گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

مقایسه تصویری گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوگل امسال سرانجام سری پیکسل را جایگزین خانواده مقرون‌به‌صرفه نکسوس کرده و بدین ترتیب به طور رسمی وارد میدان پرسود بازار گوشی‌های اندرویدی شده است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سری پیکسل، برخورداری از پشتیبانی مستقیم توسط گوگل بوده و از بدو ورود به بازار نیز به اندروید 7.1 نوقا تجهیز شده‌اند. هرچند گوشی‌های جدید گوگل که توسط اچ تی سی مونتاژ شده‌اند، از سخت افزاری قدرتمندی بهره می‌برند، با این حال با قیمتی به مراتب بیشتر نسبت به سری نکسوس وارد بازار شده‌اند که همین امر باعث اوج گرفتن کسب و کار شرکت‌هایی همچون وان پلاس که اقدام به عرضه محصولاتی با سخت افزاری قدرتمند و در عین ارزان‌قیمت به بازار می‌کنند، شده است. در هر حال اگر میان خرید گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3 که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند دو دل هستید، مقایسه تصویری این دو محصول در گجت نیوز را از دست ندهید.

جدول مقایسه اجمالی مشخصات سخت افزاری گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

وان پلاس 3گوگل پیکسل ایکس ال
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 6 با رابط کاربری اکسیژناندروید 7.1 نوقا و Google Magic
چیپستاسنپدراگون 820 کوالکاماسنپدراگون 821 کوالکام
میزان حافظه رم شش گیگابایتچهار گیگابایت
نمایشگر 5.5 اینچ آمولد با دقت فول اچ دی5.5 اینچ آمولد با دقت QHD
دوربین اصلی16 مگاپیکسلی f/2.0 میکرون – سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز12 مگاپیکسلی – ابعاد پیکسلی 1.55 میکرون – سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز
دوربین سلفی8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
باتری و فناوری شارژ3000 میلی‌آمپر ساعتی ثابت – Fast charging3450 میلی‌آمپر ساعتی ثابت – Fast charging
قابلیت‌های ارتباطیUSB نوع C و بلوتوث 4.2USB نوع C و بلوتوث 4.2
حسگر اثر انگشتدارددارد
میزان حافظه داخلی32 و 128 گیگابایتی
استاندارد ضد آب
قیمت 400دلار749 دلار

مقایسه تصویری گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

مشخصات ظاهری

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

هرچند گوشی گوگل پسوند ایکس ال را یدک می‌کشد، با این حال از نظر ابعاد بدنه تفاوت چندانی با وان پلاس 3 ندارد. به طور دقیق‌تر گوگل پیکسل از هر بعد یکی دو میلی‌متر نسبت به بلندتر و کشیده‌تر بوده، با این حد تقریبا یک دهم میلی‌متر از وان پلاس 3 باریک‌تر است. البته ناگفته نماند که گوشی گوگل حدودا 6 درصد از رقیب خود سنگین‌تر بوده که احتمالا به دلیل استفاده از شیشه در قاب پشتی آن است.

کیفیت ساخت

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوگل پیکسل ایکس ال دارای بدنه‌ای با فریمی تمام فلزی بوده، با این حال قسمت بالایی قاب پشتی آن توسط شیشه محافظت شده است. در سوی دیگر وان پلاس 3 نیز همچون اجداد قبلی خود دارای بدنه‌ای تمام فلزی است.

قابلیت مقاومت در برابر آب

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

هیچ کدام از گوشی‌های مورد بحث دارای قابلت مقاومت در برابر آن نیستند، از این رو فکر استفاده آن‌ها در حمام را باید فراموش کنید. ناگفته نماند که اغلب پرچمداران 2016 حداقل دارای گواهینامه عایقی iP67 هستند، از این رو عدم برخورداری این قابلیت برای گوشی وان پلاس و گوگل پیکسل یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

رنگ‌بندی

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوگل پیکسل ایکس ال در رنگ‌های مشکلی، نقره‌ای و آبی لاجوردی به بازار عرضه شده و در سوی دیگر وان پلاس 3 نیز در دو رنگ نقره‌ای طلایی قابل سفارش است.

مشخصات نمایشگر

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3 گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3 هر دو دارای نمایشگری 5.5 اینچی امولدی (AMOLED) هستند، با این حال پنل به کار رفته در پیکسل ایکس ال دارای وضوح تصویر QHD با چگالی تصویر 534 پیکسل در هر اینچ است، اما وان پلاس 3 دارای نمایشگری با وضوح تصویر فول اچ دی با تراکم پیکسلی 441 پی‌پی‌آس است.

قابلیت فورس تاچ

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

هیچ کدام از گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3 دارای نمایشگری با فناوری فورس تاچ یا تاچ سه بعدی نیستند. فناوری مذکور این قابلیت را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا بسته به میزان فشار وارد شده به نمایشگر، واکنش‌های قابل شخصی‌سازی‌های مختلفی را به کار گیرند.

مشخصات دوربین

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

دوربین به کار رفته در گوشی‌های سری پیکسل شامل یک سنسور 12.3 مگاپیکسلی در عقب و یک سنسور سلفی 8 مگاپیکسلی است که توسط گوگل و به صورت گسترده‌ای بهینه‌سازی شده‌اند. این دوربین 12.3 مگاپیکسلی توانست در تست‌های وب سایت DXOMark امتیاز بسیار بالای 89 را به خود اختصاص دهد و به همین دلیل از این حیث در رتبه اول قرار بگیرد؛ اما در سوی دیگر وان پلاس 3 به ترتیب از دوربین اصلی و سلفی 16 و 8 مگاپیگسلی هستند؛ هرچند که تعداد پیکسل بیشتر، به معنای قطعی برتری کیفیت یک دوربین نیست، با این حال دوربین 16 مگاپیکسلی وان پلاس 3 دارای قابلیت لرزشگیر اپتیکال بوده که این قابلیت در دوربین گوشی گوگل مشاهده نمی‌شود.

سنسور اثر انگشت

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3 از روش‌های بیومتریک برای احراز هویت استفاده می‌کنند. بر این اساس، سنسور اثر انگشت پرچمدار گوگل در قاب پشتی آن تعبیه شده و این در حالی است که سنسور اثر انگشت پرچم‌دار وان پلاس نیز با دکمه فیزیکی هوم یکپارچه شده است.

ظرفیت باتری

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

وان پلاس 3 دارای باتری 3 هزار میلی‌آمپر ساعتی است. باتری این محصول در حدود 5 ساعت و 53 دقیقه استفاده مداوم دوام آورد که به حق می‌توان گفت بدترین در میان پرچم‌داران امسال بوده است. البته ناگفته نماند که باتری وان پلاس 3 از قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد که در مدت زمان 36 دقیقه هنگام اتصال به شارژر، به 63 درصد شارژ خواهد رسید. در سوی دیگر پرچمدار گوگل از باتری بزرگ‌تری با ظرفیت 3450 میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد که به ادعای شرکت سازنده قادر است انرژی دستگاه را تا 14 ساعت پخش ویدیو ممتد تامین کند. هیچ کدام از دو گوشی مورد بحث، از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیانی نمی‌کنند.

پردازنده

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

وان پلاس 3 از تراشه هشت هسته‌ای اسنپدراگون 820 با کلاک فرکانس 2.2 گیگاهرتز بهره می‌برد که در قلب بسیاری از پرچم‌داران 2016 هم قرار گرفته است؛ اما در سوی دیگر گوگل پرچمدار خود را به تراشه اسنپدراگون 821 تجهیز کرده که حدود 20 درصد از مدل 820 قدرتمندتر است.

حافظه رم

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

وان پلاس 3 دارای 6 گیگابایت حافظه رم بوده و گوگل پیکسل ایکس ال نیز از 4 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد.

حافظه ذخیره سازی داخلی

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

پرچمدار گوگل در مدل‌های 32 و 128 گیگابایتی قابل سفارش بوده، با این حال وان پلاس 3 تنها در ظرفیت 64 گیگابایتی به بازار عرضه شده است. در سوی دیگر هیچ کدام از این گوشی‌های از کارت حافظه میکرو اس‌دی پشتیبانی نمی‌کنند که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

سازگاری با هدست‌های واقعیت مجازی

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

پشتیبانی از فناوری واقعیت مجازی گوگل دی دریم (Google Daydream) را می‌توان در گوشی پیکسل ایکس ال مشاهده کر، اما در سوی دیگر نماینده وان پلاس در این زمینه چیزی برای ارائه کردن ندارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، گوشی‌هایی قادر به پشتیبانی از پلتفرم دی ریم هستند که از پردازنده حداقلی ۸ هسته‌ای با کلاک فرکانس 2.4 گیگاهرتز،  صفحه نمایشی با سایز 4.7 اینچ الی 6 اینچ با رزولوشن فول اچ دی و یک رم با حافظه حداقلی 4 گیگابایت رم هستند.

جک هدفون

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3 دارای جک هدفون هستند، از این رو معضل عدم پشتیبانی از هدفون‌های قدیمی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

نوع دکمه هوم

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوگل پیکسل ایکس ال از کلیدهای ناوبری (هوم، برگشت، مالتی تسکینگ) نرم افزاری بر روی نمایشگر استفاده می‌کند، با این حال وان پلاس 3 دارای کلید هوم فیزیکی بوده که سنسور اثر انگشت نیز با آن یکپارچه شده است.

دستیار صوتی

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوشی پیکسل ایکس ال از هوش مصنوعی جدید و اختصاصی گوگل استفاده می‌کند، اما در سمت دیگر وان پلاس 3 از همان دستیار صوتی پیشفرض سیستم عامل اندروید به نام گوگل ناو (Google Now) بهره می‌برد.

سرویس پرداخت موبایلی

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

هر دو گوشی مورد بحث از فناوری NFC پشتیبانی می‌کنند که از آن می‌توان برای پرداخت‌های مبتنی بر سرویس Android Pay استفاده کرد.

سازگاری با شبکه‌های مخابراتی

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

هرچند گوگل پیکسل و وان پلاس 3 هر دو از اکثر شبکه مخابراتی پشتیبانی می‌کنند و به صورت آنلاک به بازار عرضه شده‌اند، با این حال گوشی وان پلاس با شبکه CDMA سازگاری ندارد، از این رو نمی‌توان از آن در شبکه ورایزون و Sprint ایالات متحده استفاده کرد.

پلتفرم پیشفرض

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

گوشی پیکسل ایکس ال با اندروید 7.1 نوقا و پشتیبانی مستقیم گوگل راهی بازار شده است و در سوی دیگر وان پلاس 3  از اندروید 6 مارشملو با رابط کاربری اکسیژن بهره می‌برد؛ هرچند که شایعاتی مبنی بر عرضه آپدیت اندروید 7 نیز تا پایان سال جاری میلادی برای این محصول به گوش می‌رسد.

قیمت و زمان عرضه

گوشی های گوگل پیکسل ایکس ال و وان پلاس 3

وان پلاس 3 با قیمت 400 دلاری از اواسط سال جاری به بازار عرضه شده و این در حالی است که وان پلاس هفته گذشته نیز نسخه ارتقا یافته این محصول را هم به بازار عرضه کرده؛ اما در سوی دیگر اگر خواهان تجربه استفاده از اندروید خالص 7.1، کار با پلتفرم واقعیت مجازی Daydream و بهره‌مندی دوربین به مراتب قدرتمندتر هستید، از هم‌اکنون می‌توانید در بازار ایالات متحده گوشی گوگل پیکسل ایکس ال را با قیمت 769 دلاری خریداری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*