استفاده از شبکه وی پی ان در چنین ممنوع شد

استفاده از شبکه وی پی ان در چین ممنوع شد

مدت زمان زیادی‌ست که دسترسی شهروندان چینی به بسیاری از سایت‌ها و شبکه های اجتماعی معروف همچون توییتر، فیسبوک، یوتیوب و بیشتر مسدود شده و کاربران نیز برای حل این مشکل، از نرم افزارها و شبکه های خصوصی مجازی استفاده می‌کردند. اما از ابتدای هفته جاری، استفاده از شبکه وی پی ان و ارتباطات کابلی مخصوص، غیر قانونی بوده و جرم محسوب می‌شود. همچنین از این به بعد تمامی کاربران یا افرادی که تمایل به استفاده از شبکه خصوصی مجازی دارند باید تاییدیه آن را از دولت دریافت کنند.

قانون ممنوعیت استفاده از شبکه وی پی ان تا پایان مارس 2018 ادامه دارد

وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین که اجرایی شدن این قانون را روز یک‌شنبه و از طریق خبرگزاری “South China Morning Post” اعلام کرد، چنین اقدامی را “پاک‌سازی” شبکه اینترنت کشور خوانده و اذعان داشته که قوانین جدید، در کوتاه‌ترین زمان اجرایی شده و تا 31 مارس سال 2018 میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

این اولین باری نیست که دولت چین در رابطه با شبکه های خصوصی مجازی سخن گفته و شرایط سختی را برای آن در نظر می‌گیرد. به‌گفته خبرگزاری South China Morning Post، آخرین اقدام دولت برای سرکوب شبکه وی پی ان نیز مارس سال گذشته و طی کنگره ملی خلق در پکن انجام شده بود.

اگرچه این قوانین جدید کمی مبهم به نظر می‌رسند، اما واشنگتن پست آنها را به‌نوعی هدفمند خوانده است. هنوز مشخص نشده که دولت چین چگونه قصد اجرایی کردن این قانون و کنترل آن را دارد، اما لحن آن به خوبی این مفهوم را می‌رساند که سخن اصلی مقامات، بیشتر با شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های مربوط به شبکه های خصوصی مجازی است تا متخصصان و شرکت‌های چند ملیتی.

شبکه خصوصی مجازی

جالب است بدانید در مجمع جهانی اقتصاد که هفته گذشته در شهر داووس (Davos) سوئیس برگزار شد، رییس جمهور چین یعنی شی جین پینگ (Xi Jinping)، در تضاد با قوانین جدید این کشور در رابطه با شبکه های خصوصی مجازی، از اصول جهانی‌شدن دفاع کرده بود:

تمامی کشورها با افزایش تلاش‌های خود باید به جهانی شدن یکدیگر کمک کنند. به‌علاوه ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا همه کشورها به رشد و موفقیت برسند.

وی ادامه داد:

دنبال کردن سیاست‌های محدودسازی مثل حبس کردن خود در اتاقی تاریک است. اگرچه اجازه ورود باد و باران به داخل اتاق داده نمی‌شود، اما آن اتاق تاریک نیز جلوی نور و هوا را می‌گیرد.

چین تنها کشوری نیست که دسترسی کاربران به شبکه اینترنت را محدود می‌کند و پیش از این نیز کشورهای مختلفی همچون روسیه، ترکیه، کوبا، بحرین، مصر، ویتنام و بیشتر نیز چنین کاری را خصوصا هنگام منازعات سیاسی انجام داده‌اند. جولای سال گذشته نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ایجاد اختلال در شبکه اینترنت را محکوم و دسترسی به آن را از جنبه‌های ضروری آزادی بیان اعلام کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. استفاده از وی پی ان در تمام دنیا ممنوعه حتی امریکا فقط بعضی جاها گیر نمیدن (مثل امریکا) بعضی جاها یه وقتائی گیر میدن که خرشون از پل میگذره مثلن بعد انتخابات (مثل….) بعضی جاها هم حرفشون یکیه انتخابات و بعد انتخابات و قبل انتخابات نداره هر روز خدا گیر میدن (مثل چین)

  2. حالا نه که تاحالا استفاده ای وی‌پی‌ان آزاد بوده!
    چین هم مثل ایران فیلترینگ زیاد و قوی داره (قوی‌تر از ایران)، خب کشوری که مردم بیچاره‌ش رو در محدودیت قرار میده بیکار نیست که بیاد بگه استفاده از وی‌پی‌ان و دور زدن فیلترینگ آزاده!
    خب قطعا میگه ممنوعه!
    اما آدمای عاقل راه دور زدنش رو همیشه پیدا میکنن و خودشون رو از این زندان مسخره آزاد میکنن.