نسل جدید پروژکتور

Video Mapping‌؛ با جدیدترین و جذاب‌ترین تکنولوژی پروژکتورها آشنا شوید

نگاشت ویدیویی (Projection Mapping یا Video Mapping) به عنوان یک تکنولوژی نوین در نورافکنی و ساخت نسل جدید پروژکتور ها شناخته شده و برای تبدیل اشیا، مخصوصا اشیایی با ظاهر درهم ریخته و نامرتب، به یک صفحه نمایش مناسب برای پرتو افکنی پروژکتورها و نمایش ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این تکنولوژی جذاب تقریبا می‌توان هر سطحی را به یک صفحه نمایش ویدیویی داینامیک حرفه‌ای برای پروجکتینگ تبدیل کرد. نرم افزارهای مخصوصی وجود دارند که تصاویر تابیده‌شده را پیچ و تاب داده و آن را به بهترین وجه ممکن برای نمایش بر روی یک سطح با شکل نامنظم آماده می‌کنند. اما جذابیت این تکنولوژی تنها منحصر به امکان نمایش پرتوهای پروژکتور بر روی تمامی سطوح نمی‌شود.

نسل جدید پروژکتور و تطبیق با تمامی سطوح

اگر که تاکنون ویدیویی از کاربرد این سبک از پروجکتینگ را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید، ذهن خود را برای انفجاری تازه آماده کنید، چون نسل جدید پروژکتور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و می‌تواند استفاده از این سبک از پرتوافکنی را برای عموم به سادگی مسیر کند. تاکنون در بحث تکنولوژی جدید به‌کار رفته در ساخت پروژکتور، به شگفتی امکان پخش ویدیوها بر روی هر سطحی بدون توجه به منظم یا نامنظم بودن آن پرداخته و صاف بودن سطح را از این پس برای نمایش صحیح ویدیو توسط پروژکتور غیر ضروری دانستیم، اما در جدیدترین دست‌یافت این تکنولوژی این امکان وجود دارد که تصاویر سه بعدی را بر روی سطوح متحرک و تغییر شکل دهنده به نمایش دربیاوریم.

نسل جدید پروژکتور

طی تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه شهر توکیو، محققان موفق شدند تا نمایش ویدیوهای نسل جدید پروژکتور ها را بر روی سطوح با قابلیت تغیر شکل و اندازه نیز مقدر سازند. بهترین مثال در این‌ باره می‌تواند یک تیشرت با قابلیت ارتجاعی بالا باشد، زمانی که به میزان زیادی کشیده شده و یا شخصی که آن را برتن کرده بدن خود را حرکت می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی جدید، تصویر منتشر‌شده‌ی خود را با حالت جدید سطح تطبیق داده تا بهترین نمایش را به کاربر ارائه دهد. پروژکتور داینافلش (DynaFlash) ساخته‌شده‌ی آن‌ها قادر است تا تصاویر 8 بیتی را با نرخ 1000 فریم بر ثانیه تنها با داشتن 3 میلی‌ثانیه تاخیر پردازش و پخش کند. در ترکیب این دستگاه با یک ردیاب سطح انعطاف‌پذیر و پرسرعت که با نرخ فریمی یکسانی کار می‌کند، چشم انسان دیگر قادر نخواهد بود تا هیچگونه اختلاف و یا غیرهم محوری را در محصول نهایی پخش‌شده از پروژکتور تشخیص دهد.

با علامت‌گذاری یک ماده‌ی قابل تغییر شکل و ارتجاعی همچون پارچه با جوهر مادون قرمز، ردیاب نسل جدید پروژکتور قادر است تا تحرکات سطح را تشخیص داده و به سرعت، تصویر صحیحی را از عکس یا ویدیو مربوطه توسط پروژکتور به نمایش بگذارد. فراموش نکنید که کاربران مشتاق علاوه بر تهیه خود دستگاه، نیازمند تهیه جوهر مادون قرمز برای کمک به ردیاب در تشخیص صحیح تغییر شکل سطح هستند. اگرچه این تکنولوژی بسیار جذاب و خلاقانه بوده و تحقیقات زیادی برای دست یافتن به آن صورت گرفته است، هنوز مشخص نیست که هدف نهایی آن چه بوده و آیا می‌توان به جز تفریح و سرگرمی کاربرد دیگری برای آن تعریف کرد یا خیر.

هدف تحقیقات از ابتدا هر چیزی که تعریف شده، نتیجه دست‌یابی به قابلیت پرتوافکنی بر روی هر سطحی با شکل نامنظم و حتی متحرک و تغییر شکل دهنده بوده است. به نظر می‌رسد ویدیو پروجکتینگ از این پس به هیچ سطح خاصی برای نمایش نیازمند نیست و حتی می‌توانید از لباس خود به عنوان سطح لازم برای پخش تصاویر پروژکتور استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*