ارسال ماهواره توسط هند

رکورد ارسال ماهواره توسط هند شکسته شد

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) رکورد تازه‌ای را از خود برجای گذاشته است، رکوردی که پیش از این در اختیار روسیه بوده و اکنون به میزان سه برابر بهبود یافته است. این رکورد ارسال ماهواره توسط هند ، به تعداد ماهواره‌های قرار داده شده در مدار زمین تنها به کمک یک پرتابگر آن هم طی یک ماموریت اشاره می‌کند. در روز چهارشنبه و در ساعت نه و بیست و هشت دقیقه صبح به وقت محلی، ماموریت PSLV C37/Cartosat-2 در پایگاه فضایی Sriharikota انجام گرفت و طی آن 104 ماهواره به مدار زمین ارسال شدند.

پرتاب 104 ماهواره تنها طی یک ماموریت در حالی صورت گرفت که رکورد قبلی با پرتاب 37 ماهواره تنها با یک پرتابگر، در سال 2014 به روسیه تعلق گرفته بود. طی این ماموریت فوق‌العاده‌ی ارسال ماهواره، ماهواره رصد زمین Cartosat-2 با وزن 714 کیلوگرم به مداری در 505 کیلومتری زمین ارسال شد. در کنار آن شاهد ارسال 103 ماهواره شرکتی دیگر نیز بودیم که روی هم رفته حدود 664 کیلوگرم وزن داشتند. برخلاف Cartosat-2، بقیه از نوع ماهواره‌های بسیار کوچک به شمار می‌روند که 96 مورد از آن‌ها به ایالات متحده آمریکا، 2 مورد به هند و بقیه آن‌ها به کشورهایی همچون قزاقستان، هلند، سوییس و امارات متحده عربی تعلق داشتند.

ارسال ماهواره توسط هند

این 104 ماهواره توسط نسخه XL، به عنوان قوی‌ترین ماهواره‌بر PSLV-C37 هند به مدار زمین ارسال شدند. گفتنی است این ماموریت سی و نهمین سیستم راه‌اندازی مصرفی به شمار می‌رود که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند انجام شده است. اگرچه محموله مورد نظر برای اولین بار در سال 1993 هیچ‌گاه به مدار زمین نرسید، اما پرتابگر آن از همان زمان، رکوردهای بی‌نظیری را از خود به جای گذاشته است.

شکستن رکورد ارسال ماهواره توسط هند بدون دلیل نیست!

کسب این رکورد موفقیت‌آمیز و خیره‌کننده، در ادامه‌ی برخی دیگر از موفقیت‌های سازمان تحقیقات فضایی هند اتفاق افتاده است. به عنوان نمونه می‌توان به پرتاب 20 ماهواره به صورت همزمان به مدار زمین در سال گذشته میلادی اشاره کرد. البته از پروژه بسیار عظیم آژانس فضایی هند با عنوان ماموریت مدارگرد مریخ (Mars Orbiter Mission) نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که طی آن در سپتامبر سال 2014 میلادی، یک کاوشگر را به مدار سیاره سرخ وارد کرد. با انجام این ماموریت، هند تبدیل به نخستین کشوری شد که در اولین تلاش خود موفق به رسیدن به مدار مریخ شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. موضوع واقع جالب و دیدنی