منوی راست کلیک ویندوز

آموزش سفارشی کردن گزینه “Send to” در منوی راست کلیک ویندوز

اگرچه منوی راست کلیک ویندوز یکی از قسمت‌هایی‌ است که استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است، اما در بسیاری از موارد، وجود میانبرهای بسیار زیاد نرم افزارهای مختلف باعث می‌شود تا از بخش‌های مفیدی همچون “Send to” کمتر استفاده کنید. به‌علاوه گاهی ازدیاد میانبرهای نرم افزارهای مختلف در خود این زیرمنو هم شما را نسبت به استفاده از آن منصرف می‌کند. ولی امروز می‌خواهیم روش سفارشی کردن این بخش را با یکدیگر مرور کنیم.

پیش از شروع، باید بگوییم بسیاری از افراد حتی از وجود چنین بخشی در منوی راست کلیک ویندوز خبر ندارند. اگر تاکنون این گزینه را ندیده‌اید، کافی‌ست روی یکی از فایل‌های سیستم خود راست کلیک کرده و به قسمت انتهایی این بخش دقت کنید. برای باز کردن آن هم نیازی به کلیک کردن نیست؛ اگر نشانگر ماوس را برای لحظه‌ای روی آن ثابت نگه دارید، این منو به صورت خودکار باز می‌شود.

منوی راست کلیک ویندوز

با توجه به تعداد نرم افزارهایی که روی سیستم شما نصب شده، این منو ممکن است شلوغ یا خلوت باشد! لیست زیر گزینه‌های پیش‌فرض ویندوز را نشان می‌دهد:

  • “Compressed (Zipped) Folder”: این گزینه با استفاده ابزار فشرده‌سازی اصلی ویندوز، امکان کم کردن حجم فایل‌ها را فراهم می‌کند.
  • “Desktop”: یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهاست که با استفاده از آن، امکان ایجاد یک میانبر از فایل مورد نظر روی صفحه اصلی میسر می‌شود. این منو بیشتر زمانی کاربرد دارد که فایل مورد نظر در جایی از سیستم پنهان شده و برای اجرا کردن آن مجبور به باز کردن چندین فولدر داشته باشید.
  • “Fax Recipient”: احتمالا تاکنون نمی‌دانستید که ویندوز توانایی ارسال فکس را هم دارد و احتمالا حتی یک‌ بار هم از آن استفاده نکرده‌اید. هرچند، با وجود ابزارهای آنلاین و متعدد برای ارسال فکس، این ابزار کمی بی‌استفاده به نظر می‌رسد.
  • “Mail Recipient”: نرم افزار پیش‌فرض ایمیل شما را باز کرده و فایل مورد نظر را ضمیمه یک پیام جدید می‌کند.

علاوه بر این گزینه‌ها، احتمالا موردی با عنوان “Bluetooth device” یا نمونه‌های مشابه را نیز ببینید که به دستگاه‌های متصل‌شده به سیستم شما بستگی دارد.

در مورد ابزار فشرده‌سازی ویندوز هم نباید انتظار نصف شدن حجم فایل‌ها و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را داشته باشید و حتی شاید بهتر باشد در صورت نیاز به فشرده‌سازی، نرم افزاری مناسب تهیه کنید. در راطه با ابزار ایمیل، اگر از کاربران نرم افزار “Outlook” باشید، این گزینه کارآمد خواهد بود. به هر صورت همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم گزینه مربوط به ایجاد میانبر نرم افزارهای مختلف در صفحه دسکتاپ، کارآمدترین ابزار در بخش Send to است.

دسترسی به ویرایشگر بخش Send to

برای تغییر بخش‌های مختلف این منو، نیازی به نرم افزار مخصوص نبوده و برای مشاهده نرم افزارهای آن، کافی‌ست مسیر زیر را دنبال کنید:

C:\Users\USER\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo

هرچند، راه سریع‌تری هم برای مشاهده این بخش وجود دارد؛ در نوار آدرس اکسپلورر ویندوز یا پنجره همه‌کاری “run”، دستور “shell:sendto” را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید. یک راه میانبر هم به جای جستجوی عبارت “run” در منوی استارت وجود دارد و آن، فشردن همزمان کلیدهای ویندوز + R است. برای آشنایی با کلیدهای میانبر بیشتر، بهتر است مقاله قبلی در مورد مهمترین کدهای CMD در ویندوز را مطالعه کنید.

در این فولدر، میانبرهای مربوط به نرم افزارهای مختلف دیده می‌شود که با پاک کردن هر کدام از آنها، در واقع آن را از قسمت Send to در منوی راست کلیک ویندوز حذف می‌کنید.

منوی راست کلیک ویندوز

شاید نیازی به گفتن نباشد، اما در این بخش تنها میانبرهای مربوط به هر نرم افزار قرار گرفته که با حذف آن، نباید انتظار پاک شدن کامل برنامه مربوطه از سیستم را داشته باشید. برای مشاهده محل نصب یا قرارگیری هر فایل می‌توان از گزینه “Open File Location” در منوی راست کلیک ویندوز استفاده کرد. به عنوان مثال محل قرارگیری فایل اصلی از “Fax Recipient”، فولدر System32 در درایو ویندوز است. اگر نگران از دست دادن هر کدام از این‌ها هستید، بهتر است یک رونوشت از نسخه اصلی تهیه کرده و در درایو دیگری ذخیره کنید.

در این قسمت تنها اجازه خذف فایل‌ها را نداشته و در صورت تمایل، امکان اضافه کردن فولدرها یا نرم افزارهای مختلف نیز وجود دارد. برای انجام این کار، روی فولدر مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه “Create shortcut” را انتخاب کنید. در این صورت باید بدانید که فایل میانبر شما در صفحه دسکتاپ ایجاد می‌شود. حال کافی‌ست میانبر دلخواه خود را از صفحه اصلی به فولدر Send to منتقل کنید. به‌علاوه امکان تغییر نام آن نیز وجود دارد. در این صورت، فولدر مورد نظر به بخش Send to از منوی راست کلیک ویندوز اضافه می‌شود.

برای اضافه کردن برنامه‌ها، ابتدا آن را از طریق نوار جستجوی ویندوز در استارت پیدا کرده و با انتخاب گزینه “Open file location” از منوی راست کلیک، محل فایل اصلی را پیدا کنید. سپس مطابق با روش قبلی و انتخاب “Create shortcut”، میانبر آن را در صفحه دسکتاپ ایجاد کرده و سپس آن را به این فولدر منتقل کنید

منوی راست کلیک ویندوز

مطابق با تصویر بالا، بعد از انتقال میانبر ساخته‌شده از مرورگر کروم به فولدر مورد نظر، این نرم افزار به منوی Send to اضافه شده است.

اضافه کردن گزینه‌های بیشتر به Send to در منوی راست کلیک ویندوز

روش‌های بالا برای حذف یا اضافه کردن نرم افزارهای مختلف کاربردی‌ است؛ ولی کاربران می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث همچون “Send to Toys”، امکانات بیشتری را به این قسمت اضافه کنند. بعد از دانلود برنامه از این لینک و نصب آن، امکان اضافه کردن گزینه‌های بیشتری همچون Send to clipboard (ارسال قسمتی از متن به حافظه موقتی ویندوز)، Send to Command Prompt (ارسال بخشی از متن به محیط CMD) و Send to Run (برای اعمال سریع دستورات) وجود خواهد داشت. اگر کارایی این گزینه‌ها را نمی‌دانید، بهتر است همه آنها را فعال کرده و بعدا به فکر تغییرشان باشید.

منوی راست کلیک ویندوز

بعد از اجرای Send to Toys، همانند مراحل قبلی می‌توان ورودی‌های مختلف را کنترل و در صورت تمایل، آنها را حذف کرد. همچنین با استفاده از گزینه “Add”، می‌توان به سادگی نرم افزارها یا فولدرهای مختلف را به Send to اضافه کرد.

در این نرم افزار امکان شخصی‌سازی موارد دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال از زبانه “Folder”، می‌توان رفتار میانبری با همین نام را تغییر داد. همچنین کاربران می‌توانند فایل مورد نظر خود را به آخرین فولدر استفاده‌شده یا فولدرهای مورد علاقه و بیشتر ارسال کنند. از طریق زبانه “Clipboard” نیز می‌توان ویژگی‌های مربوط به آن، زمانی‌که فایلی از طریق این منو برای آن ارسال می‌شود را تغییر داد. در نهایت، از زبانه “Default Mail Recipient” هم تنظیمات مربوط به ارسال سریع ایمیل از طریق میانبر نرم افزار Outlook را مشخص کرد.

اگرچه کمتر کسی از بخش Send to در منوی راست کلیک ویندوز استفاده می‌کند، اما این بخش یکی از ابزارهای مفید و البته ناشناخته ویندوز محسوب می‌شود. به‌علاوه از آن تنها با یک کلیک می‌توان استفاده کرد و نیازی به اجرا کردن نرم افزارهای مختلف نیست. باز کردن پنجره‌های مختلف ویندوز برای انجام کاری ساده، واقعا تلف کردن زمان است و از طریق این منو می‌توان در زمانی‌ کوتاه، بسیاری از کارهای روزمره را انجام داد. پس بهتر است همین حالا دست به کارشده و زیرمنوی Send to را شخصی‌سازی کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*