مسدود شدن وب سایت های خبری تقلبی

گوگل و فیس بوک سرویس دهی به وب سایت های خبری تقلبی را متوقف خواهند کرد

وجود وب سایت‌های تقلبی و اخبار ناصحیح در سراسر اینترنت مشکل تازه‌ای نیست، چرا که مدت‌ها است ساخت یک وب سایت از آن شکل پیچیده پیشین خود درآمده و در مدت زمان کوتاه‌تری صورت می‌گیرد. بنابر این طبیعی است که بسیاری برای منافع شخصی و یا گروهی& اقدام به راه اندازی یک وب سایت جعلی و پخش اخبار دروغین در آن کنند. هر چند این وب سایت‌ها همواره وجود داشته و به لطف بی‌توجهی کاربران به فعالیت پر سود خود ادامه می‌دهند، در زمان‌های حساسی مثل اتفاقات سیاسی، تعداد آن‌ها به طرز قارچ گونه‌ای در مدت زمانی کوتاه افزایش پیدا می‌کند. چنین فعالیت‌هایی تا پیش از این نیز مشاهده شده بودند، اما بعد از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ، انتشار اخبار دروغین پیرامون این اتفاق به طرز غیر قابل کنترلی درآمده و مسدود شدن وب سایت های خبری تقلبی توسط گوگل و فیس بوک را سبب شده‌ است.

مسدود شدن وب سایت های خبری تقلبی توسط گوگل و فیس بوک

در ادامه این اتفاق، گوگل به عنوان مهم ترین ابزار رساننده کاربران به اطلاعات مورد نظرشان در دنیای وب، به خاطر نمایش دادن وب سایت‌های حاوی اخبار کذب در نتایج جستجوها مقصر شناخته شده و فیس بوک بابت انتشار اخبار نادرست در سرتاسر پلتفرمش مورد انتقاد قرار گرفته است. قضیه در مورد فیس بوک بسیار وخیم‌تر است، به حدی که بسیاری نتیجه انتخابات را حاصل کوله بار اخبار ناصحیح منتشر شده در بزرگ ترین شبکه اجتماعی می‌دانند. گفتنی است بعد از این ادعاها، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، با اشاره به این که مردم با اراده و تصمیم خود رای داده‌اند، ایده اخبار جعلی فیس بوک به نفع ترامپ را رد کرد.

هیچ کدام از این دو تقصیری بر گردن نمی‌گیرند، اما شدیدا از مسدود شدن وب سایت های خبری تقلبی استقبال کرده و برای مقابله با درآمدزایی کثیف مالکان آن‌ها متحد شده‌اند. هر دو کمپانی در نظر دارند تا از این پس بر روی وب سایت‌های درخواست کننده برای تبلیغات توجه بیشتری داشته و بعد از شناسایی وب سایت‌ های خبری تقبلی از سرویس دادن به آن‌ها خودداری کنند. در این تصمیم گوگل پیش قدم شد و ابتدا اعلام کرد که از این پس فروش تبلیغات را به تمامی وب سایت‌هایی که اقدام به انتشار اخبار دروغین می‌کنند متوقف خواهد کرد.

مسدود شدن وب سایت های خبری تقلبیهنوز جزئیات بیشتری در مورد مسدود شدن وب سایت های خبری تقلبی توسط گوگل و فیس بوک اعلام نشده است. به عنوان نمونه، سوال اصلی کاربران در مورد روش‌های این دو کمپانی برای شناسایی وب سایت‌های تقلبی است و این که چقدر احتمال دارد تا وب سایت‌های مفید که فعالیت سالم و صحیحی دارند به اشتباه در آتش این تصمیم بسوزند. آن چه مشخص است، تلاش این دو شرکت برای دور کردن خود از هر گونه اتهام دست داشتن در نتیجه انتخابات است، علاوه بر این که تصمیم دارند تا با توقف فروش تبلیغات و سرویس دهی به وب سایت‌های خبری تقلبی، رفته رفته آنان را از دنیای وب پاک کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*