پردازنده A10 Fusion

پردازنده A10 Fusion آیفون 7 از تراشه مک بوک ایر هم سریع تر است

هواداران برند اپل در جریان هستند که گوشی آیفون 7 از پردازنده A10 Fusion بهره می‌برد که در واقع اولین پردازنده 4 هسته‌ای ساکنین کوپرتینو هم محسوب می‌شود. شرکت توسعه دهنده معتقد است که پردازنده A10 Fusion نسبت به نسل قبلی آن 40 درصد قدرتمند بوده، به طوری که حتی از آن در حال حاضر می‌توان به عنوان سریع‌ترین تراشه موبایلی یاد کرد.جالب است بدانید که ادعا می شود که پردازنده آیفون 7 ، حتی از تراشه مک بوک ایر اپل هم سریع تر است !

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تمامی هسته‌های پردازنده A10 Fusion مشابه همدیگر نیستند؛ یک جفت از این هسته‌ها مسئول رندرهای گرافیکی سنگین هستند و دو هسته دیگر در واقع برای کارهای سبک‌تر طراحی شده‌اند؛ مانند کارهای روزانه. همچنین میزان مصرف انرژی این دو هسته یک پنجم مصرف دو هسته دیگر است.

اپل در توسعه پردازنده A10، از فناوری مشابه با big.LITTLE در جهت تقسیم کار میان هسته‌های پردازشی استفاده کرده، به طوری که پردازنده A10 Fusion در حال حاضر نه تنها نسبت به نسل قبلی 40 درصد سریع‌تر شده، بلکه نسبت به اولین تراشه گوشی‌های آیفون 120 برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

در سوی دیگر عملکرد گرافیکی این پردازنده 50 درصد بهتر از پردازنده A9 و سه برابر سریع‌تر پردازنده A8 است. قدرت این پردازنده به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا اولین بنچمارک های به ثبت رسیده در AnTuTu امتیازی برابر با 178,397 را نشان می‌دهد که یک رکورد فوق‌العاده در میان تمامی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار محسوب می‌شود.

البته شاید برایتان جالب باشد که بدانید قدرت پردازنده A10 Fusion، نه تنها از تمامی گوشی‌های هوشمند و تبلت های بازار، بلکه از پردازنده لپ تاپ مک بوک ایر اپل نیز بیشتر است. بر اساس ادعای نویسنده وب‌سایت MacRumors، پردازنده مورد بحث در بنچمارک Geekbench، در بخش تک و چند هسته به امتیازهایی دست یافته که پردازنده مدل‌های 2015 به قبل لپ تاپ مک بوک را شرمنده می‌کند.

در هر حال آن‌طور که به نظر می‌رسد هرچند پردازنده A10 Fusion آیفون 7، به مراتب قدرتمندتر از تراشه توسعه یافته با معماری ARM، مک بوک پرو سال 2013 با قیمت 6,500 دلاری است، با این حال در نظر داشته باشید که بنچمارک مذکور صرفا در یک آزمایش محدود قابلیت‌های پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و این یعنی آنکه شاید در عمل و شرایط رندر وسیع، پردازنده A10 Fusion تا این حد و اندازه هم قدرتمند نباشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*