پیشرفت تکنولوژی در آینده

21 دستاورد بزرگ تکنولوژی که بشر تا سال 2030 به آن‌ها دست پیدا خواهد کرد

خنده‌دارترین ایده‌هایی که برای بار اول از زبان یک شخص مطرح شده و موجبات شادی دیگران را به خاطر غیر ممکن تصورشدن فراهم کرده، امروز به طور متداول توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان ساده‌ترین مثال‌ها می‌توان به توانایی انسان برای پروازکردن و همچنین برقراری ارتباط با نقاطی دور دست اشاره کرد که امروزه به عنوان بدیهیات در زندگی ما محسوب می‌شوند. گفته شده روزی نابودی انسان به دست تکنولوژی‌های ساخت دست خودش رقم خواهد خورد، اما آیا به خاطر یک فرضیه می‌توان انسان بی‌نهایت طلب را از حرکت رو به جلوی خود متوقف کرد؟

پیشرفت تکنولوژی در آینده ما را به کجا خواهد برد؟

تکنولوژی‌های زیادی وجود دارند که اکنون در مراحل مقدماتی خود به سر برده و انتظار می‌رود تا در سال‌های آتی و در چشم انداز بلند مدت به یک امر متداول و کاربردی در زندگی انسان‌ها تبدیل شوند. بسته به مرحله کنونی هر یک و همچنین پیچیدگی آن‌ها، بازه‌های زمانی مختلفی به عنوان سال دستاورد و شکوفایی عنوان می‌شود؛ سال 2022، 2025 و مخصوصا سال 2030 چشم‌اندازهایی هستند که بشر امروزی مسیر پیشرفت تکنولوژی در آینده را با بازه‌های زمانی مانده تا این سال‌ها تنظیم می‌کند.

در نظر داشته باشید چشم‌انداز پیشرفت تکنولوژی در آینده تنها از روی حدس و گمان نبوده و نظر کارشناسی‌شده 800 مدیر و فرد خبره در دنیای تکنولوژی در جمع‌آوری آن دخیل بوده است. با ارزیابی پرسش‌نامه‌های دریافت‌شده از این افراد، 21 نقطه اوج و دستاورد مهم در جهان فناوری پیش بینی شده که تا سال 2030 بشر امروزی به تمامی آن‌ها دست پیدا خواهد کرد. البته این سال به عنوان زمان نهایی تعیین شده و برخی دستاوردها خیلی زودتر به واقعیت خواهند پیوست. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در بیشتر موارد، شبکه جهانی اطلاعات و ارتباطات (اینترنت) به عنوان یک عامل کلیدی بیان شده و رفته رفته به یک شریان خونی اصلی در زندگی انسان‌ها تبدیل خواهد شد.

90 درصد کاربران دارای فضای ذخیره سازی نامحدود و رایگان خواهند بود (تا 2018)

پیشرفت تکنولوژی در آیندهپاک‌کردن اطلاعات قدیمی و گهگاه لازم به منظور ایجاد فضای بیشتر برای فایل‌های جدید، رفته رفته به عادتی قدیمی و کهنه تبدیل می‌شود. نه تنها خرید یک هارد دیسک با ظرفیت یک ترابایت یا بیشتر هزینه زیادی را طلب نمی‌کند، بلکه پیشرفت تکنولوژی در آینده سبب خواهد شد تا نیاز به پرداخت همین هزینه پایین نیز نباشد. تا کمتر از دو سال آینده حدود 90 درصد از کاربران به منبع ذخیره‌سازی دیتا رایگان و نامحدود دسترسی خواهند داشت که توسط تبلیغات مختلف پشتیبانی شده و هزینه‌ای را از کاربر طلب نمی‌کنند. کاربر تنها باید حوصله دیدن بنرهای تبلیغاتی مختلف (و یا شاید پنجره پاپ‌آپ) را در خود افزایش دهد.

این اتفاق هم‌اکنون نیز می‌افتد، چنان که می‌بینیم برخی شرکت‌ها سرویس‌های ارزان و یا حتی کاملا رایگان در سراسر اینترنت ارائه می‌کنند. به عنوان نمونه، گوگل فوتوز (Google Photos) از مدت‌ها قبل فضای ذخیره‌سازی رایگان به منظور بارگذاری عکس‌ها ارائه کرده و آمازون (Amazon) به شما اجازه می‌دهد تا به طور نامحدود، هر نوع اطلاعات (عکس و دیگر انواع فایل) را تنها به ازای پرداخت مبلغ 60 دلار در سال در سرویس فضای ابری آن بارگذاری کنید.

دلیل این امر تصمیم این چنین کمپانی‌ها برای آتش‌زدن به اموال خود نیست، بلکه کاهش روز افزون قیمت هارد دیسک به ازای هر گیگابایت مسبب اصلی آن است. البته بعید نیست تا برخی شرکت‌های بزرگ با عوض‌کردن یکباره تصمیمات استراتژیک خود این روال صعودی را بهم بزنند. به عنوان نمونه مایکروسافت اخیرا نقشه خود برای ارائه حجم ذخیره‌سازی نامحدود در سرویس فضای ابری وان‌درایو (OneDrive) را به طور کلی متوقف کرد.

نخستین ربات داروساز تا سال 2021 از راه خواهد رسید (تا 2021)

پیشرفت تکنولوژی در آیندهربات‌ها هم‌اکنون نیز مهم‌ترین نقش را در صنعت و کارخانه‌های دنیا ایفا می‌کنند. اگرچه ما همواره به پیشرفت تکنولوژی در آینده و انقلاب ربات‌ها اشاره می‌کنیم، اما منظور از این مورد مشخصا ربا‌های انسان‌نما با قابلیت فکرکردن، تصمیم‌گیری و خروج از چهارچوب تعیین‌شده برای آنان است. سالیان درازی است ربات‌ها در راه اندازی اتوماسیون‌ها نقش اصلی را بر عهده داشته و توسعه صنعت را سبب شده‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی در آینده شاهد اشغال شغل‌های بیشتر و متنوع‌تری توسط این اشیا هوشمند خواهیم بود. به عنوان یکی از معروف‌ترین ربات‌هایی که پیش بینی می‌شود تا سال 2021 میلادی شاهد آن باشیم، ربات داروساز است که با دیدن نسخه شما، در کمترین زمان علاوه بر تحویل موارد موجود، ترکیب و ساخت داروهای سفارشی را نیز برای مشتریان انجام خواهد داد. آیا درصد خطای آن نسبت به انسان کمتر خواهد بود یا بیشتر؟

یک تریلیون سنسور به اینترنت متصل خواهند شد (تا 2022)

پیشرفت تکنولوژی در آیندههزار میلیارد (یک و 12 صفر) رقمی نیست که به سادگی بتوان روی کاغذ آورد و یا برای انجام محاسبات به هر ماشین حسابی بدون انتظار بلندشدن دود از آن سپرد، اما با پیشرفت تکنولوژی در آینده ، رشد اینترنت به اندازه‌ای خواهد بود تا به این میزان شاهد سنسور متصل به شبکه جهانی اطلاعات باشیم. از آنجایی که هزینه سنسورها روز به روز کاهش یافته و توان پردازشی و محاسباتی آنان افزایش پیدا می‌کند، تمامی دستگاه‌ها به اینترنت متصل خواهند شد؛ از لباسی که بر تن کرده تا کفش و حتی زمینی که بر روی آن راه می‌روید به زودی آنلاین خواهند شد.

بر اساس پیش بینی نحوه پیشرفت تکنولوژی در آینده ، اتصال یک تریلیون سنسور به اینترنت تا رسیدن به سال 2020 تخمین زده شده است. هر محصول (فیزیکی) قادر خواهد بود تا به زیرساخت‌های ارتباطی متصل شده و سنسورها در هر جایی بر روی زمین به کاربران اجازه خواهند داد تا به طور کامل محیط اطرافشان را درک کنند.

این مطلب در هفت صفحه تهیه شده که از طریق شماره صفحات انتهای مطلب قابل دسترسی است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. ههههههههههههه

  2. خیلی خوب بود
    ولی کاش در قلب word ویا power point بود
    و امکان دانلود وجود داشت

  3. تا اون موقع ایرانخودرو هم دنا وانت خودران میسازه اما پراید همچنان جون مردم رو تو جاده ها می گیره.
    اپل و سامسونگ سر پتنت دعوا دارن.
    ایرانسل طرح قهوه ایش رو واقعا راه اندازی می کنه.
    تو هر سوپر مارکت دانشگاه آزاد شعبه زده.
    بانک ملی قبل از هر تراکنش 50 هزار تومان از حساب ما کم میکنه اما یارانه همون 40 تومن میمونه و ما باز داریم جوک میسازیم.

    • عزیز جان نخرید! تا وقتی خریده بشه همینه. کسی قرار نیست سر عقل بیاد
      اسب و خر مون رو بریم سوار شیم. وسیله نقلیه عمومی اما ماشین نخرید.
      طرف داره میفروشه با قیمت چند برابر. شما به من بگو چرا بیخیال این درامد بشه؟همه کمپانی ها فقط به فکر درآمد بیشترن

      در مورد مقاله هم عالی بود ممنون