شکاف در میدان مغناطیسی زمین

کشف شکاف در میدان مغناطیسی زمین توسط تلسکوپ Grapes-3

دانشمندان به وسیله‌ی تلسکوپ Grapes-3 در هند، وجود یک شکاف در میدان مغناطیسی زمین را کشف کردند. این شکاف در مگنتوسفر می‌تواند سیاره‌ی زمین را در برابر پرتوهای مرگبار و خطرناک کیهانی آسیب‌پذیر کند.

بزرگ‌ترین دیده‌بان کیهانی جهان در هند، انفجاری از پرتوهای کیهانی را ثبت کرده است که وجود یک شکاف در میدان مغناطیسی زمین را نشان می‌دهد. زمین به واسطه‌ی محصور شدن توسط یک میدان مغناطیسی بزرگ قابل سکونت شده است. این سپر مغناطیسی از زمین در برابر بادهای شدید خورشیدی و پرتوهای خطرناک کیهانی محافظت می‌کند.

از مدت‌ها پیش، دانشمندان یکی از قدرتمندترین طوفان‌های ژئومغناطیسی در تاریخ را مورد بررسی قرار داده‌اند و کشف کردند که سیاره زمین آن‌چنان هم ایمن نیست و اخیرا شکافی در مگنتوسفر (Magnetosphere) به وجود آمده است.

در سال گذشته، تلسکوپ Grapes-3 muon در آزمایشگاه پرتوی کیهانی موسسه تحقیقات پایه در هند، انفجاری از پرتوهای کیهانی را ثبت کرده بود که 20 گیگاالکترون قدرت داشت و دو ساعت به طول انجامید. این انفجار هنگامی صورت گرفت که یک ابر غول‌آسا از پلاسمای منتشر شده از تاج خورشیدی با سرعت 2.5 میلیون کیلومتر در ساعت با زمین برخورد کرد و باعث ایجاد یک توفان شدید ژئومغناطیسی شد.

این طوفان مغناطیسی عظیم موجب به وجود آمدن شفق‌های قطبی و قطع شدن سیگنال‌های رادیویی در بسیاری از کشورهای واقع شده در عرض جغرافیایی بالا شد. مگنتوسفر به عنوان اولین خط دفاعی زمین، به شعاع یک کیلومتر گسترش یافته و از این سیاره در مقابل پرتوهای خورشیدی کیهانی و تابش‌های پرانرژی محافظت می‌کند.

شکاف در میدان مغناطیسی زمین به طور موقت ایجاد شده است

دانشمندان متوجه شدند که به طور موقت یک شکاف در میدان مغناطیسی زمین ایجاد شده و به این ترتیب ذرات پرتوهای کیهانی کم انرژی وارد جو زمین می‌شوند. این میدان مغناطیسی ذرات را تا 180 درجه از سمت روز زمین به سمت شب آن خم کرده بود و تلسکوپ Grapes-3 در نیمه‌شب 22 ژوئن 2015 موفق شد این انفجار را ثبت کند. در این رویداد، مگنتوسفر زمین به شدت توسط ذرات کیهانی بمباران شد و این ذرات، پرتوهای با انرژی بسیار زیادی را آزاد کردند که با سرعت نور در فضا منتشر می‌شوند.

داده‌های به دست آمده از این تلسکوپ در آزمایشگاه پرتوی کیهانی هند توسط یک ابررایانه‌ی 1280 هسته‌ای مورد شبیه‌سازی قرار گرفت و دانشمندان پس از بررسی این اطلاعات، نتایج آن را منتشر کردند. محققان اعلام کرده‌اند که این ذرات قدرتمند به راحتی به بدنه یک فضاپیما نفوذ می‌کنند.

طوفان‌های خورشیدی می‌توانند در شبکه‌های برق و سیستم‌های GPS و همچنین عملیات‌ها و ارتباطات ماهواره‌ای اختلال ایجاد کنند. دانشمندان اضافه کردند که شکاف ایجاد شده در میدان مغناطیسی زمین موقتی بوده و فعلا جای نگرانی در این مورد نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*