راکت فضایی فالکون 9

فرود راکت فضایی فالکون 9 در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال + ویدیو

چند ماهی می‌شود که اسپیس ایکس (SpaceX) برای نشاندن راکت‌های خود از پلتفرم‌های شناور در اقیانوس و دریا استفاده می‌کند. اما دیروز این کمپانی بزرگ با نشاندن راکت فضایی فالکون 9 (Falcon 9) در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) واقع در فلوریدا، توانایی خود در حوزه هوافضا را به رخ کشید. جالب است بدانید که این هشتمین فرود راکت قابل استفاده مجدد فالکون 9 روی زمین خشک بود.

پیش از هر چیز بهتر است لحظه فرود راکت فضایی فالکون 9 در محل فرود شماره یک (Landing Zone 1) را از زاویه پهپادی ثابت با یکدیگر تماشا کنیم:

مجتمع پرتاب 39 (Launch Complex 39A) پایگاه فضایی کندی یکی از سکوهای تاریخی محسوب می‌شود که بسیاری از ماموریت‌های آپولو در قرن بیستم از طریق آن انجام شده است. با این‌حال، روز گذشته اولین باری بود که اسپیس ایکس بعد از انفجار ویرانگر در سپتامبر سال گذشته، از مجتمع پرتاب 39 استفاده می‌کرد.

روز گذشته سازمان فضایی اسپیس ایکس طی ماموریت CRS-10، تدارکات ایستگاه فضایی بین المللی را با وزن حدود 2 هزار و 270 کیلوگرم (5 هزار پوند) از طریق فضاپیمای بدون سرنشین دراگن (Dragon) و راکت فالکون 9، به سوی فضا پرتاب کرد که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بود. بعد از حدود 10 دقیقه و عبور از مرحله اول، راکت اصلی یعنی فالکون 9 که نیروی مورد نیاز برای خارج کردن دراگن از سیاره زمین را فراهم کرده بود، برای بازگشت به زمین و محل فرود شماره 1 آماده شد که خوشبختانه به‌نرمی و بدون هیچ مشکلی فرود آمد.

راکت فضایی فالکون 9

درگذشته و بعد از ارسال راکت‌ها به فضا، برنامه‌ای برای فرود آنها وجود نداشت و راکت‌ها بعد از انجام ماموریت خود وارد اقیانوس می‌شدند. اما اسپیس ایکس با بازیابی فالکون 9، از هزینه تقریبی 62 میلیون دلار برای تولید هر راکت جدید جلوگیری کرده است. به‌علاوه انتظار می‌رود این شرکت در ماه اکتبر، یکی از این راکت‌ها را آزمایش و توانایی آنها برای پرتاب دوباره را بسنجد.

همزمان با فرود موفقیت‌آمیز راکت فضایی فالکون 9، فضاپیمای دراگن نیز وارد مدار زمین شد و انتظار می‌رود تا روز چهارشنبه در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو گیرد. درادامه می‌توانید لحظه پرتاب و فرود این راکت را از روی دوربین متصل‌شده روی فالکون 9، تماشا کنید.

ویدیوی لحظه فرود راکت فضایی فالکون 9

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*