مارس 2020

ناسا سه محل بالقوه برای نمونه برداری توسط مریخ نورد مارس 2020 را انتخاب کرد

بشر مدت‌هاست که به دنبال حیات در خارج از سیاره آبی می‌گردد و این کار را با دست زدن به اکتشاف در سیاره‌های مجاور خود در منظومه شمسی و همچنین قمرهای آن‌ها آغاز کرده است. البته سازمان فضایی ناسا (NASA) همیشه به دنبال حیات کنونی و حیات پتانسیل محلی برای داشتن حیات در آینده دور یا نزدیک نیست و در برخی از ماموریت‌های خود در سیاره‌ای مثل مریخ، به دنبال آثار حیات در گذشته می‌گردد. در ماموریت مریخ نورد مارس 2020 (Mars 2020) نیز هدف اصلی همین موضوع است.

وقتی مریخ نورد مارس 2020 به سیاره سرخ برسد، سریعا ماموریت خود برای حفر سطح مریخ و جمع‌آوری نمونه را آغاز خواهد کرد. گفتنی است ناسا هنوز محل‌ مورد نظر خود به منظور حفاری را به طور نهایی انتخاب نکرده است، اما در جریان یک کارگاه تخصصی با حضور دانشمندان در شهر مونروویا ایالت کالیفرنیا، سه محل به منظور انجام این کار پیشنهاد شدند و می‌توان گفت سازمان فضایی ناسا به انتخاب نهایی نزدیک شده است.

مارس 2020

این گروه از دانشمندان تصاویر ارسال شده از سوی مدارگرد شناسایی مریخ را پیش از نظر دادن مورد تجریه و تحلیل قرار دادند تا به این وسیله راحت‌ترین مکان‌ها از نظر دسترسی که تصور می‌شود نشانه‌هایی از حیات در آن‌ها وجود دارند را برای انجام ماموریت مریخ نورد مارس 2020 شناسایی کنند.

مریخ نورد مارس 2020 در کجا دست به اکتشافات خود خواهد زد؟

گودال جزرو (Jezero) که قطر دهانه آن به 49 کیلومتر می‌رسد، بیشترین رای را تاکنون به خود اختصاص داده است. به عقیده برخی، این مکان در زمانی دور مملو از آب بوده است و بسیاری از افراد آن را با دریاچه تاهو در نوادا آمریکا مقایسه می‌کنند. گودال جزرو به یک رودخانه بسیار بزرگ متصل بوده که منبع اصلی آب آن تلقی شده و رسوبات زیادی را به این گودال می‌‌آورده است. با توجه به تاریخچه این منطقه، حقیقتا می‌توان آن را مکانی ایده‌آل‌ برای مریخ نورد مارس 2020 دانست تا در آن به دنبال نشانه‌های حیات در گذشته بگردد.

مارس 2020سیرتیس (Syrtis) شمال شرقی که در میان گزینه‌های پیش رو، بعد از گودال جزرو بیشتری رای را به دست آورده، مدت‌ها قبل یک سیستم آب گرم در گردش را زیر پوسته خود داشته است.

مارس 2020در نهایت باید به تپه‌های کلمبیا اشاره کرد، محلی که بحث و جدل زیادی بر سر آن بوده و احتمالا سومین گزینه‌ای است که مریخ نورد مارس 2020 احتمالا به اکتشاف در آنجا دست خواهد زد. مریخ نورد اسپیریت (Spirit) که بین سال‌های 2004 تا 2010 به انجام ماموریت در سیاره سرخ می‌پرداخت، سنگ‌های سیلیکا را در این مکان پیدا کرد که با ذخایر معدنی هیدروترمال موجود بر روی کره زمین تشابه دارند. بحث بر سر این مکان از آنجایی شکل گرفت که برخی از افراد حاضر در کارگاه معتقد بودند این ربات قادر نخواهد بود تا به ارتباط صریح میان حیات و سنگ‌های سیلیکا موجود در این منطقه پی ببرد.

مارس 2020این مریخ نورد دو سال کامل را به حفاری به منظور برداشتن نمونه در آخرین مکانی که ناسا تعیین کند خواهد پرداخت. اینکه نمونه‌های برداشته شده راه خود به زمین را پیدا خواهند کرد یا خیر به ادامه ماموریت و میزان موفقیت‌آمیز بودن آن بستگی دارد.

نکته اصل اینجاست که مریخ نورد مارس 2020 قرار نیست تا به خانه بازگرد، به همین دلیل ناسا مجبور است تا روش دیگری را به منظور به دست آوردن نمونه‌ها پیدا کند. اگر ناسا موفق به انجام این کار شود، نمونه‌های به دست آمده تبدیل به نخستین سنگ‌های مریخی خواهند شد که بشر تاکنون بر روی آن‌ها آزمایش انجام داده است، سنگ‌هایی که متعلق به شهاب‌سنگ‌ها نبوده و هیچ نمونه‌ای برای آن‌ها بر روی کره زمین پیدا نمی‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*