چرا باید به استقبال فناوری واقعیت مجازی برویم؟

وقتی که اولین بار با نام و فناوری واقعیت مجازی یا به اختصار VR آشنا شدیم، واکنش های متفاوتی از خودمان نشان دادیم؛ شاید احساس خوشحالی و ذوق وصف نشدنی از وجود چنین فناوری خارق العاده ای از خود بروز دادیم. هرچه بیشتر پیش می رویم، این فناوری نقش پر رنگ تری در زندگی ما ایفا خواهد کرد؛ اما چرا؟ چرا ما باید به استقبال این فناوری برویم؟ در این مطلب چند دلیل برای استقبال از فناوری واقعیت مجازی بیان خواهیم کرد. مثل همیشه با گجت نیوز همراه باشید.

فناوری واقعیت مجازی از گذشته شروع شده؛ و اکنون به ثمر نشسته است

چرا باید به استقبال فناوری « واقعیت مجازی » برویم؟

اولین نشانه ها از فناوری واقعیت مجازی مربوط می شود به زمانی که اولین دستگاه ها برای استفاده عموم در سال 1980 و 1990 میلادی عرضه شدند. محصول Virtual Boy شرکت نینتندو و سیستم های مختلف دیگر از اولین نمونه هایی بودند که ایده ساخت واقعیت مجازی را به ارمغان آورده اند. آن سیستم های ابتدایی تصویری کلی از فناوری واقعیت مجازی را مطرح کردند و بر اساس آن ها فیلم، کتاب، آهنگ و ویدیوهای مختلفی ساخته شد. اگرچه نقص و معایب آن سیستم ها برای شرکت ها مانعی بودند تا آن ها نتوانند پروژه های خود را کامل کنند.

نارسائی های سیستم ها مربوط به گذشته است. امروزه دستگاه های حرفه ای واقعیت مجازی بسیار توانمند هستند، سازگار و انعطاف پذیرند، استفاده راحت تری دارند و هر روز نیز مقرون به صرفه تر از گذشته می شوند. دستگاه هایی مانند HTC Vive و Oculus Rift از پیشرفته ترین دستگاه هایی هستند که تا به حال ساخته شده اند و برای شما این قابلیت را فراهم می کنند که از دستانتان در دنیای مجازی استفاده کنید یا در فضا سیر کنید. بسیاری از افراد از قیمت بالای فناوری واقعیت مجازی گلایه می کنند (قیمتشان از 1400 دلار شروع می شود که شامل یک بازی سطح پایین، هدست و لوازم جانبی اولیه است)، اما باید گفت به لطف پیشرفت سریع فناوری، شاهد کاهش چشمگیر قیمت آن خواهیم بود.

چرا باید به استقبال فناوری « واقعیت مجازی » برویم؟

همچنین این فناوری زمانی که با گوشی های هوشمند نیز ادغام شود، بیشتر و راحت تر در دسترس خواهد بود. Samsung Gear VR از پیشگامان این فناوری خواهد بود که با گوشی سامسونگ گلکسی اس 6 و پرچمداران بعدی سازگار است و قیمت آن فقط 99 دلار است. اگرچه واقعیت مجازی موبایلی با محدودیت هایی مواجه است (فقط با چرخش و حرکت سر کار می کند؛ متکی به کلیدهای روی هدست یا کنسول های بازی است) ولی به هر حال به عنوان گام نسخت بسیار با ارزش است. از آنجا که گوگل نیز هدستی به نام  Daydream View مختص واقعیت مجازی عرضه کرده است (به قیمت 79 دلار) می توان انتظار داشت که فناوری واقعیت مجازی موبایلی جای خود را در میان گوشی های اندرویدی باز کند.

با گذشت زمان دستگاه های واقعیت مجازی قدرتمندتر می شوند و بیشتر در دسترس خواهند بود.

پیشرفت کمی و کیفی بازی های واقعیت مجازی همراه با فراز و نشیب

چرا باید به استقبال فناوری « واقعیت مجازی » برویم؟

کاملا مشخص است که گیمرها از مخاطبان گسترده فناوری واقعیت مجازی بوده و از اولین استفاده کنندگان آن خواهند بود. تعداد بازی های با کیفیت عالی در حال گسترش است.

Oculus شرکتی است که بیشترین تعداد بازی را تولید کرده است. این شرکت که متعلق به فیسبوک است، سرمایه گذاری زیادی کرده تا توسعه دهندگان و برنامه نویسان به تولید بازی و محتوای واقعیت مجازی بپردازند. از جمله دستاوردهای این شرکت می توان به به ساخت و عرضه یک کنترلر لمسی برای هدست Rift نام برد. این شرکت همچنین چند بازی بسیار عالی نیز همراه این تجهیزات ارائه کرده است؛ از جمله این بازی ها می توان بازی تیراندازی اول-شخص Dead and Buried  و همچنین بازی جذاب The Unspoken اشاره کرد.

از آنجا که Gear VR محصولی مشترک از شرکت های سامسونگ و Oculus است، تعداد بازی های موبایلی واقعیت مجازی، آینده ای روشن در پی خواهد داشت. اگرچه محصول جدید گوگل، یعنی هدست Daydream، از لحاظ محتوایی در سطح پایین تری از Gear قرار دارد، اما با این حال انتظار داریم که در آینده Daydream قابلیت و توانمندی بیشتری از خود نشان دهد.

فناوری واقعیت مجازی یک اسباب بازی نیست، یک رسانه است

چرا باید به استقبال فناوری « واقعیت مجازی » برویم؟

بسیاری از طرفداران فناوری واقعیت مجازی تاکید می کنند که امکانات و قابلیت های آن، بسیار فراتر از بازی است. رسانه های مهم و تاثیر گذاری مانند Vice Media،The New York Times و NBC از آن جمله هستند که به تولید خبرها و مستندهای مختلف برای فناوری واقعیت مجازی می پردازند.

برا درک بهتر آنچه که نمایش داده می شود، می توانید چنین تصور کنید که ویدیوهای 360 درجه در بستر وب نمایش داده می شوند. زمانی که به آن ویدیوها از طریق VR می نگرید، اینطور به نظر می رسد که شما درون فضای آن ویدیوها قرار دارید. در حقیقت، ساخت فیلم مناسب برای واقعیت مجازی آغاز شده است. حتی فناوری واقعیت مجازی به جشنواره های بین المللی مختلفی مانند کن، Tribeca و Sundance نیز راه پیدا کرده و شرکت اوکولوس یک فیلم کوتاه با نام Henry به نمایش گذاشت و موفق به دریافت جایزه Emmy شد.

هنرهای دیگر نیز در دنیای واقعیت مجازی برای خود جا باز کرده اند. نرم افزارهای Quill و Tilt Brush از جمله نرم افزارهایی هستند که به هنرمندان اجازه می دهد تا به ساخت و پردازش آثار خود بپردازند.

بدیهی است واقعیت مجازی محدود به بازسازی آثار نیست. بلکه قابلیت و توانایی ساخت کامل یک اثر هنری را داراست.

اجتماعی تر شدن فناوری واقعیت مجازی

چرا باید به استقبال فناوری « واقعیت مجازی » برویم؟

گوشه گیری افراد هنگام استفاده از واقعیت مجازی یکی از چالش های مهم آن است. برخی افراد نسبت به این فناوری بدبین هستند؛ این افراد می گویند که واقعیت مجازی باعث می شود مردم از دنیای واقعی خارج شوند. در اغلب موارد حق با آن هاست، زیرا در واقعیت مجازی، محیط و افراد واقعی وجود ندارد؛ حداقل تا کنون امکان استفاده همزمان چندنفر و بازی های چندنفره در واقعیت مجازی فراهم نگردیده است.

با همه این موارد، واقعیت مجازی در حال تغییر است. فناوری واقعیت مجازی این امکان را فراهم آورده است که افراد از راه دور نیز بتوانند بازی کنند؛ که این قابلیت باعث افزایش محبوبیتش خواهد شد.

در کنفرانس Oculus Connect که در اکتبر گذشته برگزار شد، مارک زاکربرگ (رئیس فیسبوک) بیان کرد که واقعیت مجازی فناوری است که بر دنیای تکنولوژی تاثیر مهم و قابل توجهی خواهد گذاشت. Oculus در حال آماده سازی ابزاری به نام Avatars and Rooms است تا کاربران با استفاده از آن بتوانند تصاویر خود را بسازند و با دیگران تعامل داشته باشند. یک اپلیکیشن دیگر با نام Altspace VR نیز کاری مشابه آن انجام می دهد.

گام های مهم و مطمئن فناوری واقعیت مجازی برای حل معظلات مدرن

چرا باید به استقبال فناوری « واقعیت مجازی » برویم؟

برای مقابله با بیماری هایی مانند arachnophobia، ترس از صحبت در جمع و اختلالات استرسی چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟ اپلیکیشن های واقعیت مجازی به مبارزه با اینگونه بیماری ها پرداخته اند. با توجه به ویژگی های انعطاف پذیر فناوری VR، این فناوری می تواند یک درمان ایمن و در دسترس را برای بیماران فراهم آورد؛ یک روش اثبات شده که می تواند ترس و تشویش ذهنی را از بیماران دور نگه دارد.

فناوری واقعیت مجازی همچنان به پیشرفت های خود در سایر حوزه های سلامت ادامه می دهد. این فناوری در حال بررسی ساخت اپلیکیشنی در زمینه آمادگی پزشکی است؛ مثلا ابزاری برای تمرین یک جراحی. یک تیم از محققان توانسته اند ثابت کنند که واقعیت مجازی تا حد مطلوبی در کاهش دردها می تواند موثر عمل کند.

باید اضافه کنیم که واقعیت مجازی فرصت های آموزشی زیادی، علاوه بر حوزه سلامت، برای کاربران فراهم می کند. مثلا با واقعیت مجازی می توان قصه گویی جذاب تری را تجربه کنیم؛ توضیحات پیچیده را به صورت تصویری کاملا درک کنیم. در واقع «آموزش» یکی از اولین زمینه هایی است که باعث شد گوگل، هدست ارزان Cardboard را بسازد. گوگل سعی دارد با استفاده از Google Expeditions کلاس درس را برای کودکان سراسر جهان فراهم نماید.

گسترش کسب و کارهای بزرگ

چرا باید به استقبال فناوری « واقعیت مجازی » برویم؟

اگرچه شاید واقعیت مجازی برای بسیاری از مشتریان و کاربران تازگی داشته باشد، اما مطمئنا کسب و کارهای بزرگ کاملا از آن باخبر هستند و پیشاپیش به استقبال آن رفته اند.

فیسبوک شرکت Oculus را با قیمت 2 میلیارد خریداری کرد، که این برای یک استارتاپ بسیار خارق العاده است. SteamVR (شرکت مربوط به سیستم عامل HTC Vive) موسسه ای به نام Valve Corporation تاسیس کرده است که در سال 2014 سه میلیارد دلار ارزش داشته است (این در شرایطی است که هنوز HTC Vive عرضه نشده بود). با ورود گوگل در این عرصه (با ساخت و عرضه Daydream و Tango) و همچنین تلاش های سونی (با ساخت PlayStation VR) برای ورود به دنیای واقعیت مجازی، ارزش این صنعت و فناوری غیرقابل تصور خواهد بود.

ماورای کسب سود و منفعت از واقعیت مجازی، شرکت های فعال در سایر حوزه ها نیز از واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای برندسازی و تجارت الکترونیک بهره برداری می کنند. آیا می خواهید بدانید که چندین لباس چگونه با یکدیگر ست خواهند شد؟ چه شکلی خواهد بود اگر شما سوار بر خودرو مورد علاقه تان شوید؟ فناوری واقعیت مجازی امکان تست-قبل-از-خرید را برای شما فراهم می آورد تا قبل از خرید، کالای مورد نظرتان را امتحان کنید. فناوری واقعیت مجازی توسط Myer (شرکت خرده فروش استرالیایی) و خودروسازان بزرگی مانند GM و Audi مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است.

علاوه بر همه این ها، همایش های کسب وکارها در زمینه واقعیت مجازی بسیار نزدیکتر از آنچه است که شما فکر می کنید. واقعیت مجازی منحصرا یک صنعت بزرگ نیست، بلکه یک فضای سرگرمی است و همچنین ابزاری برای بازاریابی است. جالب است بدانید این فناوری یک راه حل مناسب برای همایش های فواصل دور است و می توان جزئیات همایش را به صورت سه بعدی مشاهده کرد.

پیگیر واقعیت مجازی باشید

با اطمینان قابل قبولی می توان گفت که فناوری واقعیت مجازی یک داستان علمی تخیلی نیست. و یا یک فناوری برای سده های بعدی نیست. بلکه این فناوری در حال حاضر یک ابزار ارزشمند و یک پلتفرم جدیدی است که انقلابی بزرگ ایجاد خواهد کرد. نیازی نیست که از همین فردا شما یک سیستم کامل برای بازی را نقد بخرید؛ یا حتی شخصا این فناوری را امتحان کنید تا جزئیات را بدانید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*