صفحه شطرنجی در سطح زمین

ثبت تصویری از یک صفحه شطرنجی در سطح زمین توسط فضانوردان

برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی، هر منظره‌ای می‌تواند جذاب و شگفتی‌آور باشد. اما این‌بار انتشار نمایی متفاوت از یک صفحه شطرنجی در سطح زمین ، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

جنگل زدایی عامل ایجاد این صفحه شطرنجی در سطح زمین است

پیش از هر چیزی باید بگوییم که این صفحه بزرگ برای انجام مسابقات طراحی نشده و به‌گفته ناسا، به جنگل‌زدایی بخشی از ایالت آیداهو (Idaho) مربوط می‌شود. درواقع مناطق تیره، تراکم درخت‌ها را نشان داده و مناطق سفید نیز بخش‌های خالی از درخت هستند که حالا با برف پوشیده شده‌اند.

برای اولین بار در سال‌های 1800 بود که دولت آمریکا برای تقسیم و جنگل‌زدایی زمین به این صورت موافقت کرد تا مناطقی با مساحت 2.6 کیلومتر مربع (1 مایل مربع) در اختیار راه آهن شمالی اقیانوس آرام قرار گیرد. رصدخانه زمین ناسا (NASA Earth Observatory) این‌طور توضیح می‌دهد:

بعدها و با فروش بخش‌های مختلف این مناطق، صاحبان آنها به برداشت چوب پرداختند. اما در مورد صفحه شطرنجی که از آن زمان تاکنون به 0.4 کیلومتر مربع (یک چهارم مایل مربع) رسیده است، در حال حاضر به عنوان روشی برای حفظ پایداری مناطق جنگلی در عین اجازه دادن به شرکت‌های چوب‌بری برای برداشت از آن یاد می‌شود.

سمت چپ از این قسمت شطرنجی به رود پریست ریور (The Priest River) که از کوه‌های سلکرک (Selkirk Mountains) در آیداهوی شمالی سرچشمه می‌گیرد، محدود شده است. درگذشته از این رود برای انتقال الوار از کارگاه‌های چوب‌بری استفاده می‌شد، اما در سال 1968 بود که دولت آمریکا با قرار دادن این رود در لیست رودخانه‌های خطرناک و خوش‌منظره، از توسعه و انجام چنین کارهایی در آن جلوگیری کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه