanel -> File Manager -> Upload File) صورت بگیرد.

نصب وردپرس

توجه: اگر دوست دارید نصب وردپرس به گونه‌ای باشد که در صفحه اصلی وب‌ سایت انجام شود، می‌بایست فایل‌ها و پوشه‌ها را مستقیما در پوشه public_html بدون آن که دارای پوشه مافوقی (سر شاخه‌) باشند قرار دهید. اگر فایل‌ها و پوشه‌های استخراج شده از فایل فشرده نصبی در پوشه دیگری قرار گرفته باشند (به عنوان مثال blog) آدرس URL سیستم مدیریت محتوای شما (در اینجا وردپرس) به شکل “mydomain.com/blog” خواهد بود.

گام سوم) ایجاد پایگاه‌داده MySQL برای استفاده در وردپرس

در این مرحله نیاز است که یک پایگاه‌داده MySQL ایجاد کرده و به تبع آن یک نام کاربری تعریف کنید که دسترسی کامل به پایگاه‌ داده تعریف شده داشته باشد. برای نصب وردپرس به اطلاعات مربوط به پایگاه‌ داده خود اعم از نام پایگاه‌داده، نام کاربری و رمز عبور نیاز است. در یکی از مراحل نصب این CMS، اطلاعات پایگاه‌داده MySQL از شما خواسته خواهد شد.

نصب وردپرس

شیوه‌های ایجاد پایگاه‌داده MySQL بسته به بستر مورد استفاده متفاوت است. برای کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید در ادامه به آموزش‌های «ایجاد پایگاه داده در phpMyAdmin»، «ایجاد پایگاه داده در CPanel – بخش اول» و «ایجاد پایگاه داده در CPanel – بخش دوم» مراجعه کنید.

گام چهارم) آغاز فرآیند نصب وردپرس

پس از انجام کلیه مراحل قبلی باید فرآیند نصب را با وارد کردن آدرس دامنه در مرورگر وب (بعنوان مثال mydomain.com) آغاز کرد. ترجیح داده شد تا فرآیند نصب وردپرس (گام چهارم) در آموزشی مجزا ارائه شود. این آموزش در قسمت بعدی ارائه می‌شود.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یه دنیا سپاس بابت این سری مقالات