برف در صحرای بزرگ آفریقا

تصاویر شگفت‌انگیز از بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا بعد از 37 سال

در روز بیست و نهم آذر ماه، برف در صحرای بزرگ آفریقا (Sahara) بعد از 37 سال بارید تا این بیابان بسیار وسیع بعد از مدت‌ها از حالت خشک و سوزان خود خارج شود. خوش‌بختانه ماهواره لندست 7 (Landsat 7) ناسا در این محل حضور داشته و از ارتفاع بسیار دور، این اتفاق بی‌نظیر را نظاره‌گر بوده است. این ماهواره به منظور نمایش این حادثه نادر به دیگران تصاویر زیبایی را ثبت کرده که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا و خلق مناظری بی‌نظیر

صحرای بزرگ آفریقا بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان بوده و در شمال آفریقا با مساحتی حدود 9 میلیون کیلومتر مربع و قدمتی معادل دو و نیم میلیون سال واقع شده‌ است. برای پی بردن به عظمت و بزرگی این منطقه کافی است بدانید مساحت ایران عزیز ما چیزی حدود 1.6 میلیون کیلومتر مربع است! انسان در لبه‌های صحرای بزرگ آفریقا به مدت 50 هزار سال زیسته‌ است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در طول آخرین دوره یخبندان، این منطقه بسیار مرطوب‌تر از حال بود.

این تصاویر در واقع توسط سنسور نقشه‌برداری و اسکن چند طیفی و همچنین دوربین نور مرئی لندست 7 تهیه شده و بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا را برای اولین بار طی 37 سال گذشته به نمایش در آورده‌اند. قسمت‌ پوشیده از برف نمایش داده شده در تصویر، در واقع به انتهای شمالی بیابان مربوط بوده و نزدیک به مرز مراکش – الجزایر و همچنین شهر عین صفره قرار دارد. در ادامه تصویری از برف در صحرای بزرگ آفریقا را مشاهده می‌کنید؛ برای بزرگنمایی تصویر بر روی آن کلیک کنید:

برف در صحرای بزرگ آفریقانقشه زیر، منطقه تقریبی عکس را به تصویر کشیده و تصاویری را از سال‌های قبل به منظور درک بهتر وضعیت برف در صحرای بزرگ آفریقا نشان می‌دهد.

برف در صحرای بزرگ آفریقاناسا درباره بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا به این نکته اشاره کرده که این دسته از ریزش‌های آسمانی آن‌چنان هم در قاره آفریقا نادر و کمیاب نیست، چنان‌که در برخی مناطق دارای ارتفاع در این قاره، افراد در فصل سرد سال به ورزشی اسکی می‌پردازند. گفتنی است در لحظه بارش، خوشبختانه فردی به نام کریم باوکیتا (Karim Boucheta) در محل حضور داشته و تصاویری را از بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا از روی سطح زمین ثبت کرده است. وی این تصاویر را در پروفایل کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک به اشتراک گذاشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*