عکس

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ (بخش اول)

در تاریخ عکاسی بسیاری از عکاسان و خبرنگاران و حتی افراد عادی عکس‌ هایی ثبت کرده‌اند که جهان را تکان داده‌ است. کم نبوده‌اند تصاویری که پس از انتشار، افکار عمومی جهان و حتی سیاستمدان جهان را تحت تاثیر قرار داده، تاریخ را عوض کرده‌اند و به تکان دهنده ترین عکس های تاریخ تبدیل شده اند. جای بسی شرمساری است که زمین دوست‌داشتنی ما، از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تاکنون، شاهد بیش از ۱۴۵۰۰ جنگ بوده‌است. در این جنگ‌ها، ۳/۵ میلیارد انسان کشته شده‌اند! جنگ، دهشتناک‌ترین و تراژیک‌ترین بخش از فرهنگ انسان است از این میان برخی معروفتر هستند که با هم مروری خواهیم داشت به عکس های که دنیا را تکان دادند. همراه گجت نیوز باشید بخش هایی از تکان دهنده ترین عکس های تاریخ.

مکزیک

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

در المپیک 1968 مکزیک، دو ورزشکار سیاه پوست آمریکایی «تامی اسمیت» و «جان کارلوس» که به ترتیب موفق به کسب مدال‌های طلا و برنز دوی دویست‌متر شدند، در حالی روی سکو رفتند که هنگام پخش سرود ملی آمریکا به پرچم این کشور نگاه نکردند و با مشت‌های گره‌کرده و برافراشته بر بالای سر سکوت کردند تا به این ترتیب، به نژاد پرستی در این کشور اعتراض کنند. این عکس بعدا به سیاسی‌ترین عکس تاریخ المپیک تبدیل شد.

چین

کشتار تیان آن من

مردی از خرید به خانه برمی‌گردد، که ناگهان در جریان شورش اعتراضی دانشجویان چینی در مقابل تانک‌های ارتش چین در میدان (تیان آن من) می‌ایستد و مانع حرکت آنها می‌شود. عکس گرفته شده از این ایستادگی نماد مبارزه مردم چین علیه حکومت آن زمان می‌شود. اما این پایان کار تاثیرگذاری عکس نبود چرا که حتی بعدها و در مواقعی مشابه از آن به عنوان نمادی جهانی استفاده می‌شود. این اعتراضات که با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار شد، نهایتا با قتل عام تعدادی از دانشجویان معترض (چیزی بین 241 تا دو هزار و ششصد نفر) سرکوب شد. از سرنوشت این مرد خبری در دست نیست و فعالان حقوق بشری چینی می‌گویند هنوز هم در زندان است.

عراق

زندان ابو غریب

زندان ابوغریب در عراق بعد از آن سر زبان‌ها افتاد که یکی از تکان دهنده ترین عکس های تاریخ که نشان دهنده بدرفتاری و شکنجه سربازان آمریکایی با زندانیان عراقی بود از آن به بیرون درز کرد. انتشار این عکس‌ها و به خصوص این عکس، جهانیان را نسبت به آنچه در عراق می‌گذشت آگاهتر کرد و موجی از انتقاد‌ها را علیه نظامیان آمریکایی و (دونالد رامسفلد) وزیر دفاع وقت به راه انداخت.

فرانسه

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

رابرت کاپا عکسی از یک سرباز آمریکایی را در حال پیشروی در ساحل نرماندی در جگ جهانی دوم ثبت کرد. این عکس چندی بعد در مجله لایف چاپ شد تا به نمادی از شکست آلمان نازی و آزاد‌سازی بخش‌هایی از شمال اروپا تبدیل شود. پیاده شدن در نرماندی (با نام رمز عملیات نپتون) ، اولین عملیات در این جبهه در طول جگ جهانی دوم بود که در ژوئن 1944 با پیاده شدن 160 هزار نفر در این ساحل و با کمک بیش از پنج‌هزار کشتی به انجام رسید تا بزرگ‌ترین عملیات دریایی خشکی تمام تاریخ نام بگیرد.

ترکیه

 پناهجویان سوری

این عکس که توسط عکاس ترک گرفته شده است، توجه جهانیان را به مساله‌ی پناهجویان سوری جلب کرد. او که مدت‌ها در پی این موضوع بود در ساحل ترکیه لحظه‌ای را ثبت کرد که در آن، فرزند خردسال یک مرد و زن سوری جانش را بر اثر خفگی از دست داده بود. یکی از تکان دهنده ترین عکس های تاریخ که به سرعت در شبکه‌های احتماعی دست به دست چرخید و تبدیل به نمادی از مصائب این پناهجویان شد. پدرش هر چقدر تلاش کرد نتوانست جان آیلان و برادرش را نجات دهد و او سرانجام بر ساحل شنی دریا آرام گرفت.

آمریکا

حملات تروریستی یازده سپتامبر

در جریان حملات تروریستی یازده سپتامبر، مردی از ترس، خودش را از برج‌های تجارت جهانی به زیر انداخت و کشته شد. این عکس، بعدتر به نمادی از ترس و وحشت ناشی از این حملات بدل شد.

اوگاندا

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

این عکس، تصویری کوچک از مصیبتی بزرگ بود. در قحطی سال 1980، نزدیک به 21 درصد جمعیت این منطقه جانشان را از دست دادند که 60 درصد فوت‌شدگان، کودکان بودند و این عکس خب مصیبت بزرگ را به چشم جهانیان نشاند. در این عکس می‌بینیم که یک مبلغ مذهبی، دست یک کودک گرسنه را در منطقه‌ی (کاراماجو) اوگاندا گرفته است.

اسپانیا

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

رابرت کاپا یکی از معروف‌ترین عکاسان جهان، عکسی از یک سرباز جمهوری‌خواه در جنگ داخلی اسپانیا را در لحظه‌ی مرگش در سال 1936 ثبت کرد. جنگ داخلی اسپانیا یک درگیری بزرگ نظامی بود که از سال 1936 تا 1939 ادامه داشت. در این جنگ، جمهوری‌خواهان از نیروهای معروف به (ملی‌ها) شکست خورند و دوره‌ی طولانی دیکتاتوری ژنرال فرانکو در اسپانیا آغاز شد که تا مرگ او در 1975 ادامه داشت. بعدها در مورد نحوه‌ی ثبت این عکس، تردیدهای فراوانی مطرح شد. هر چند خود عکس نمادی از مرگ جمهوری‌خواهی و پیروزی دیکتاتوری در این کشور بدل شد.

پاکستان

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

این عکس (استیو مک کوری) که تنها به نام (دختر افغان) شناخته می‌شود، بعد از قرار گرفتن روی جلد مجله نشال جنوگرافیک تبدیل به یکی از نمادین‌ترین عکس‌های جنگ شوروی و افغانستان شد. به خاطر ترکیب‌بندی رنگ‌ها و نوع ثبتش، از این عکس به عنوان (مونالیزای جهان سوم) هم یاد می‌کنند. صاحب این عکس که شربت گله نام دارد بعدا تبدیل به نمادی از درد و رنج آوارگان افغان در آن زمان شد.

آلمان

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

جمعیت در جریان فروپاشی دیوار برلین، در بخشی از قسمت سست دیوار تجمع کرده‌اند. دیوار برلین به طول 155 کیلومتر و به ارتفاع دو متر، پس از پایان جنگ جهانی دوم و طی سال های 1961 تا 1989، به مدت 28 سال شهر برلین را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده بود. این دیوار اصلی‌ترین نماد جنگ سرد بود که به «پرده‌ی آهنین» مشهور، و فروپاشی آن نماد پایان این کشمکش سیاسی تلقی شد.

سودان

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

در سال 1933 که کوین کارتر فقر و گرسنگی شدید در سودان را مستند کرد این عکس را به ثبت رساند. این عکس، برنده‌ی جایزه پولیتزر شد، ولی خود او چند ماه بعد از دریافت این جایزه بر اثر افسردگی خودکشی کرد که علتش فشار افکار عمومی بود. سوال این بود که بعد از گرفتن یکی از تکان دهنده ترین عکس های تاریخ ، چه بر سر دخترکی که در عکس می‌بینیم امده و کارتر هم جوابی برای آن نداشت. هر چند عکسش به نمادی از تفاوت گسترده میان کشورهای جهان اول و سوم و درد و رنج مردم این منطقه از آفریقا بدل شد.

ماه

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

یکی از خدمه‌ی (آپولو 11) لحظه تاریخی نخستین تماس فیزیکی انسان با ماه را در سال 1969 ثبت کرد. آپولو 11 نخستین سفینه‌ی سرنشین‌دار از مجموعه ماموریت‌های آپولو بود که بر سطح ماه فرود امد.

ویتنام

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

در ژوئن 1963، (تچ کوانگ دوک) در اعتراض به دولت سرکوبگر (نگودین دیم) در ویتنام جنوبی خود را به آتش کشید. این عکس، بعدا به نمادی از اعتراضات در مقابل دولت دست نشانده‌ی ویتنام جنوبی تبدیل شد.

ویتنام

تکان دهنده ترین عکس های تاریخ

جنرال (انگوین گوک لویا) یک زندانی ویت کنگی را بدون محاکمه اعدام می‌کند. این عکس که (ادی آدامز) آن را در (سایگون) ثبت کرده بودن، تبدیل به یکی از عکس‌های نمادین جنگ ویتنام شد. اعتراضات ضد جنگ در پی انتشار این عکس آنقدر بالا می‌گیرد که نیکسون رئیس جمهور وقت امریکا دستور خروج واحدهای زمینی این کشور از ویتنام را صادر می‌کند. ادی آدامز هم چندی بعد در گفتگویی با مجله تایم از جنجال ناشی از این عکس و اقدامش ابراز تاسف کرده و می‌گوید: ژنرال، آن ویت کنگی را کشت، من هم ژنرال را کشتم، با دوربینم. هنوز هم عکاسی قویترین سلاح جهان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. عکس سفر انسان به کره ماه دروغی بزرگ بود و واقعیت نداشت

  2. یه عکس هم از ایران هست که جایزه پولیتزر رو هم برد میتونستم حدس بزنم که نمیذارین…

  3. واقعا عالی بود
    این بخش خیلی با بخش های دیگتون متفاوت بود

  4. جالب بود
    ممنون