نسخه های لینوکس

کدامیک از نسخه های لینوکس برای شما مناسب است و چرا؟

احتمالا به توصیه برخی از دوستان و یا بعد از خواندن مطالبی در اینترنت، تصمیم گرفته‌اید تا به طور موقت و یا حتی دائمی به سیستم عامل لینوکس کوچ کنید، اما در زمان انجام این کار با مشاهده نسخه های لینوکس و یا به اصطلاح تخصصی‌تر، توزیع های لینوکس کاملا سردرگم شده‌اید. کاربرد کدام یک از نسخه های لینوکس بیشتر است؟ کدام یک برای گیمرها انتخابی بهتر است؟ آیا باید یک توزیع لینوکس متمرکز بر روی تولیدات رسانه‌ای انتخاب کنید؟ کدام یک برای برنامه‌نویسان بهترین گزینه است؟ آیا توزیعی وجود دارد که تمامی این موارد را پوشش دهد؟

هیچ ملاک برتری بین نسخه های لینوکس وجود ندارد

انتخاب از میان نسخه های لینوکس در نهایت به سلیقه و مخصوصا نیاز شخصی کاربران برمی‌گردد و نمی‌توان یک نسخه کلی برای همه با انتخاب بهترین و یا بدترین مورد پیچید. همچنین در نظر داشته باشید می‌توانید بعد از انتخاب یکی از توزیع های لینوکس آن را به سیستم عامل اصلی خود تبدیل کرده و یا آن را کنار یکی از نسخه‌های ویندوز نصب کنید و در زمان بوت‌شدن سیستم، به خود حق انتخاب از میان این دو سیستم عامل را بدهید.

Manjaro Linux

منیورو لینوکس (Manjaro Linux) یک توزیع جدید بر اساس آرچ لینوکس (Arch Linux) محسوب می‌شود که در نسخه‌های 32 و 64 بیتی عرضه شده است. برای آن دسته از کاربرانی که پیشتر از Arch استفاده می‌کردند، کوچ کردن به Manjaro تغییر خاصی محسوب نشده و در زمان استفاده به میزان زیادی با آن آشناییت خواهند داشت. داشتن طرح رنگ سبز و مشکی را باید یکی از ویژگی‌های اصلی هر دو سیستم عامل لینوکس دانست.

نسخه های لینوکسدر نظر داشته باشید بسیاری از توزیع ها بر اساس نسخه های لینوکس پیشین بنا شده‌اند. اما این موضوع چگونه بر روی Manjaro تاثیر گذاشته و کاربران چه سودی از آن می‌برند؟ Manjaro بسیاری از مزایای Arch را به ارث بده و در کنار آن پکیج‌های آپدیت و سیستم ارتقا راحت‌تری را به کاربران ارائه می‌کند. این توزیع جدید به نحوی طراحی شده تا استفاده از آن به مراتب برای کاربران راحت‌تر باشد. به عنوان نمونه می‌توان به فرآیند نصب اشاره کرد که اکنون خودکار شده است، علاوه بر اینکه کاربر قادر است تا با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی برنامه‌های مورد نظرش را به صورت پیشفرض نصب کند. عدم نیاز به نصب همه چیز از ابتدا ویژگی محبوب دیگری محسوب می‌شود. آسان‌ کردن فرآیند نصب برنامه، موضوع بسیار مهمی به شمار می‌رود. به منظور فهم اهمیت موضوع تنها به مقایسه نحوه انجام این کار در گوشی های هوشمند و تبلت‌ها با کامپیوتر بپردازید. Manjaro در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند.

گفتنی است Manjaro به همراه XFCE (محیط دسکتاپ منبع باز و رایگان برای یونیکس و سیستم عامل‌های شبیه یونیکس) عرضه می‌شود که از نظر کاربران به عنوان محیطی بسیار انعطاف‌پذیر و سبک شناخته می‌شود. به عنوان نمونه ممکن است کاربری یک پلاگین میل واچر (Mail Watcher) را بر روی سیستم کامپیوتری خود به منظور پیگیری ایمیل‌های چندین حساب کاربری نصب کرده باشد. علاوه بر این ابزار، ممکن است این کاربر نرم افزار پیجن (Pidgin) را نیز برای ارتباط با دیگر افراد بر روی اسلک (Slack) نصب کرده باشد تا به این وسیله همکاری را به بهترین و سریعترین شیوه ممکن فراهم سازد. به عنوان دیگر مزیت Manjaro در بین محبوب‌ترین نسخه های لینوکس باید به مناسب‌بودن آن برای استفاده بر روی سیستم‌های کامپیوتری قدیمی اشاره کرد که از سبک‌بودن آن ناشی می‌شود.

Elementary OS

برخی از کاربران بعد از استفاده از توزیع های مختلف لینوکس، المنتری او اس لوکی (Elementary OS Loki) را به منظور استفاده همیشگی انتخاب کرده‌اند. نگهداری از سیستم کامپیوتری و ساده‌سازی استفاده از آن در برخی مواقع مشکل به نظر می‌رسد و در این زمان است که سیستم عامل‌هایی همچون کروم (Chrome OS)، به عنوان یکی از توزیع های اصلی لینوکس با پشتیبانی تجاری قوی، جذاب به نظر می‌رسند. اما ممکن است در نهایت قابلیت‌های کروم کافی به نظر نرسیده و کاربران را به سراغ دیگر نسخه های لینوکس متمایل کند.


در ادامه استفاده از Elementary OS، آن را به عنوان یکی از بهترین نسخه های لینوکس یاد خواهید کرد که تعادل خوبی را بین سادگی و توانایی برقرار کرده است. تمامی ابزارهای عمومی برای انجام هر کاری در آن فراهم بوده و عوامل پرت‌کننده حواس به حداقل کاهش پیدا کرده‌اند. این توزیع محبوبیت خاصی به عنوان بهترین گزینه برای افراد تازه وارد به دنیای لینوکس دارد، هر چند افراد حرفه‌ای و خلاق نیز می‌توانند استفاده‌های زیادی از آن به منظور پیش بردن اهداف خود داشته باشند. وجود ابزارهای ویرایش زیاد برای نویسندگان و طراحان، مجموعه‌ای کامل از اپلیکیشن‌های پیشفرض و یک چشم مخصوص طراحی، Elementary OS را از دیگر نسخه های لینوکس متمایز می‌کنند. در نظر داشته باشید برخلاف بسیاری از توزیع های لینوکس، Elementary OS تمرکز خاصی بر روی انطباق با سیستم‌های کامپیوتری قدیمی ندارد.

(Ubuntu (GNOME Desktop

اوبونتو (Ubuntu) و مخصوصا لوبونتو (Lubuntu) که بر اساس اوبونتو بنا شده، در مقایسه با Elemantary OS انطباق بهتری با سیستم های کامپیوتری قدیمی دارند. قابلیت‌هایی همچون قدرت بالای دستورات متنی و انجام اعمال زیادی به وسیله خط فرمان را باید از دلایلی دانست که برخی از کاربران همیشگی ویندوز را به یک فرد کوچ کرده به دنیای لینوکس به صورت دائمی تبدیل کرده‌اند. در مقایسه با ویندوز، لینوکس از منابع سیستم کمتری استفاده می‌کند، علاوه بر اینکه کاربر را قادر می‌سازد تا برنامه‌های 16 بیتی را نیز اجرا کند، امکانی که در یک سیستم عامل 64 بیتی ویندوزی امکان‌پذیر نیست.


استفاده از کمترین سخت افزار ممکن و انطابق با نرم افزارهای قدیمی برای دسته‌ای از کاربران هنوز بسیار مهم فرض می‌شوند، قابلیت‌هایی که به نظر می‌رسد مدت‌هاست ویندوز و مک (مکینتاش) توجه به آن‌ها را کنار گذاشته‌اند. گفتنی است بعید نیست تا محیط دسکتاپی گنوم (GNOME) که برای اوبونتو مهیا شده را شبیه به مک بدانید. محیط دسکتاپ GNOME بسیار زیبا بوده و با ظرافت در طراحی، سیستم عامل مک را یادآور می‌شود. این نکته را باید برای آن دسته از کاربرانی که در انتخاب از بین نسخه‌ های لینوکس به زیبایی محیط آن توجه زیادی دارند مهم دانست. فراموش نکنید در زمان تصمیم کاربران تازه کار به منظور کوچ کردن به دنیای لینوکس، Ubuntu در صدر انتخاب‌ها قرار دارد.

دلیل این امر رابط کاربری Ubuntu است که استفاده از آن را برای کاربرانی که مدت‌ها به استفاده از ویندوز عادت داشته‌اند آسان می‌کند. ممکن است در ابتدا به مرکز نرم افزار Ubuntu وابسته باشید، اما بدون شک بعد از مدتی کار کردن با آن پیش بردن اعمال مورد نظر با استفاده از خط فرمان و دستورات متنی را ترجیح خواهید داد. همچنین نرم افزارهای زیادی برای آن وجود داشته و عمکرد آن در مقایسه با ویندوز در سطح بالاتری قرار دارد.

مطمئنا در بین برنامه‌های موجود برای نسخه های لینوکس نام‌های آشنای زیادی را پیدا خواهید کرد. اسلک (Slack)، استیم (Steam)، لیبر آفیس (LibreOffice)، پلکس (Plex)، وی ال سی (VLC)، ساب لایم تکست (Sublime Text) و پلی آن لینوکس (PlayOnLinux) را باید از جمله این برنامه‌های کاربردی و محبوب دانست. گفتنی است گیمرها با استفاده از دو نرم افزار Steam و PlayOnLinux ممکن است لینوکس را به پلتفرمی مناسب برای اجرای بازی‌های خود انتخاب کنند.

Linux Mint With Cinnamon

لینوکس مینت 17.3 سینمن (Linux Mint 17.3 Cinnamon) را باید انتخابی بسیار مناسب برای سیستم‌های کامپیوتری بالاخص لپ تاپ‌های قدیمی در مقایسه با Elementary OS، دیپین (Deepin)، اپن اس یو اس ای (OpenSUSE) و نسخه‌های Ubuntu و همچنین ویندوز دانست که حتی بر روی سیستم‌هایی با مشخصات سخت افزاری بسیار بد نیز جوابگو است. تعادلی که این توزیع لینوکس بین عملکرد و قابلیت استفاده ایجاد می‌کند قابل تحسین است.


البته اوبونتو میت (Ubuntu MATE) نیز انتخاب مناسبی به دلیل سادگی دسکتاپ آن به نظر می‌رسد، اما نبود امکان سفارشی‌سازی در برخی قسمت‌ها ممکن است کمی کاربر را اذیت کند. در عوض Linux Mint With Cinnamon بدون فدا کردن سرعت عملکرد، انعطاف‌پذیری بالایی را از خود نشان می‌دهد. مزیت دیگر Linux Mint With Cinnamon شباهت کافی آن با ویندوز است تا به این وسیله بتوان آن را در کنار یکی از نسخه‌های ویندوز نصب کرد.

Ubuntu With MATE

اوبونتو میت (Ubuntu MATE) گزینه مناسب دیگری است که استفاده از آن در کنار یک سیستم عامل ویندوز پیشنهاد می‌شود. وجود ابزارهای موجود برای بازی و همچنین پردازش کلمه در کنار گفتگوی همیشگی در اسکایپ، نرم افزار آدسیتی (Audacity) برای ویرایش حرفه‌ای فایل‌های صوتی و ضبط موسیقی و مجموعه‌ای دیگر از ابزارهای خلاقانه و کاربردی از جمله دلایلی هستند که کاربر را به انتخاب همیشگی Ubuntu MATE در زمان بوت‌شدن سیستم ترغیب می‌کنند. البته ممکن است برای اجرای برخی بازی‌ها و یا چک کردن ایمیل‌ها در نرم افزار اختصاصی مایکروسافت آوت لوک (Microsoft Outlook)، بعضی مواقع مجبور به انتخاب ویندوز باشید.


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. «توزیع» درست است لطفا اصلاح کنید