هرم در قطب جنوب

آیا هرم جدیدی در قطب جنوب کشف شده است؟

اهرام مصر از باشکوه‌ترین سازه‌های بر‌جای مانده از تمدن مصر باستان بوده و همواره به عنوان نمادی از عظمت آن دوران شناخته می‌شوند. تا سال 2008 میلادی تعداد 138 هرم در مصر مشخص شدند که بیشتر آن‌ها آرامگاه فرعون‌ها و شهبانوهایشان در دوره‌های زمانی مختلف به‌شمار می‌روند. معروف‌ترین مجموعه در میان آن‌ها، مجموعه اهرام جیزه واقع در منطقه جیزه در حومه قاهره بوده و حتی هم‌اکنون و با وجود انقلاب معماری و ظهور ساختمان‌های مرتفع به عنوان بزرگ‌ترین سازه‌های ساخته شده در تاریخ بشر به شمار می‌روند. این هرم‌های سه‌گانه تنها بناهای بازمانده و سرپا از میان هفت عجایب جهان باستان هستند. عظمت ساخت اهرام به حدی است که بشر هر جا یک سازه شبیه به هرم می‌بیند، دست‌پاچه شده و به دنبال ارتباط دادن آن با مهندسی بناهای خارق‌العاده موجود در مصر می‌گردد. آیا هرم در قطب جنوب را می‌توان به نحوی به سازه‌های مصر مرتبط کرد؟ زمین‌شناسان این چنین فکر نمی‌کنند.

قله کوه یا هرم در قطب جنوب ؟

یک کوه با ظاهری منحصربه‌فرد و شبیه به هرم در قطب جنوب به طور کاملا ناگهانی توجه بسیاری را در اینترنت به خود جلب کرد تا در ادامه تئوری‌های زیادی آن‌ را به چالش بکشند. برخی عقیده‌ دارند یک تمدن باستان و ساکن در این منطقه اقدام به ساخت هرم در قطب جنوب از سنگ‌های موجود در طبیعت کرده است. البته برخی دیگر این هرم در قطب جنوب را فرازمینی خطاب کرده و حدس‌هایی درباره دست‌داشتن موجودات فضایی در ساخت آن می‌زنند.

اما بر اساس اصل فیلسوفانه اوکام (Occam’s razor)، که معتقد است حین برخورد به چند تئوری درباره یک مسئله ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین آن‌ها صحیح است، منبع این جسم پدیدار شده را باید در خود کره خاکی جستجو کرد: این جسم دارای سراشیبی‌های تند و شبیه به هرم در قطب جنوب ، حاصل میلیون‌ها سال فرسایش است تا از یک قله کوه شاید بسیار با عظمت تاریخی به چنین جسم تقریبا نحیفی تبدیل شود.

به گفته محققین دست به کار شده بعد از مشاهده این حجم از تئوری‌های بی‌ربط در اینترنت، خبری از هرم در قطب جنوب نبوده و این تنها یک کوه با ظاهری شبیه به هرم است. به عقیده اریک ایگنات (Eric Rignot) به عنوان یک پروفسور زمین‌شناسی در دانشگاه شهر ایرواین (Irvine) کالیفرنیا، مشاهده‌شدن اجسام به شکل هرم چیز غیر ممکنی نیست، هر‌چند ممکن است بسیاری از آن‌ها شباهت بسیار زیادی با اهرام ثلاثه مصر داشته باشند. باید در نظر داشت این اجسام در بهترین حالت اغلب یک یا دو وجه شبیه به سازه‌های معروف مصر دارند و تعداد انگشت‌شماری هر چهار وجهشان با اهرام مشابهت می‌کنند.

هرم در قطب جنوباین کوه هرمی‌شکل که نام رسمی برای آن در جغرافیا تعیین نشده، یکی از چندین قله موجود در کوه‌های السورث (Ellsworth) در قاره قطب جنوب است. این کوه‌ها توسط خلبان آمریکایی لینکلن الزورت (Lincoln Ellsworth) طی یک پرواز در 23 نوامبر سال 1935 کشف شدند (بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط سازمان زمین‌ شناسی آمریکا و منتشر شده در سال 2007).

به طور مشخص این کوه شبیه به هرم در قطب جنوب در مختصات جغرافیایی 79°58’39.25″S و 81°57’32.21″W و در بخش جنوبی کوه‌های السورث در منطقه‌ای با نام محدوده میراث (Heritage Range) قرار دارد. این منطقه به خاطر فسیل‌های شگفت‌آور کشف‌شده در آن که برخی به 500 میلیون سال قبل بازمی‌گردند، معروف است. این کوه به نسبت استاندارد قامت بلندی نداشته و ارتفاع آن تنها حدود هزار و دویست متر عنوان شده است. اگرچه قامت قله به اندازه‌ای نیست تا آن را در زمره معروف‌ترین‌ها قرار دهد، اما شکل منحصربه‌فرد هرمی آن مطمئنا سبب این اتفاق خواهد شد. به عقیده این زمین‌شناس، فرسایش ناشی از سرمای بیش از حد در شب‌های قطب جنوب وقتی به اندازه‌ای نامحدود طی میلیون‌ها سال اتفاق بیافتد، سبب خوردگی سطح کوه شده و در برخی موارد استثنایی اجسامی با این ظاهر خاص را شکل خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*