خودروی چانگان بنی

جدیدترین محصول سایپا معرفی شد؛ نگاهی به خودروی چانگان بنی

خودروسازی سایپا در این ایام در حال تست فنی جدیدترین محصول خود است. این خودروی سوپر مینی، بنی (Benni) نام دارد و در کشور چین ساخته شده و محصولی از شرکت خودروسازی چانگان است. تاکنون دو نسل از خودروی چانگان بنی به بازار عرضه شده است.

این خودرو به لحاظ ابعادی از پراید بزرگ‌تر و از پژو 206 کوچک‌تر است و نخستین نسل آن در سال 2009 وارد بازار شد. نسل دوم بنی در سال 2013 در نمایشگاه خودروی گوانگژو معرفی و در سال 2014 عرضه شد و اکنون نیز قرار است به بازار ایران راه پیدا کند. البته شرکت چانگان یک مدل دیگر به نام بنی مینی نیز تولید کرده که از همه نظر با مدل بنی تفاوت دارد.

نسخه فعلی چانگان به دلیل طراحی در دفتر یوکوهامای ژاپن شباهت‌های زیادی به خودروهای ژاپنی پیدا کرده است. چراغ‌های بزرگ و کشیده این خودرو بر خلاف سایر خودروهای چینی از ظاهر جالبی برخوردار بوده و به همراه کاپوت عضلانی آن نمای جذابی را به ارمغان آورده است. سپر جلو به خوبی تراش خورده و محل استقرار مه شکن‌ها و دریچه‌های قرار گرفته در زیر سپر ظاهر خندانی را برای قسمت جلویی ایجاد کرده که مشابه آن را در برخی از سوپرمینی‌های امروزی مشاهده می‌کنیم. خط شانه‌ها و برآمدگی‌های قسمت کناری نیز ظاهری اسپرت به خودرو بخشیده است و در قسمت عقب هم دو چراغ کوچک وجود دارد که کمی به نسل قبلی مزدا 2 شباهت دارد.

خودروی چانگان بنیهمان‌گونه که مشاهده می‌کنید خودروی چانگان بنی از طراحی نسبتاً مدرن و زیبایی بهره می‌برد و می‌تواند با جذب مشتریان جوان، سایر هاچ بک‌های وارداتی را به چالش بکشد. اما در خصوص طراحی داخلی خودرو نکته‌ای که توجه را به خود جلب می‌کند پلاستیکی بودن بیشتر قسمت‌های کابین آن است. پلاستیک خشک و محکم فضای داخل کابین را پوشانده و نسبت به طراحی ظاهری از جذابیت کمتری برخوردار است. هرچند از یک خودروی ارزان قیمت چینی نمی‌توان انتظار دوخت چرمی یا استفاده از مواد گران قیمت داشت اما شرکت چانگان می‌توانست خلاقیت ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها را در آن به کار برده تا تحول بیشتری را در زمینه طراحی داخلی بنی ایجاد کند.

خودروی چانگان بنی

البته طراحی کابین خودرو نکات مثبتی هم دارد. اصول ارگونومی به خوبی در آن رعایت شده و نوآوری‌هایی در آن دیده می‌شود. حذف دنده دستی در کنسول میانی و قرار گرفتن مهره گردان به جای آن و امکان تعویض دنده از پشت فرمان از نکات جالب چانگان بنی است. همچنین یک دوربین دید عقب نیز تعبیه شده که در خودروهایی با این محدوده قیمت کمتر دیده می‌شود. از لحاظ فضای داخلی نیز جای نگرانی نیست چرا که خودروی چانگان بنی به دلیل ارتفاع نسبتاً زیاد (1.53 متر) از فضای جاداری به خصوص در بخش عقب بهره می‌برد.

خودروی چانگان بنی

چانگان بنی با یک پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری در بازار چین عرضه می‌شود که توان تولید قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن متر را دارد. حداکثر سرعت آن 175 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و همچنین با دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی یا نیمه اتوماتیک به فروش می‌رسد.

به لحاظ ایمنی نیز شرکت چانگان تمهیداتی را برای مشتریان خود اندیشیده است. دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی BA و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) به طور استاندارد در مدل بنی قرار گرفته و در تیپ‌های فول آن هم دوربین دید عقب و سنسور پارک نصب شده است.

خودروی چانگان بنی

تاکنون قیمت دقیق خودروی چانگان بنی اعلام نشده، اما برخی از منابع رقمی در حدود 30 میلیون تومان را برای آن تخمین زده‌اند که در صورت واقعیت داشتن این امر ممکن است شاهد یک زلزله بزرگ در بازار خودرو باشیم. این خودرو می‌تواند قشر جدیدی از مشتریان را برای سایپا فراهم کند که تمایلی به خرید خودروهای هاچ بک گران قیمت کره‌ای و ژاپنی ندارند و چانگان بنی انتخاب مناسبی برای آنها خواهد بود. بنی از دل یک کمپانی معروف و با سابقه بیرون نیامده اما زیبایی، آپشن و پشتیبانی خدمات یدکی مهم‌تر از نام و سابقه طولانی آن است. می‌توان به طور خلاصه گفت که چانگان بنی با تمام کمی و کاستی‌های خود یک سر و گردن از سایر خودروهای وارداتی چینی بهتر بوده و در بازار چین نیز موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

تجهیزات و مشخصات فنی خودروی چانگان بنی

فنی

حجم موتور

1370 سی سی

توان

100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور

135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

حداکثر سرعت

175 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

5.3 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت

نوع سیستم ترمز

جلو: دیسک خنک شوندهعقب: کاسه ­ای

استاندارد آلایندگی

یورو 4 و 5

وزن

1020 کیلوگرم

فاصله بین دو محور

2410 میلی­متر

حجم مخزن سوخت

38 لیتر

طول خودرو

1530 میلی­متر

عرض خودرو

1650 میلی­متر

ارتفاع خودرو

3730 میلی­متر

تجهیزات ایمنی

دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم کمکی ترمز (BA)

سیستم توزیع الکترنیکی نیروی ترمز (EBD)

کمربندهای ایمنی سه نقطه­ای

تجهیزات رفاهی مدل فول

سقف پاناراما

دوربین دید عقب

فرمان الکتریکی حساس به سرعت (EPS)

آینه­ های جانبی برقی با گرم­کن

تعویض دنده از پشت فرمان (Paddle Shifter)

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

GPS

صفحه نمایش رنگی

سنسور پارک عقب

تنظیم ارتفاع چراغ­های جلو

6 عدد بلندگو

سیستم تهویه مطبوع دستی

قفل مرکزی با ریموت

رینگ­های آلومینیومی

چراغ مه شکن جلو

برف پاک­ کن عقب

ویدیوی معرفی خودروی چانگان بنی