قطب شمال زحل

ناسا تصاویری را از تغییر رنگ قطب شمال زحل منتشر کرد

تصاویر منتشر شده توسط فضاپیمای کاسینی ناسا نشان می‌دهد که قطب شمال زحل که به شکل شش ضلعی است، به طور چشمگیری تغییر رنگ داده است. این تصاویر به فاصله چهار سال بین سال‌های 2012 و 2016 گرفته شده است.

فضاپیمای کاسینی ناسا که مدتی است به دور سیاره زحل می‌گردد، تصاویری را به ثبت رسانده که نشان‌دهنده‌ی یک تغییر عجیب در رنگ قطب شمال زحل است. این تصاویر با فاصله چهار سال گرفته شده و دانشمندان ناسا معتقدند که تغییر الگوی آب و هوایی می‌تواند یکی از دلایل این اتفاق باشد. البته تحقیقات هنوز به پایان نرسیده و آنها همچنان به دنبال کشف علت اصلی تغییر رنگ قطب شمال زحل هستند.

قطب شمال زحل

تغییرات جوی موجب تغییر رنگ قطب شمال زحل از آبی به طلایی شده است

همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید، قطب شمال شش ضلعی زحل در سال 2012 رنگ متمایل به آبی داشت و پس از چهار سال به رنگ طلایی تغییر کرده است. دانشمندان همچنین اظهار کرده‌اند که ممکن است این اتفاق به دلیل افزایش تولید مه و غبارهای فتوشیمیایی در جو باشد که به هنگام نزدیک شدن قطب شمال به انقلاب تابستانی ماه می 2017 رخ می‌دهد. به گفته محققان ناسا، اثرات بالقوه دیگری همچون تغییرات گردش جوی نیز می‌تواند نقش زیادی در این تغییر رنگ داشته باشد.

هر دو تصویر توسط دوربین زاویه باز (Wide-angle) فضاپیمای کاسینی گرفته شده است. فضاپیمای کاسینی یک مأموریت مشترک از سوی ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ایتالیا است. مدارگرد و دو دوربین آن در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا طراحی شد و مرکز عملیات تصویربرداری آن در موسسه علوم فضایی کلورادو قرار گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*