کشاورزی در مریخ

کشاورزی در مریخ بر روی باغچه های مصنوعی شبیه سازی شد

مرکز فضایی کندی ناسا با همکاری موسسه فناوری فلوریدا بر روی یک باغچه مصنوعی برای پرورش سبزیجات کار می‌کند. این باغچه مصنوعی با استفاده از خاک هاوایی، کشاورزی در مریخ را شبیه سازی خواهد کرد.

ناسا از خاک زمین‌های هاوایی برای باغچه مصنوعی به عنوان شبیه ساز استفاده کرده تا ویژگی‌های زمین و آب و هوای سیاره سرخ را مورد بررسی قرار دهد. به کمک این پژوهش امکان رشد گیاه در مریخ تشخیص داده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات فضانوردان در مأموریت های فضایی دسترسی داشتن به مواد غذایی است و توانایی کشاورزی و پرورش سبزیجات در خاک مریخ می‌تواند این مشکلات را به کلی حل کند.

محققان ناسا و موسسه فناوری فلوریدا به سختی در تلاش هستند تا از پیشرفت‌های علمی در خصوص افزایش تولید گیاهان در شرایط سخت در جهت تکمیل رژیم غذایی فضانوردان استفاده نماید. تجربیات باغبانی و زیست شناسی گیاهی فضایی می‌تواند دستاورد مهم و تازه‌ای در علوم هوا و فضا باشد.

کشاورزی در مریخ

نمایی از فیلم The Martian به کارگردانی ریدلی اسکات؛ شخصیت اصلی فیلم با بازی مت دیمون در حال پرورش گیاهان در خاک مریخ است

دانشمندان ناسا خاک هاوایی را به عنوان خاک پایه برگزیدند و آن را با عناصر دیگری ترکیب کردند تا به شبیه‌ترین حالت ممکن با خاک مریخ تبدیل شود. پروژه شبیه سازی کشاورزی در مریخ در سه مرحله عادی، افزودن مواد مغذی و خاک گلدان اجرا شد. محققان تلاش کردند که در این خاک‌های متفاوت کاهو بکارند و نتیجه جالبی به دست آمد؛ کاهوها در هر سه خاک بدون تفاوت خاصی پرورش یافت اما محصول به دست آمده از خاک شبیه سازی شده مریخ ریشه‌های ضعیف‌تری داشت و به دلیل سرعت جوانه زنی کمتر، سه روز دیرتر از دو مرحله دیگر به بار نشست که این اتفاق، تفاوت کشاورزی در مریخ با زمین را به دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی نشان می‌دهد.

این تحقیقات به مدت چهار هفته انجام شد و متخصصان بیوشیمی، بوم شناسان و متخصصان بوم شناسی شیمیایی بر روی تمامی مراحل این فرایند نظارت داشتند. در آغاز کار محققان 30 دانه را در لوله‌های آزمایشی کاشتند که تنها نیمی از آن به بار نشست و با موفقیت رشد کرد.

شبیه سازی کشاورزی در مریخ در خاک‌های مشابه ادامه پیدا خواهد کرد

این نخستین تلاش محققان در این زمینه است و دانشمندان ناسا تصمیم دارند تا به پرورش گیاهان در خاک‌های مشابه خاک مریخ ادامه دهند. متخصصان در نظر دارند که در تلاش‌های بعدی پرورش گیاهانی چون ترب قرمز، کلم، نخود فرنگی و گوجه فرنگی را نیز مورد آزمایش قرار دهند.

ناسا و موسسه فناوری فلوریدا در ژوئن 2016 تفاهم نامه همکاری را به امضا رساندند و آزمایشات در اواسط ماه سپتامبر آغاز شد و به نظر می‌رسد که نتایج نهایی این تحقیقات تا اوایل سال 2017 منتشر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*