هک شدن اکانت های یاهو

ابعاد گسترده هک شدن حساب‌های کاربری یاهو؛ هکرها هنوز به اطلاعات کاربران دسترسی دارند

یاهو شرکتی است که برای بسیاری از ما خاطره‌های شیرینی داشته است. گذراندن روزانه چندین ساعت پای چت روم‌های این وب سایت و یا تجربه داشتن یک پیامرسان تحت موبایل بر روی گوشی های نوکیا با سیستم عامل سیمبین خاطره‌های شیرینی هستند که اگر چه امروز کمی مضحک به نظر می‌رسند، اما در زمانی که کمتر کسی به اینترنت دسترسی داشت بسیار حرفه‌ای به نظر می‌رسیدند. به نظر می‌رسد که ما غرق در جذابیت‌های یاهو شده و از رخنه‌های امنیتی آن کاملا غافل بودیم، چنان که اکنون مالک جدید این کمپانی از هک شدن اکانت های یاهو و لو رفتن اطلاعات کاربران شدیدا ابراز نگرانی می‌کند.

هک شدن اکانت های یاهو ؛ واقعیتی تلخ

2016 یکی از بدترین سال‌ها در تاریخ یاهو بوده است. این کمپانی پس از این که به طور کامل توسط اپراتور وریزون (Verizon) تصاحب شد، به یک واقعیت تلخ اعتراف کرد؛ هک شدن اکانت های یاهو به تعداد نیم میلیارد در سال 2014، بعد از فروش کامل کمپانی مشخص شد، وقتی که کار از کار گذشته و وریزون با خوشحالی خرید خود را انجام داده بود، بی خبر از این که کمپانی تحت تملک جدیدش چه ننگی را با خود حمل می‌کند در ادامه خبر هک شدن اکانت های یاهو و افشای این راز، وریزون درخواست کاهش یک پنجم از قیمت توافق شده را داشت تا به این وسیله مبلغ قرار داد از 4.8 میلیارد دلار به 3.8 میلیارد دلار کاهش پیدا کند. وضعیت برای یاهو از این نمی‌تواند بدتر شود.

البته، اوضاع این کمپانی از این نیز می‌تواند وخیم‌تر شود، چرا که هک شدن اکانت های یاهو ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته است. یاهو اعلام کره که حداقل تعدادی از کارمندانش از اتفاقی که در سال 2014 افتاد آگاه بودند، موضوعی که اکنون این سوال را مطرح کرده که آیا اکنون هکرها به حساب‌های کاربری دسترسی دارند یا خیر. همانطور که می‌بینید اوضاع از آن چه که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم نیز ممکن است برای یاهو بدتر شود.

هک شدن اکانت های یاهویاهو اعلام کرد که اوایل هفته گذشته، مقامات اجرایی قانون، اشتراک گذاری اطلاعاتی که عقیده داشتند از یک هکر مدعی به هک کردن یاهو به دست آمده را آغاز کردند. این هکر ادعا کرده که اطلاعات با هک شدن اکانت های یاهو مرتبط بوده و در واقع متعلق به حساب‌های کاربری است. بدون شک یاهو تحقیقات خود را نیز به طور مستقل از مقامات دولتی خواهد داشت، اما در این میان تنها سوالی که باقی می‌ماند، دلیل مخفی نگه داشتن این راز از سوی این کمپانی است، اتفاقی که مطمئنا به گسترده‌تر شدن دایره حادثه منجر شده است.

در خلال اتفاق هک شدن اکانت های یاهو، یک کمیته مستقل هیئت مدیره به توصیه یک وکیل مستقل و یک متخصص امور قانونی، در حال جستجو برای پی بردن به دایره اطلاعات فاش شده در جریان اتفاق سال 2014 است. تلاش برای پی بردن به تعداد دقیق یوزرهای تحت تاثیر قرار گرفته و همچنین میزان اطلاعات فاش شده از آنان از دیگر اقداماتی است که توسط یاهو در حال انجام است. گفتنی است یاهو انگشت اشاره خود را به سوی دولت برده و معتقد است که هکرها از سوی دولت حمایت می‌شوند. در نظر داشته باشید پیش از این دولت آمریکا چندین بار از شرکت‌هایی مثل یاهو، گوگل، فیس بوک و دیگر شرکت‌ها، که حجم وسیعی از اطلاعات افراد در جوامع مختلف را در دل خود نگه می‌دارند، درخواست دسترسی به دیتابیس‌های آنان در سطح وسیع را داشته است که البته در بسیاری از مواقع با علنی شدن موضوع و بروز خشم عموم مردم متوقف شده است.

بد نیست بدانید که اکنون کمپانی با 23 مورد شکایت از سوی کاربران مواجه است، اشخاصی که خود را قربانی هک شدن اکانت های یاهو و تاثیر پذیرفته از آن عنوان کرده‌اند. باید دید چه بر سر یاهو خواهد آمد. آیا ممکن است وریزون از کوره در رفته و قرارداد را به‌طور کامل کنسل کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*