آنتن دهی اپراتورها

اختلالات آنتن دهی اپراتورها ، دو دهه پس از ورود موبایل به ایران

حدود 20 سال پیش بود که گوشی های موبایل وارد ایران شد. امروزه اپراتورهای تلفن همراه ضمن ارائه خدمات پایه به میلیون‌ها مشترک خود، اینترنت پهن باند را هم در برنامه‌های خود قرار داده‌اند. اما داستان اختلالات آنتن دهی اپراتورها و قطع و وصلی مکالمات همچنان ادامه دارد.

بر اساس آمار منتشر شده تعداد مشترکان فعال تلفن همراه در ایران به مرز 80 میلیون نفر نزدیک شده و بحث آنتن دهی برای آنها موضوع جدیدی نیست و این قضیه سر دراز دارد. تفاوتی نمی‌کند که مشترکان از سرویس کدام اپراتور استفاده کنند و دارندگان هر یک از سیم کارت‌ها بارها با چنین مشکلاتی روبرو شده‌اند. گاهی اوقات پیش می‌آید که در برخی نقاط خاص به دلیل قرار گرفتن در نقطه کور یا فاصله زیاد از بی تی اس های اپراتور شاهد چنین مشکلاتی باشیم اما گستردگی این اختلالات قابل توجیه نیست.

وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس هم در مقاطع مختلف از این قبیل مشکلات ابراز نارضایتی کردند. به نظر می‌رسد که این روزها اپراتورها تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات اینترنت همراه گذاشته‌اند و به کیفیت سرویس‌های پایه توجه کمتری صورت می‌گیرد و در نتیجه بعد از گذشت دو دهه از ورود موبایل به ایران هنوز هم اپراتورهای تلفن همراه در ارائه ابتدایی‌ترین خدمات خود یعنی مکالمه صوتی با کاستی‌هایی روبرو هستند.

در سال‌های اخیر دولت اپراتورها را موظف کرد تا طرح‌هایی مانند رومینگ ملی و ترابرد پذیری را اجرا کنند اما بعید به نظر می‌رسد که وقتی یک اپراتور در ارائه سرویس به مشترکان خود با مشکل مواجه است بتواند به مشترکان اپراتورهای رقیب خدمات مناسبی را ارائه بدهد.

آمار منتشر شده در خصوص میزان آنتن دهی اپراتورها

وزارت ارتباطات آماری را در این مورد منتشر کرده که می‌تواند جالب باشد. طبق این آمار رسمی تا پایان بهار 95 میزان موفقیت اپراتور اول یا شرکت ارتباطات سیار در برقراری مکالمات 46.16 درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه از سوی همراه اول 98.76 درصد بوده است.

همچنین میزان مکالمات موفق در اپراتور دوم یا ایرانسل 47.51 درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه 98.67 درصد اعلام شده است و در نهایت میزان موفقیت اپراتور سوم یا رایتل نیز در زمینه برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه 99.53 درصد، میزان مکالمات موفق حین جابجایی 99.91 درصد و درصد قطع مکالمات در شبکه سیار 0.45 درصد بوده است.

البته مشخص نیست که این آمار تا چه حد به واقعیت نزدیک باشد اما حقیقت این است که اختلالات آنتن دهی اپراتورها همواره برای مشترکان مشکلاتی را به وجود آورده و نیازمند توجه بیشتری از سوی اپراتورهای تلفن همراه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. 24/8/95 ساعت 7صبح در تبریز زلزله بالای 4ریشتر شد، خانه پدرخانومم کلنگی است، هرچه کردم خبری بگیرم نشد؛ مجبور شدم به رسم عهدبوق طول و عرض شهر را سوار و پیاده شده و با هزار دعا و استغفار و صدقه خودم را به محله آنها برسانم وقتی از بیرون خانه را دیدم دلم آرام گرفت ولی در دالان خانه با سقف و دیوار ترک و قوس برداشته، و انسانهای ترسان و لرزان مواجه شدم.
    وزیر مخابرات! خوبیت ندارد، درست در لحظه حساس اپراتورها را بدردنخور کنی! این چه کار احمقانه است؟! خب آخرش که چی بعد یکساعت و نیم دیگر مجبوری برای جبران پولهای ازدست رفته ات، بازش کنی! با ترافیک آنوقت چه خواهی کرد؟
    چرا فقط اینجا، فضولی و زیاده خواهی دستگاههای دولتی را پایانی نیست؟
    چرا فقط اینجا، ابر و باد و مه و خورشید و فلک دولتیه؟
    چرا فقط اینجا، خصوصی اش هم، دولتیه؟