طول عمر زنان همیشه بیشتر از مردان بوده است

طول عمر زنان همیشه بیشتر از مردان بوده است

بر اساس مطالعات جدید دانشمندان، هنوز طول عمر مردان به اندازه طول عمر زنان نیست. در این تحقیق، پژوهشگران شش گروه از انسان‌ها را هم در زمان‌های قدیم و هم در حال حاضر و از کشورهای مختلف، مورد مطالعه قرار داده‌اند. Susan Alberts، استاد بیولوژی دانشگاه Duke و یکی از نویسندگان این تحقیق علمی بیان کرده است:

علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر علمی در زمینه طول عمر انسان در یک قرن گذشته، همچنان اختلاف طول عمر زنان و مردان تغییری نکرده است.

محققان دریافته‌اند میزانی که زنان بیشتر از مردان زندگی می‌کنند، با توجه به مردم هر منطقه متفاوت است. به عنوان مثال، بیشترین اختلافی که بین طول عمر زنان و مردان مشاهده شده است، مربوط به کشور روسیه در عصر حاضر است؛ فاصله عمر زنان و مردان روسی حدودا 10 سال است. کمترین میزان این اختلاف نیز مربوط به حال حاضر نیجریه و هند است.

همچنین دانشمندان دریافته‌اند که اختلاف طول عمر در سایر پستانداران بسیار کمتر از انسان‌ها‌ست.

در این تحقیق، پژوهشگران مرگ و میر شش گروه جمعیتی مختلف از انسان‌ها را مورد مطالعه قرار داده‌اند. این شش گروه گستره کاملی از زندگی انسان‌ها را شامل می‌شوند. دانشمندان اطلاعات مورد نیازشان را از یک پایگاه داده بزرگ بین‌المللی به دست آورده‌اند، که شامل اطلاعات جمعیت سوئدی‌ها از سال 1751 تا 1759، جمعیت سوئدی‌ها از سال 2000 تا 2009 و دیگر گروه جمعیتی مربوط به ژاپنی‌هایی است که در سال 2012 می زیسته‌اند.

علاوه بر این، محققان  سه گروه جمعیتی دیگر که طول عمر کمتری داشتند را نیز مورد مطالعه قرار دادند. این سه گروه شامل گروه‌های جمعیتی است که با شکار‌گذران زندگی می‌کنند. این سه گروه عبارتند از Hadza در تانزانیا، Ache در پاراگوئه و گروه دیگری از بومیان آمریکایی که بین سال‌های 1820 تا 1843 به کشور لیبریا مهاجرت کرده‌اند.

برای سایر پستانداران، دانشمندان اطلاعات شش گروه از انواع میمون‌ها را جمع آوری کرده‌اند که شامل sifakaها، muriquiها، capuchinها، گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و baboonها هستند. در هر گروه، حدودا 400 تا 1500 میمون مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

در نهایت، پژوهشگران اطلاعات خود درمورد انسان‌ها را با اضافه کردن 16 گروه جمعیتی دیگر، از کشورهای روسیه، چین، هند، آمریکا و چند کشور دیگر، تکمیل کرده‌اند.

این مطالعات سه نتیجه مهم در بر داشته است: اول اینکه، در کشورهایی که دارای طول عمر زیاد هستند، مانند ژاپن و سوئد، متوسط طول عمر افراد تقریبا با سایر نقاط جهان یکسان است؛ یعنی اینکه سن مرگ و میر در آن کشورها با سایر کشورها یکی است: مرگ و میر در آن کشورها معمولا در بین سنین 70 تا 90 سالگی اتفاق می‌افتد؛ بر عکس، در سایر پستانداران این گستره یا بسیار کم تر و یا بسیار بیشتر است.

دوم اینکه، اختلاف طول عمر انسان‌هایی که در جوامع صنعتی زندگی می‌کنند با آن‌هایی که به صورت سنتی و بومی (از طریق شکار) زندگی می‌کنند بسیار بیشتر است از اختلاف طول عمر انسان‌های بومی با سایر پستانداران. انسان‌هایی که در جوامع صنعتی زندگی می‌کنند حدود 30 تا 50 سال بیشتر از انسان‌های شکارچی زندگی می‌کنند؛ در حالی که انسان‌های شکارچی فقط 10 تا 30 سال بیشتر از سایر پستانداران عمر می‌کنند.

سوم اینکه، محققان دریافته‌اند که طول عمر زنان «طولانی‌تر و کم‌ نوسان‌تر» از طول عمر مردان است.

بر اساس این تحقیق، در همه گروه‌های جمعیتی، مسن ترین افراد، معمولا از جنس مونث هستند. اگر چه در هر دو گروه جمعیتی (انسان ها و سایر پستانداران) با امید به زندگی کمتر، مردان در طول عمر خود شرایط نامساعد کمتری را تجربه می‌کنند.

محققان می‌گویند علت اختلاف طول عمر زنان و مردان هنوز دقیقا مشخص نیست. همچنین آن‌ها در تحقیقات خود یادآور شده‌اند که وجود این اختلاف در طیف وسیعی از انسان‌ها و همچنین سایر پستانداران، نشان‌دهنده این است که تفاوت بین زن و مرد «ریشه‌های عمیق تکاملی» دارد.

علل احتمالی بیشتر بودن طول عمر زنان

یکی از علل ممکن برای این اختلاف طول عمر زنان و مردان می‌تواند این باشد که «مردان معمولا بیشتر ریسک می‌کنند». اگر طول عمر مردان با رفتارهای ریسکی آنان مقایسه شود، به طور کاملا واضح متوجه علت این اختلاف بین زنان و مردان خواهیم شد. همچنین سن مرگ و میر مردان نسبت به زنان بسیار متغیر است.

اختلاف طول عمر زنان و مردان می‌تواند یک علت دیگر نیز داشته باشد. وجود تستسترون بیشتر در مردان ممکن است باعث ضربه زدن به سیستم ایمنی آن‌ها شود. که احتمالا بر طول عمر مردان اثر‌گذار خواهد بود. البته دانشمندان اعلام کرده‌اند که یکی از محدودیت‌های این تحقیق، تعداد کم سایر پستانداران‌‌ِ مورد مطالعه قرار گرفته، در مقایسه با انسان‌ها است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یه دلیل بیشتر نداره اونم اینه که زن ها زن نمیگیرند…شکی نیست