مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد (1)

مقایسه تصویری آیفون 7 پلاس و موتو زد

همان طور که می‌دانید طی ماه گذشته گوشی های هوشمند مهمی همچون گلکسی نوت 7 و همچنین سری گوشی های آیفون 7 شرکت اپل معرفی شدند. با معرفی این گوشی ها تمامی توجهات رسانه ای به سوی آنها معطوف شد. اما در این میان تلفن های هوشمند دیگری نیز معرفی شدند که دارای قابلیت های بسیار مفید و کاربردی بوده و در واقع شاید اگر نام برندی معروف بر روی آنها قرار می‌گرفت، هم اکنون خبرهای مربوط به آن در سرتیتر خبرگزاری های مشهور دنیا جای می‌گرفتند. گوشی ماژولار موتو زد (نسخه دروید) محصول شرکت لنوو (صاحب امتیاز کمپانی موتورولا) یکی از این گوشی ها است که علاوه بر داشتن قدرت سخت افزاری بالا، از طراحی مبتکرانه ای نیز استفاده می‌کند. در ادامه قصد داریم تحت نام مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد این دو گوشی را در کنار یکدیگر قرار داده و رقابت آنها را شاهد باشیم. با گجت نیوز همراه باشید؛

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

ابعاد 

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، با وجود یکسان بودن اندازه نمایشگرها، آیفون 7 پلاس از نظر طولی و عرضی، ابعاد بیشتری دارد. علاوه بر آن از نظر ضخامت باید گفت که گوشی موتو زد بدون قاب مخصوص یا ماژول خود (که بر روی بخش خلفی آن قرار می‌گیرد) بسیار باریک بوده و تنها 5.2 میلی متر ضخامت دارد.

این در حالی است که آیفون 7 پلاس ضخامت بسیار بیشتری دارد. هر چند در مقایسه با دیگر گوشی های هوشمند موجود در بازار، هر دو دستگاه باریک به حساب خواهد آمدند. اما موضوع جالب در این میان حذف سوکت جک 3.5 میلی متری هدفون از هر دو گوشی است. نماینده لنوو از این طراحی جدید به خوبی استفاده کرده است و ضخامت خود را به میزان بسیار زیادی کاهش داده است اما آیفون 7 پلاس هنوز هیچ تغییری از نسل پیشین از خود نشان نداده است.

جنس بدنه

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

بله درست است؛ هر دو گوشی تماما از جنس فلز هستند. در مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد امتیازهای این بخش کاملا برابر هستند.

مقاومت در برابر نفوذ آب

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد شرکت لنوو در مورد گوشی موتو زد اعلام کرد است که این دستگاه دارای پوشش نانو خاصی بوده که در برابر ریخته شدن آب مقاومت نسبی از خود نشان خواهد داد. در حقیقت این به آن معنا خواهد بود که موتو زد را نمی‌توان در آب فرو برد. اما این در حالی است که اپل آیفون 7 پلاس دارای مجوز معتبر IP67 بوده و از این رو در برابر نفوذ آب تا عمق یک متر مقاومت از خود نشان خواهد داد.

قابلیت های ماژولار

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

ویژگی ماژولار بودن و پشتیبانی از موتو مودها، یکی از برجسته ترین قابلیت های گوشی موتو زد به حساب می‌آید که مسلما با این ویژگی می‌تواند خریداران و کاربران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند. ماژول های موتو مود لنوو با استفاده از نیروی مغناطیسی بسیار قدرتمندی که در بخش خلفی دستگاه قرار دارد، به قسمت پشتی آن چسبیده و انجام فعالیت خواهند کرد.

البته لازم به ذکر است که هر کدام از این ماژول ها یک نوع لوازم جانبی برای گوشی به حساب آمده و به صورت مجزا به فروش می‌رسد. این در حالی است که احتمال دارد بعضی از آنها به صورت باندل با گوشی نیز به فروش برسند. موتو مودهای ساخته شده برای این گوشی تا به امروز شامل پروژکتور، بلندگو، باتری، دوربین با قابلیت زوم اپتیکال و همچنین قاب هایی در رنگ های گوناگون هستند. از طرفی هر کدام از ماژول ها دارای باتری مخصوص به خود بوده و دارای کیفیت ساخت بسیار بالایی هستند. شرکت لنوو در تلاش است با همکاری شرکت های مختلف ماژول های جدیدی را برای این گوشی تولید نماید.

نسخه های رنگی

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، هر دو شرکت نماینده های خود را در نسخه های رنگی گوناگون وارد بازار کرده‌اند.

ابعاد نمایشگر 

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد گوشی هوشمند لنوو موتو زد با وجود ابعاد کوچکتر، نمایشگری یکسان و هم اندازه با آیفون 7 پلاس را ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود نسبت نمایشگر به سطح گوشی در نماینده لنوو بالاتر باشد.

دقت تصویر نمایشگر

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

همان طور که مشاهده می‌کنید، موتو زد از دقت تصویر بالاتر QHD استفاده می‌کنید. با این تفسیر که 33 درصد تعداد پیکسل ها در صفحه نمایش نماینده لنوو بیشتر از نمایشگر آیفون 7 پلاس (با دقت فول اچ دی) است. البته با این حال شرکت اپل نیز ادعا می‌کند میزان 326 پیکسل در هر اینچ، حداکثر چگالی تصویری است که چشم غیر مسلح انسان می‌تواند ببیند. در نتیجه بر اساس این ادعا هر دو نمایشگر به صورت یکسانی کاملا شارپ و واضح خواهند بود.

نوع نمایشگر

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد اپل آیفون 7 پلاس همانند گذشته از پنل نمایشی IPS استفاده می‌کند. این در حالی است که در گوشی موتو زد شاهد قرار گیری پنل امولد هستیم.

تاچ سه بعدی

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

به کمک قابلیت تاچ سه بعدی (3D Touch) موجود بر روی گوشی آیفون 7 پلاس می‌توانید با اعمال فشار بیشتر بر روی نمایشگر دستگاه، شاهد عملکردهای گوناگونی باشید. در حقیقت میزان فشار بر روی صفحه نمایش نماینده اپل قابل تشخیص بوده و می‌توان جسچرهای لمسی خاصی را برای آن تنظیم کرد.

دقت حسگر دوربین

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد دوربین اصلی هر دو گوشی دارای میزان دقت سنسور نسبتا برابری هستند. هر چند در این بخش ابعاد حسگر است که نقش اصلی در زمینه کیفیت تصاویر نهایی دوربین را تعیین می‌کند. علاوه بر آن در عمل باید دید که کدام گوشی می‌تواند تصاویر باکیفیت تری را ثبت کند. در مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد ، این بخش را می‌بایست در حالت عملی نیز تست کرد.

نسبت کانونی (دیافراگم) دوربین اصلی

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد همان طور که مشاهده می‌کنید، دوربین اصلی هر دو گوشی، بیشینه نسبت کانونی (دیافراگم) یکسانی را ارائه می‌کنند. حال آن که گوشی آیفون 7 پلاس دارای دوربین دوگانه در بخش پشتی خود بوده و در حقیقت دوربین تله فوتو آن دارای عدد دیافراگم f/2.2 است. نسبت به فاصله کانونی ارائه شده برای این دوربین، نسبت کانونی f/2.2 مناسب در نظر گرفته می‌شود.

زوم اپتیکال

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

همان طور که می‌دانید دوربین دوم گوشی آیفون 7 پلاس از نوع تله فوتو بوده و می‌تواند به کمک بزرگنمایی (زوم) اپتیکال دو برابری خود، بدون کاهش کیفیت تصاویر (همانند لنز زوم دوربین های DSLR) عکاسی کند. علاوه بر آن شرکت اپل قول داده است تا پایان سال میلادی جاری، آپدیت نرم افزاری جدیدی را ارائه کند که به کمک آن در حالت پرتره، تصاویری با اثر بوکه (تار شدن پس زمینه سوژه) بسیار دیدنی پدید خواهد آمد.

اما در سمت دیگر میدان موتو زد از هیچ گونه تجهیزات داخلی به جهت زوم اپتیکال برخوردار نیست. اما جالب است بدانید که به لطف همکاری لنوو با شرکت هسل بلاد، ماژول دوربین جدیدی برای این گوشی ارائه شده است که کاربر می‌تواند همانند یک دوربین کامپکت از آن استفاده کند. این ماژول دارای ضخامت بسیار زیادی بوده و البته می‌تواند تا 10 برابر زوم اپتیکال انجام دهد.

اما بزرگترین مشکلاتی که به ماژول دوربین موتو زد وارد است، قیمت 250 دلاری آن و همچنین افزایش ضخامت گوشی در هنگام اتصال آن به بخش پشتی دستگاه است.

سیستم لرزشگیر دوربین

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد هر دو گوشی هوشمند دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) هستند.

باتری

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

همان طور که مشاهده می‌کنید که ظرفیت باتری آیفون 7 پلاس کمی بیشتر از نماینده لنوو است. هر چند در عمل نیز می‌بایست این دو گوشی از نظر میزان شارژدهی در حالت های مختلف بررسی شوند. اما در هر صورت موردی که می‌بایست در درباره موتو زد اشاره کنیم این است که این گوشی از ماژول باتری برخوردار بوده و زمانی که به بخش پشتی گوشی متصل می‌شود، ظرفیت باتری گوشی به میزان بسیار زیادی افزایش خواهد یافت. البته می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کنیم که اختلاف ظرفیت باتری این دو گوشی با توجه به ضخامت بسیار کم بدنه موتو زد بسیار کم است. از طرفی اگر مایل به افزایش ضخامت آن در کنار بیشتر شدن چند برابری ظرفیت باتری باشید، موتو مود باتری قابل استفاده خواهد بود.

فناوری شارژ سریع گوشی

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد تقریبا دو سالی است که تمامی گوشی های هوشمند سطح بالای اندرویدی به فناوری شارژ سریع باتری گوشی مجهز هستند. لنوو موتو زد نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما موضوع جالب این است که گوشی آیفون 7 پلاس با وجود برخورداری از آخرین تکنولوژی ها، هنوز هم از فناوری خاصی به جهت شارژ سریع گوشی بی بهره است.

فناوری شارژ بیسیم

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد

هیچ کدام از این دو گوشی هوشمند به فناوری شارژ بیسیم مجهز نشده‌اند. البته با این استثنا که بعضی از ماژول های باتری موتو زد از این ویژگی برخوردار هستند و با اتصال آن به بخش خلفی دستگاه، گوشی هوشمند را به آن قابلیت مجهز خواهند کرد.

چیپست

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد تراشه A10 فیوژن موجود در آیفون 7 پلاس بسیار کارا و قدرتمند است. در بنچمارک های گوناگون به عمل آمده، این چیپ پردازشی توانسته است امتیازات بسیار درخشانی را از آن خود کند. البته در سمت دیگر میدان موتو زد نیز دست خالی به میدان نیامده است. مسلما تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام یکی از بهترین چیپ های تولید شده تا به این تاریخ به حساب می‌آید. در مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد از برتری خاص هر کدام از گوشی ها در این بخش می‌توان صرف نظر کرد.

حافظه رم

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد درست است که میزان حافظه رم نماینده لنوو یک گیگابایت بیشتر از آیفون 7 پلاس است. اما این مقایسه در صورتی درست خواهد بود که دو گوشی از یک نوع سیستم عامل برخوردار باشند. حال آن که آیفون 7 پلاس می‌تواند با میزان حافظه رم کمتر، عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

حافظه داخلی

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این سری از گوشی های را می‌توانید در نسخه هایی با این میزان از حافظه داخلی پیشفرض خریداری نمایید.

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد همانند گذشته آیفون 7 پلاس از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند. اما موتو زد این طور نیست. می‌توانید نسخه 32 گیگابایتی پرچمدار لنوو را با قیمتی کمتر خریداری کرده و سپس بر روی آن از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی استفاده کنید.

جک هدفون

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد شاید خبرهای مربوط به حذف سوکت جک 3.5 میلی متری هدفون در آیفون های جدید اپل این روزها بسیار سر و صدا کرده باشد. اما جالب است بدانید که شرکت لنوو چند ماه پیش این مورد را بر روی سری موتو زد خود اعمال کرده بود. البته لازم به ذکر است که هر دو گوشی دارای آداپتور تبدیل مخصوصی هستند که کاربر می‌تواند به راحتی هر گونه هدفون معمولی را به گوشی متصل نماید.

حسگر اثر انگشت

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد درست همانند آیفون 7 پلاس، موتو زد نیز در بخش پایین نمایشگر خود دارای یک کلید است که حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت در زیر آن جای گرفته است. البته با این تفاوت که در موتو زد این مورد نقش کلید هوم گوشی را بازی نخواهد کرد و تنها به جهت باز کردن قفل گوشی به کار خواهد رفت.

سیستم عامل

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد موتو زد لنوو به طور پیشفرض دارای اندروید مارشمالو است. این در حالی است که فبلت اپل از iOS 10 بهره می‌برد.

تاریخ عرضه

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد گوشی هوشمند موتو زد شرکت لنوو فعلا تحت قرارداد با اپراتور ورایزن در حال فروش است. نسخه آنلاک آن نیز هم اکنون در حال پیش خرید شدن بوده و در آینده شاهد عرضه آن خواهیم بود. برای همین است که نام برند “دروید” بر روی این سری از گوشی ها قرار گرفته است. در حقیقت تمامی گوشی های هوشمندی که در میان نام آنها، عبارت “دروید” درج شده است، نسخه تحت قرارداد ورایزن به حساب می‌آیند.

قیمت پایه (خرده فروشی)

مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد از نظر قیمت پایه، موتو زد به میزان تقریبی 150 دلار ارزان تر از فبلت اپل به حساب می‌آید. البته می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کرد که هر کدام از ماژول های موتو مود لنوو قیمتی مجزا داشته و جدا فروخته می‌شوند (به جز قاب پشتی گوشی که به صورت پیش فرض در جعبه خرده فروشی گوشی وجود دارد). اگر قصد خریداری گوشی هوشمند موتو زد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از موتو مودهای باتری آن را نیز خریداری نمایید. زیرا بسیار مقرون به صرفه بوده و قیمت آنها از 60 دلار شروع خواهد شد.

در نهایت نظر شما در مورد مقایسه آیفون 7 پلاس و موتو زد چیست؟ طراحی باریک، کوچک و ماژولار موتو زد را انتخاب می‌کنید یا دوربین دوگانه، سیستم عامل روان و بدنه ضد آب آیفون 7 پلاس را ترجیح خواهید داد؟

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من به شخصه گوشی موتورولا زد دارم همان طور که می دانید ما تو تحریم و نمی تونیم گوشی از آمریکا وارد کنیم برای همین هردو در ایران قلابی هستند ولی واقعا موتور زد نسبت به قیمت عالی هست من تجربه شو دارم

  2. ممنون مقاله توپی بود

  3. من میخوام یکی از این گوشی هارو بخرم ولی من موتورولا رو خیلی دست دارم ولی میترسم بعد از یک یا دسال شروع به هنگ کردن بکنه ولی از بابت آیفون خیالم آسودست شما میتونید راهنماییم کنید که موتو زد هم مث آیفون خوب کار میکنه یا نه ؟

  4. موتو زد فک کنم 5.2 اینچ باشه ها زد فورس 5.5 اینچه
    7پلاس هم باید با زد فورس مقایسه بشه نه زد