سیستم عامل Indus

تمام چیزهایی که باید درباره Indus OS بدانید؛ نخستین سیستم عامل منطقه‌ای موبایل در دنیا

بد نیست بدانید کشور هند جزو 5 قدرت برتر در دنیای انفورماتیک به شمار می‌رود، از همین رو طبیعی است تا به طراحی و تولید سیستم عامل وطنی خود دست بزند. سیستم عامل Indus (ایندوس)، یک شاخه از درخت پر شاخ و برگ اندروید محسوب شده و به عنوان یک نسخه چندزیانه این سیستم عامل شناخته می‌شود. کشور هند به عنوان یکی از دو کشور دارای جمعیت میلیارد نفری، دارای زبان‌های منطقه‌ای مختلفی است و هدف سیستم عامل Indus دقیقا برطرف کردن نیاز تمامی این اقشار است. Indus به عنوان نخستین سیستم عامل چندزبانه، تنها از 12 زبان زنده هند در حال حاضر پشتیبانی می‌کند، به این معنی که در آینده‌ای نه چندان دور به تعداد این زبان‌ها افزوده خواهد شد.

از سیستم عامل Indus بیشتر بدانید

Indus که در ابتدا با نام فرس‌تاچ (Firstouch) در سال 2014 عرضه شد، در همکاری با یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند داخلی یعنی میکرومکس (Micromax)، ابتدا چند موبایل قدرت گرفته از سیستم عامل Indus را به جای اندروید روانه بازار کرد. با گذر زمان و رسیدن به انتهای سال 2016 میلادی، تاکنون پنج کمپانی بزرگ و سرشناس هندی یعنی میکرومکس (Micromax)، سلکون (Celkon)، سوآیپ (Swipe)، کاربن (Karbonn) و اینتکس (Intex) حدود 30 گوشی هوشمند با استفاده از سیستم عامل Indus به بازار عرضه کرده‌اند.

بر اساس آخرین بررسی صورت گرفته، سیستم عامل Indus اکنون دومین پلتفرم محبوب در کشور هند به شمار می‌آید. در بالای سر سیستم عامل Indus اندروید قرار گرفته و در پایین آن، سیانوژن مد (CyanogenMod)، ام‌آی‌یو‌آی (MIUI) شیائومی و حتی آی‌اواس (iOS) اپل قرار دارند.

سیستم عامل Indusبرای بازار گوشی‌های هوشمند در هند که مدتی است با قدم‌های بلند در حال پیشروی است، سیستم عامل دارای پایه و اساس انگلیسی به همراه رابط کاربری ترجمه‌شده و کیبورد محلی کافی نیست. در نظر داشته باشید رونق گرفتن بازار در این کشور به معنی رجوع کاربران “جدید” به سمت گوشی‌های هوشمند است، افرادی که اکثرا فاقد سواد کافی بوده و به زبان محلی خود صحبت می‌کنند. این دسته از افراد به دلیل نداشتن تجربه پیشین کارکردن با گوشی‌های اندرویدی، هیچ پیش زمینه‌ای درباره آن ندارند، از همین رو شدیدا به مشاهده قسمت به قسمت رابط کاربری به زبان محلی خود نیازمندند. سیستم عامل Indus هم‌اکنون از 12 زبان محلی هندی پشتیبانی می‌کند، در حالی که اندروید همواره تنها زبان‌های رسمی و اصلی هر کشور را در خود جای می‌دهد.

نکات بارز سیستم عامل Indus

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، هدف اصلی سیستم عامل Indus از میان برداشتن موانع برای خرید گوشی‌های هوشمند توسط کاربران جدید است، افرادی که نداشتن سواد کافی آن‌ها را از تکنولوژی‌های جدید دور نگه داشته است. زبان‌های سیستم عامل Indus شامل انگلیسی (English)، هندی (Hindi)، موراتی (Marathi)، پنجابى (Punjabi)، گجراتى (Gujarati)، کانادا (Kannada)، بنگالى (Bengali)، اردو (Urdu)، تلگو (Telugu)، ملیالم (Malayalam)، اودیا (Odia)، تمیل (Tamil) و آسمیز (Assamese) می‌شوند. بله، کشوری با بیش از یک میلیارد جمعیت طبیعتا چندین زبان را در دل خود جای داده است، زبان‌هایی که هنوز تمامی آن‌ها در سیستم عامل Indus وارد نشده‌اند.

سیستم عامل Indusبرخلاف اندروید اورجینال و دیگر رام‌های کاستوم با پشتیبانی از زبان هندی، در سیستم عامل Indus آیتم‌های منو و نوشته‌های آیکون‌ها با زبان منطقه‌ای و محلی انتخاب‌شده به نمایش در می‌آیند. همچنین از آنجایی که سیستم عامل Indus برای گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته شده، رابط کاربری هوشمند و بصری خوبی آن را همراهی می‌کند.

وجود لانچر، اپلیکیشن مدیریت پیام کوتاه و برقراری تماس سفارشی‌سازی شده، از دیگر تغییرات اساسی هستند که سبب می‌شوند تا سیستم عامل Indus به صورت مستقل شناخته شود. این سفارشی‌سازی سبب می‌شود تا همه‌ چیز به زبان منطقه‌ای تعریف شده و هیچ گونه پیچیدگی از لحاظ ترکیب چند زبان در رابط کاربری مشاهده نشود. در اپلیکیشن پیام رسان پیشفرض سیستم عامل Indus قابلیتی تعبیه شده تا با زدن ضربه، عملیات ترجمه و یا نقل‌کردن کلمه به کلمه یک زبان به زبان دیگر برای کاربر انجام شود. نکته مهم دیگر، قرارداشتن کیبورد منطقه‌ای با یک سیستم پیشنهاد کلمه قوی در این سیستم عامل است که می‌تواند تا در زمانی کوتاه، عملیات نقل‌کردن کلمه به کلمه یک زبان به زبان دیگر را برای کاربر انجام دهد. همانطور که می‌بینید، سیستم عامل Indus شدیدا تمرکز خود را بر روی قادرساختن افراد با سواد کم برای بهره‌بری حداکثری از امکانات هسته اندروید قرار داده است.

سیستم عامل Indusهمچنین یک موتور تبدیل نوشتار به گفتار و ترجمه زنده درونی در سیستم عامل Indus تعبیه شده که به کاربران اجازه می‌دهد تا به متن پیام کوتاه و یا صفحه یک وب سایت به زبان دیگر گوش بدهند. کمک به افراد دارای توان کم خواندن، از جمله مهم‌ترین ویژگی سیستم عامل Indus است.

از دیگز نقاط قوت اصلی این سیستم عامل هندی، وجود فروشگاه عرضه اپلیکیشن‌های اندرویدی مختص شرکت سازنده است تا کاربران با مراجعه به App Bazaar، بدون نیاز به واردکردن حساب کاربری گوگل، به دانلود برنامه‌های مورد نظرشان بپردازند. در حال حاضر بیش از 30 هزار اپلیکیشن در App Bazaar قرار داده شده که در بین آن‌ها مهمترین اپلیکیشن‌ها در سراسر دنیا (مثل فیس بوک مسنجر، توئیتر و واتساپ) را می‌توان پیدا کرد. فهرست اپلیکیشن‌های موجود در این وب سایت گواهی دیگری بر تمرکز سیستم عامل Indus بر روی راحتی کاربران از نظر زبان گوشی خواهد بود. پرواضح است با وجود اندرویدی بودن هسته سیستم عامل Indus ، هر کاربری در صورت نیاز قادر است تا به تمامی فروشگاه‌های عرضه اپلیکیشن‌های اندرویدی اعم از گوگل پلی سر بزند.

سیستم عامل Indusاز جمله مزایای فوق‌العاده App Bazaar، امکان پرداخت هزینه‌ اپلیکیشن‌های پولی با سیمکارت است تا به این وسیله کاربران سیمکارت‌های اعتباری از شارژ حساب خود و کاربران سیمکارت‌های دائمی بر روی قبض دوره‌ای خود هزینه اپلیکیشن‌های پولی را پرداخت کنند. همانطور که می‌بینید نه تنها خود سیستم عامل Indus ، بلکه امکانات جانبی پدیدآمده در کنار آن نیز سراسر راحتی و آسودگی برای کاربران است.

رکش دشمارک (Rakesh Deshmukh) به عنوان یکی از شرکای تاسیس‌کننده Indus OS، برنامه آتی این سیستم عامل محلی را پشتیبانی از تمامی زبان‌های زنده هند و در ادامه تبدیل شدن به نخستین پلتفرم محبوب در این کشور عنوان کرده است.

ما قصد نداریم تا خود را به محتوای نوشتاری منو محدود کنیم. هدف سیستم عامل Indus وارد شدن به اعماق است، به همین دلیل به زمان زیادی برای واردکردن دیگر زبان‌ها و توسعه بیشتر این سیستم عامل نیازمندیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*