هیوندای آی 10

هیوندای آی 10 (Hyundai i10) توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ می‌شود

نسل دوم هیوندای i10 در سال 2012 عرضه شد و تقریبا 3 ماه پیش نیز اولین فیس لیفت این خودرو در نمایشگاه پاریس 2016 به نمایش در آمد. فیس لیفت هیوندای آی 10 (Hyundai i10) به عنوان مدل 2017 در بازار جهانی به فروش می‌رسد و قرار است شرکت کرمان موتور نیز از سال آینده این خودروی کوچک کره‌ای را در کنار برادر بزرگترش یعنی آی 20 در ایران مونتاژ کند.

طلسم ده ساله‌ی غیبت هیوندای آی 10 در ایران شکسته شد و شرکت کرمان موتور از سال 1396 این خودروی کوچک را در سبد محصولات خود قرار می‌دهد. شرکت کره‌ای هیوندای تصمیم گرفته تا بخت خود را بار دیگر در ایران آزمایش کند و به همین دلیل قراردادی را با شریک پیشین خود یعنی کرمان موتور منعقد کرده و بر اساس آن دو خودروی i10 و i20 به زودی در ایران تولید و مونتاژ خواهد شد.

هیوندای آی 10

هیوندای آی 10 در سال 2008 میلادی روانه‌ی بازار شد و تا ماه جولای 2016 به رکورد فروش بیش از 670 هزار دستگاه دست یافت که آن را به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای A-Segment جهان تبدیل می‌کند. از این میان حدود 220 هزار دستگاه فروخته شده به نسل دوم این خودرو مربوط می‌شود که از سال 2014 راهی بازار شد. نسل دوم Hyundai i10 در روسلزهایم آلمان طراحی شد و خط تولید آن در کارخانه‌ی Haos هیوندای در ترکیه قرار دارد. با شروع مونتاژ هیوندای آی 10 توسط کرمان موتور در ایران، کشور ما پس از موزامبیک و الجزایر به سومین پایگاه مونتاژ CKD هیوندای i10 در جهان تبدیل می‌شود.

ظاهر جدید هیوندای آی 10 مدل 2017

Hyundai i10 یک خودروی شهری است که توسط توماس بورکل (Tomas Burkel) آلمانی طراحی شده و ابعاد آن نسبت به نسل پیشین خود 8 سانتی‌متر بلندتر، 6.5 سانتی‌متر عریض‌تر و 5 سانتی‌متر کوتاه‌تر شده است. فیس لیفت این خودرو یا همان مدل 2017 هیوندای آی 10 چهره‌ی تازه‌تری نسبت به مدل 2016 خود دارد. مهم‌ترین ویژگی آن جلوپنجره‌ی جدیدی است که برای اولین بار در یک خودروی هیوندای مورد استفاده قرار گرفته است. البته هیوندای از این جلوپنجره در خودروهای i20، i30 و سوناتا هیبریدی هم استفاده می‌کند. چراغ‌های دی‌لایت دایره‌ای شکل، دومین ویژگی مهم در چهره‌ی این خودرو است. این چراغ‌ها در گوشه‌های جلوپنجره قرار گرفته و به نظر می‌رسد که از رنو توئینگو الگوبرداری شده است. همچنین رینگ‌های 14 اینچی هیوندای آی 10 در تیپ‌های ارزان‌تر از جنس فولاد و در تیپ‌های گران‌تر از جنس آلیاژ خواهد بود.

سیستم چندرسانه‌ای جدید i10 اولین چیزی است که در داخل کابین خودرو جلب توجه می‌کند. این سیستم چندرسانه‌ای مجهز به سیستم‌عامل Apple CarPlay برای گوشی‌های iOS است و از سیستم‌عامل Android Auto برای گوشی‌های اندرویدی نیز پشتیبانی می‌کند. بیشتر خودروهای هیوندای که از نیمه‌ی دوم سال 2016 به بعد وارد بازار شدند، این سیستم مالتی‌مدیا را به صورت استاندارد در خود دارند. همچنین بر اساس اخبار و تصاویر منتشر شده، کابین i10 با تریم‌های قرمز، آبی و مشکی ارائه می‌شود.

هیوندای آی 10

شرکت هیوندای برای اولین بار دو ویژگی جدید را در تیپ‌های سفارشی این خودرو به کار برده است. سیستم هشداردهنده‌ی نقاط کور یا LDWS در سرعت‌های بالاتر از 60 کیلومتر در ساعت، در صورت تشخیص احتمال برخورد ابتدا هشدار دیداری و سپس هشدار صوتی به راننده می‌دهد. سیستم پیش‌گیری از تصادف در جلو یا FCWS نیز دیگر ویژگی جدید هیوندای است که در این خودرو تعبیه شده است. یک نکته‌ی قابل توجه در هیوندای آی 10 حجم صندوق زیاد آن است؛ به طوری که با ظرفیت 252 لیتر در کلاس مینی کارها حرف اول را می‌زند و برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رقیبان هم‌رده‌ی خود دارد.

توان موتور هیوندای i10

مدل 2017 هیوندای آی 10 همانند نسخه‌های قبلی خود با دو پیشرانه‌ی بنزینی عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها 3 سیلندر با حجم 1 لیتر و دیگری نیز 4 سیلندر با حجم 1.25 لیتر است. با توجه به اخبار منتشر شده و نسخه‌ای که در نمایشگاه خودروی کرمان به نمایش گذاشته شد، خوشبختانه قرار است مدل 4 سیلندر i10 توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ شود. این پیشرانه در بازار جهانی با دو گیربکس 5 سرعته‌ی دستی و 4 سرعته‌ی اتوماتیک عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد که هیوندای i10 کرمان موتور به گیربکس اتوماتیک مجهز خواهد شد.

پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.25 لیتری i10 توانایی ارائه‌ی قدرت 86 اسب بخار و گشتاور 121 نیوتن متر را دارد که این میزان نیرو توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. باک بنزین این خودرو 40 لیتر ظرفیت دارد و متوسط مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 5 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. همچنین حداکثر سرعت این خودروی کوچک کره‌ای 175 کیلومتر در ساعت عنوان شده است.

هیوندای آی 10

به گفته‌ی کارشناسان خودرو، ظاهر زیبا، کیفیت خوب، سواری عالی و فضای جادار نسبت به سایر خودروهای این کلاس از جمله نقاط مثبت این خودرو هستند. هنوز قیمت دقیق و رسمی هیوندای i10 در ایران مشخص نشده اما شرکت کرمان موتور در نظر دارد تا با توجه به قیمت 11 الی 15 هزار یورویی این خودرو در اروپا، آن را با قیمتی حدود 60 میلیون تومان در بازار ایران به فروش برساند. این خودرو در داخل کشور تنها دو رقیب جدی به نام‌های میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو دارد که هر دوی آن‌ها با قیمت حدود 80 میلیون تومان در بازار فروخته می‌شوند.

جدول مشخصات هیوندای آی 10 مدل 2017

حجم موتور1.25 لیتر
قدرت موتور87 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه
گشتاور120 نیوتن متر در 4 هزار دور در دقیقه
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت12.3 ثانیه
حداکثر سرعت175 کیلومتر در ساعت
مصرف ترکیبی سوخت5 لیتر در هر 100 کیلومتر
سیستم فنربندی جلومک فرسون استرات
سیستم فنربندی عقباکسل محور پیچشی
ترمز جلودیسکی خنک‌شونده
ترمز عقبدیسکی جامد
استاندارد آلایندگییورو 6
ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع)3.66 متر/ 1.66 متر/ 1.5 متر
فاصله‌ی بین دو محور2.38 متر
گنجایش محل بار218 لیتر
ظرفیت باک بنزین40 لیتر
وزن خودرو950 کیلوگرم
ستاره ایمنی از EURONCAP4 ستاره
کیسه‌ی هوا6 کیسه هوا (راننده- سرنشین جلو- جانبی- پرده‌ای)
امکانات و تجهیزاتترمز ABSسیستم کمکی ترمز BASسیستم کنترل پایداری ESPسیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی HAC

سیگنال ترمز اضطراری ESS- کمربند ایمنی سه نقطه‌ای

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

سنسور بازکننده‌ی درب‌ها در زمان تصادف

گرم‌کن غربیلک فرمان

گرم‌کن صندلی

فرمان الکتریکی حساس به سرعت

نمایشگر فشار باد لاستیک TPMS

آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن و راهنما

پوشش چرمی فرمان و دسته‌ی دنده

تنظیم ارتفاع ستون فرمان

پنجره‌ی برقی حساس به مانع در سمت راننده

کنترل سیستم صوتی و تلفن بر روی فرمان

سنسور پارک عقب

کامپیوتر سفری

مه‌شکن جلو با لامپ LED

سیستم روشنایی در روز

دستگیره‌های داخل درب از جنس کروم

اسپویلر عقب

تهویه‌ی مطبوع

گالری عکس هیوندای i10

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*