تصمیم جدید فاکسکان : آیفون های اپل تماما با ربات تولید خواهند شد!

تصمیم جدید فاکسکان : آیفون های اپل تماما با ربات تولید خواهند شد!

مجموعه کارخانجات فاکسکان (Foxconn) مسئولیت تولید و مونتاژ آیفون های اپل و تعداد زیاد دیگری از لوازم الکترونیکی در سطح جهان را بر عهده دارند. حالا گویا این غول تایوانی تصمیم گرفته است که موجی از تکنولوژی‌های نوین را وارد خطوط تولید خود کند و از ربات ها به جای کارگران انسانی بهره ببرد.

صنعت رباتیک طی سال‌های اخیر پیشرفت گسترده‌ای داشته است و مطمئنا کارخانجاتی مانند فاکسکان که بخش عظیمی از تولید آنها را کارهای روتین و مشخص توسط نیروی انسانی معمولی تشکیل می‌دهد، می‌توانند به خوبی از این علم نوین بهره ببرند. به گزارش خبرگزاری دیجی تایمز، این غول تایوانی قصد دارد تا بخش عظیمی از تولید محصولات خود را به حالت اتوماتیک و رباتیک دربیاورد.

دای جیا پنگ (Dai Jia-peng)، مدیر کل کمیته‌ی اتوماسیون این کارخانه، اعلام کرده است که فاکسکان برنامه‌ای سه مرحله‌ای را اجرا خواهد کرد تا به وسیله‌ی آن بتواند خطوط تولید کارخانه‌های خود در کشور چین را با استفاده از سیستم‌های نرم افزاری و ربات های اختصاصی تولید شده توسط خود این کمپانی، فاکس بات (Foxbots)، به حالت اتوماتیک دربیاورد.

فاز اول شامل جایگزینی کارهایی می‌شود که انجام آنها برای انسان‌ها خطرناک بوده و یا به قدری کارهای تکراری و ساده‌ای محسوب می‌شود که نیروهای انسانی علاقه‌ای به انجامشان ندارند. فاز دوم این طرح گسترده شامل افزایش بهره‌وری از طریق ساده‌ و یکپارچه کردن خطوط تولید می‌شود؛ از این طریق دیگر نیازی به ربات‌های اضافه و تعداد بالا نخواهد بود.

فاکسکان به سرزمین ربات ها تبدیل می‌شود

تصمیم جدید فاکسکان : آیفون های اپل تماما با ربات تولید خواهند شد!

فاز نهایی که در واقع آخرین مرحله از طرح اتوماسیون فاکسکان محسوب می‌شود، جایگزینی تمام نیروهای انسانی با ربات‌های مخصوص خواهد بود. در این مرحله تمامی کارگران به استثنای تعداد بسیار محدودی که در بخش‌های تولید، تدارکات، آزمایش و بازرسی فعالیت خواهند کرد، از خطوط تولید خارج می‌شوند.

جالب است بدانید که غول سخت افزاری تایوانی، روند اتوماسیون خود را به صورت آهسته و پیوسته در جریان چند سال اخیر پیگیری کرده است. آنها سال گذشته اعلام کردند که تا رسیدن به سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۰ درصد از تولیدات آنها در کارخانجات چینی با استفاده از ربات ها به انجام خواهند رسید. فاکسکان در حال حاضر توانایی تولید ۱۰ هزار ربات فاکس بات را به طور سالانه دارد و این ربات ها جایگزین نیروهای انسانی می‌شوند؛ به طور مثال در ماه مارچ گذشته، این کمپانی اعلام کرد که بیش از ۶۰ هزار شغل در یکی از کارخانه‌هایش را به حالت اتوماتیک درآورده است.

موانعی بر سر راه تولید کاملا اتوماتیک وجود دارد

با اینکه در انتها، استفاده از ربات ها می‌تواند هزینه‌ی حقوق کارگران انسانی را حذف و هزینه‌ی تولید را کاهش دهد، اما فاز اولیه‌ی تولید و جایگذاری این آنها هزینه‌ی بالایی می‌طلبد. همچنین برنامه ریزی این ربات ها برای انجام چند کارکرد مختلف و اجرای وظایفی خارج از کارکرد اصلی آنها، علاوه بر هزینه‌ی بالا، نیاز به صرف زمان زیادی نیز دارد. اینها همان دلایلی هستند که در بازارهایی نظیر کشور چین، هنوز هم نیروی انسانی هزینه‌ی کمتری از به‌کارگیری ربات ها دارد؛ البته فاکسکان می‌داند که برای باقی ماندن در رقابت سنگین با دیگر منابع تامین سخت افزاری در جهان، سرانجام باید وارد این حوزه شود.

تصمیم جدید فاکسکان : آیفون های اپل تماما با ربات تولید خواهند شد!

مانع دیگری که باعث پیچیده‌تر شدن روند اتوماسیون خطوط تولید این کارخانه می‌شود، انگیزه‌ای است که دولت برای به‌کار‌گیری و استخدام نیروهای انسانی در اختیار این کمپانی قرار داده است. در مناطقی نظیر چنگدو (Chengdu)، شنژن (Shenzhen) و ژنگژو (Zhengzhou) دولت محلی چند میلیار دلار تسهیلات مختلف را از طریق قراردادهای انرژی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم گسترش فاکسکان در اختیار مدیران آن قرار داده است. به طور مثال سال گذشته، فاکسکان ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را به استخدام خود درآورد تا به یکی از بزرگترین منابع تامین کار در سراسر جهان بدل شود؛ بیش از یک میلیون نفر از این افراد داخل چین زندگی کرده و در کمپ‌هایی که مشابه یک شهر کوچک با تمام امکانات لازم است، فعالیت می‌کنند.

طبق گزارش مفصلی که روز گذشته در نیویورک تایمز منتشر شد، دولت در شهر ژنگژو تسهیلات گسترده‌ای در اختیار فاکسکان قرار داده است و این شهر با تولید ۵۰۰ هزار آیفون در سال، به حدی گسترش یافته که به «شهر آیفون» مشهور شده است! طبق گفته‌های آقای جیا پنگ، تعدادی از خطوط تولید این شهر وارد فاز دوم طرح گسترده‌ی اتوماسیون شده‌اند و طی چند سال آینده، کاملا به حالت اتوماتیک درخواهند آمد. بنابراین فرصت چندانی از تبدیل بزرگترین کارخانه‌ی تولید آیفون فاکسکان به یک سایت تمام رباتیک باقی نمانده است.

ربات ها نمی‌توانند خودکشی کنند!

تصمیم جدید فاکسکان : آیفون های اپل تماما با ربات تولید خواهند شد!

یکی از بزرگترین مزایای این طرح فاکسکان یا بهتر است بگوییم یکی از بزرگترین دردسرهایی که با اجرای آن برطرف خواهد شد، عدم نیاز ربات ها به شرایط دقیق کاری است. در حال حاضر فشارهای زیادی از سوی منابع فعال مدنی نسبت به شرایط بد کارگران در کارخانه‌های فاکسکان وجود دارد و این کمپانی تایوانی یکی از بالاترین نرخ‌های خودکشی در میان تمام کمپانی‌های جهان را به خود اختصاص داده است؛ این آمار به حدی بالا بوده که در برخی از خطوط تولید زیر مجموعه‌ی این کمپانی، مدیران مجبور شده‌اند با نصب شبکه‌های توری مخصوص و اقدامات لازم، از خودکشی کارگران در محیط کارخانه جلوگیری به عمل بیاورند!

بنابراین طرح گسترده‌ی اتوماسیون این کمپانی در مجموع دارای مزایای جذابی خواهد بود که مدیران را نسبت به اجرای آن تشویق می‌کند. در سوی دیگر هم خارج شدن نیروی کار انسانی و بیکار شدن مردم شهرهای مختلف چین، می‌تواند واکنش دولت و حذف امتیازات فراوان نهادهای دولتی را به دنبال خود بیاورد و این مسئله‌ای است که آنها باید بر روی آن تامل بیشتری داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*