نظارت بر مسلمانان آمریکا

عدم همکاری اهالی سیلیکون ولی با ترامپ برای ساخت پایگاه نظارت بر مسلمانان آمریکا

به‌تازگی صدها نفر از مهندسین سیلیکون ولی (Silicon Valley) در تجمعی عمومی نسبت به عدم همکاری خود با دونالد ترامپ (Donald Trump) برای نظارت بر مسلمانان آمریکا و جمعیت آنها متعهد شده‌اند. تاکنون امضای 585 نفر از کارمندان شرکت‌های مختلف همچون اپل (Apple)، گوگل (Google)، توییتر (Twitter)، آی بی ام (IBM)، گیت هاب (GitHub) و اتسی (Etsy) جمع‌آوری شده و تعداد آنها نیز در حال افزایش است.

پیشتر رییس جمهور منتخب مردم آمریکا طی جریان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باعث وحشت بسیاری از مردم نسبت به اسلام و مسلمانان شده بود. ترامپ می‌خواهد از مهاجرت مسلمانان به این کشور جلوگیری کرده و حتی یک پایگاه اطلاعاتی را برای نظارت برا آنها طراحی کند. اما به نظر می‌رسد مهندسین سیلیکون ولی با ترامپ و عقاید او موافق نیستند:

ما با جدیت طرفدار مسلمانان آمریکایی، مهاجران و تمامی افرادی هستیم که احتمال به خطر افتادن امنیت آنها با برنامه‌های رییس جمهور آینده آمریکا وجود دارد.

ما حاضر به ساخت پایگاهی اطلاعاتی برای نظارت بر مسلمانان آمریکا و افرادی که چنین باوری دارند، نخواهیم بود. ما به دولت برای پیشبرد برنامه‌های خود برای اخراج این افراد از آمریکا کمک نخواهیم کرد.

نظارت بر مسلمانان آمریکا

دو هفته پیش بود که انتشارات آنلاین اینترسپت (The Intercept) با 9 مورد از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی -گوگل، فیسبوک، توییتر، اپل، مایکروسافت، آی بی ام، بوز آلن همیلتون (Booz Allen Hamilton)، سی جی آی (CGI) و اس آر آی اینترنشنال (SRA International)- نسبت به تمایل آنها برای همکاری با دونالد و ساخت پایگاهی برای نظارت بر مسلمانان آمریکا مصاحبه کرد که تنها پاسخ توییتر منفی بود. البته پاسخ شرکت‌های دیگر مثبت نبود اما به‌نظر احتمال همکاری آنها با دونالد ترامپ وجود خواهد داشت.

این تجمع که روز سه‌شنبه برگزار شد، احساس مهندسین سیلیکون ولی نسبت به نفرت خود از ظلم، نژادپرستی و جنایت علیه دیگر افراد را نشان می‌دهد. به‌علاوه از تمامی امضاکنندگان خواسته شده تا نام خود را از طریق سرویس شرکت گیت هاب تایید کنند.

ما خود را برای مقابله با چنین روزی تعلیم داده‌ایم و پیشتر نیز شاهد استفاده از تکنولوژی و شرکتی بزرگ همچون آی بی ام برای پنهان کردن حقایق بزرگ تاریخ مثل واقعه هولوکاست (Holocaust) بوده‌ایم. ما بازداشت دسته‌جمعی ژاپنی‌ها در آمریکا طی جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آوریم. قساوت و بی‌رحمی تاریخ و قتل 1.5 میلیون ارمنی در ترکیه، نسل‌کشی در رواندا (Tutsi Rwandans) و کشتار مسلمانان بوسنی و هرزگوین، همه یادگارهای تاریخ هستند که فراموش نخواهند شد.

امروز ما ایستاده‌ایم و می‌گوییم: ما مسئول انجام این کار نیستیم و دیگر چنین کاری از سوی ما تکرار نخواهد شد.

کا-پینگ یی (Ka-Ping Yee)، یکی از مهندسین نرم افزار که در برپایی این تجمع نقش پر رنگی داشت، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری باز فید (BuzzFeed) اعلام کرد:

چیزی که برای من اهمیت دارد، پیشگام شدن افرادی‌ست که نسبت به سو استفاده از تکنولوژی نگران هستند. آنها هم می‌توانند با حضور خود، اتحادمان را نشان داده  و ثابت کنند از هر خطی عبور نمی‌کنند.

نظارت بر مسلمانان آمریکا

تعهد کارکنان مانعی برای عدم ساخت پایگاه نظارت بر مسلمانان آمریکا نخواهد بود

پیشتر سیلیکون ولی در جبهه‌ای کاملا مخالف با دونالد ترامپ قرار داشت و حالا که او به‌ عنوان رییس جمهور آینده مردم آمریکا انتخاب شده، نگرانی مدیران از برنامه‌های ترامپ نسبت به آینده تکنولوژی افزایش پیدا کرده است. روز چهارشنبه نیز تعدادی از مدیران رده‌بالای کمپانی‌های مختلف همچون تیم کوک (Tim Cook)، ایلان ماسک (Elon Musk)، جف بزوس (Jeff Bezos)، لری پیج (Larry Page)، اریک اشمیت (Schmidt) و شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg) با دونالد ترامپ ملاقات کردند.

به هر حال نباید فراموش کنیم که متعهد شدن کارکنان کمپانی‌های مختلف، مانعی برای عدم همکاری آن شرکت با ترامپ یا هر فرد دیگر نخواهد بود و شاید روزی پایگاه نظارت بر مسلمانان آمریکا توسط همین افراد و شرکت‌های بزرگ ساخته شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*