سفری نوستالژیک ؛ 5 گوشی قدیمی نوکیا که HMD می‌تواند آن‌ها را زنده کند

مدتی قبل شرکت اچ ام دی گلوبال حق استفاده از برند نوکیا بر روی گوشی های ساخت دست خود را تصاحب کرد و حتی یک گوشی با نام نوکیا 6 را نیز معرفی کرد. بر اساس شایعات منتشر شده اخیر، این شرکت تصمیم دارد تا کمی خلاقانه عمل کرده و یک نسخه جدید از گوشی قدیمی نوکیا 3310 را در کنفرانس خبری خود در شهر بارسلون اسپانیا، در روز بیست و ششم فوریه (هشتم اسفند ماه) معرفی کند.

اگر این شایعه صحت داشته باشد، از تصمیم شرکت اچ ام دی گلوبال برای خاطره‌بازی با یک گوشی قدیمی نوکیا و زنده‌کردن یاد و خاطرات آن در ذهن کاربران خبر می‌دهد. حتی بعید نیست که شاهد نسخه‌های دیگری از دیگر گوشی های نوستالژیک نوکیا باشیم. زمانی که نوکیا با در دست داشتن بیش از پنجاه درصد بازار موبایل در این حوزه سلطنت می‌کرد.

فراموش نکنید نوکیا جزو نخستین فعالان در عرصه گوشی های هوشمند بود و کاربران برای محصولات سری N آن احترام زیادی قائل بودند. متاسفانه بعد از معرفی اندروید  و مهاجرت تمامی سازندگان موبایل به این سمت، نوکیا همچنان به سیستم عامل منسوخ سیمبین پایبند ماند. اشتباه فاجعه‌بار بعدی این شرکت مهاجرت به ویندوز فون به جای اندروید بود. با این اشتباه نوکیا از رقبا عقب افتاد و رفته رفته از صحنه رقابت حذف شد.

هنوز کاربران زیادی وجود دارند که خاطرات خود با یک گوشی قدیمی نوکیا همچون 3310 را به خوبی به یاد آورده و در صورت عرضه نسخه جدید آن، بدون شک برای احیای خاطرات خود آن را خریداری خواهند کرد. البته 3310 تنها گوشی قدیمی نوکیا نیست که انتظار می‌رود تا اچ ام دی گلوبال آن را در قالب نسخه‌ای جدید احیا کند. برا اساس شایعات منتشر شده ، ممکن است این شرکت نسخه جدید سایر مدل های معروف و خاطره انگیز خود را نیز معرفی نماید. در ادامه این گوشی ها را با هم مرور مکنیم.

Nokia N93i

گوشی قدیمی نوکیااین گوشی که برای اولین بار در سال 2007 به بازار عرضه شد، از چندین بخش متحرک تشکیل می‌شود. کاربر می‌توانست از آن همچون یک موبایل معمولی استفاده کرده و یا صفحه نمایش آن را برای استفاده از اپلیکیشن‌های سیمبین به کمک دکمه‌های فیزیکی، به بالا بچرخاند. نکته جالب اینجا بود که با چرخاندن بخش‌های آن، نوکیا ان 93 آی (Nokia N93i) به یک دوربین فیلمبرداری تبدیل می‌شد.

گوشی قدیمی نوکیانوکیا در آن زمان چندین گوشی دارای قابلیت چرخش و تبدیل به شکل‌های دیگر را طراحی و تولید کرده بود، اما در میان آن‌ها نوکیا ان 93 آی به مراتب ویژگی‌های منحصربه‌فردتری داشت. در سال 2007 و در اولین سری فیلم بسیار محبوب تبدیل‌شوندگان (ترانسفورمرز)، شاهد تبدیل شدن یک گوشی نوکیا ان 93 آی یه یک موجود فضایی شیطانی بودیم، برخلاف دیگر ترانسفورمرها که همگی در شکل ماشین ظاهر می‌شدند! آیا نسخه‌ای جدید از این گوشی قدیمی نوکیا با ظاهر بسیار خاص آن را به زودی مشاهده خواهیم کرد؟

N-Gage

گوشی قدیمی نوکیاسال‌ها دورتر، نوکیا بر این باور بود که می‌تواند با کمپانی قدرتمند نینتندو در عرصه بازی‌های موبایل به رقابت بپردازد و گوشه‌ای از سهم بازار زیاد آن را نصیب خود کند. نتیجه تلاش‌ها در این باره به عرضه ان گیج (N-Gage) در سال 2003 ختم شد. این گوشی قدیمی نوکیا شدیدا به گیم بوی ادونس (Game Boy Advance) شباهت داشت و رقیبی جدی برای این کنسول بازی همراه محسوب می‌شد.

در هر صورت به نظر می‌رسد طراحان و مهندسان نوکیا، در آن زمان برای خلق یک گوشی موبایل که می‌تواند در نقش یک کنسول بازی همراه نیز ظاهر شود ایده خوبی نداشتند. به عنوان نمونه برای وارد کردن یکی از کارتریج‌های بازی کوچک به دستگاه، می‌بایست محافظ گوشی را بیرون آورده و همچنین باتری آن را خارج کرد.

گوشی قدیمی نوکیاهمچنین اگر تصمیم می‌گرفتید تا از آن به عنوان یک گوشی موبایل عادی استفاده کنید، به احتمال زیاد با تمسخر اطرافیان روبه‌رو می‌شدید! میکروفون و اسپیکر ان گیج بر روی کناره‌های آن قرار گرفته بودند و در زمان نگه داشتن آن کنار گوش، کاملا شبیه به یک تاکو (غذای سنتی مکزیک در قالب ساندویچ) به نظر می‌رسید. تصاویر کاربرانی که از این گوشی قدیمی نوکیا برای برقراری تماس به جای بازی کردن استفاده می‌کردند، سبب خلق عنوان sidetalking شد.

نوکیا بعدها نسخه دیگری را از ان گیج ارائه کرد و در آن از شر این طراحی شبیه به تاکو خلاص شد، اما همچنان مشکل اساسی آن باقی مانده بود؛ این دستگاه باز هم وسیله‌ای قدرتمند و حرفه‌ای برای تجربه بازی‌های موبایل به شمار نمی‌آمد. در هر صورت نسخه اورجینال نوکیا ان گیج به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین محصولات این شرکت در طول تاریخ از نظر نحوه طراحی باقی ماند. تصور ما بر این است که اچ ام دی گلوبال با استفاده از دید نوکیا به ان گیج، می‌تواند چندین محصول را برای طرفداران بازی‌های موبایل عرضه کند و باز هم مفهوم sidetalking به حالت متداول در بیاید.

Nokia 8110

گوشی قدیمی نوکیااین گوشی البته به قرن بیست و یکم تعلق نداشته و برای اولین بار در سال 1996 عرضه شد. ظاهر نوکیا 8110 (Nokia 8110) از نظر طراحی گوشی های موبایل در آن زمان کامل معقول به نظر می‌رسید. دسته‌ای از کاربران به دلیل طراحی دارای انحنای آن، نوکیا 8110 را با نام Banana Phone خطاب می‌کردند. در سال 1999 وقتی این گوشی در فیلم غوغایی ماتریکس به نمایش درآمد و توسط کاراکتر محبوب نئو (Neo) مورد استفاده قرار گرفت، توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کرد.

گوشی قدیمی نوکیادر نظر داشته باشید گوشی واقعی نوکیا 8110، همانند آن چه در فیلم ماتریکس دیده می‌شود، بر روی صفحه کلید خود یک بخش کشویی محافظ نداشت. در واقع این هنر ویرایش تصویربرداران بود که توانستند تا برای جذاب به نظر رسیدن این گوشی، چنین قسمتی را در فیلم برای آن طراحی کنند. انتظار می‌رود تا در صورت عرضه مجدد این گوشی قدیمی نوکیا توسط گلوبال اچ ام دی، شاهد سوار شدن واقعی این اسلایدر بر روی صفحه کلید باشیم.

Nokia 808 PureView / Nokia Lumia 1020

گوشی قدیمی نوکیااین دو گوشی قدیمی نوکیا در مقایسه با مدل‌های معرفی شده در بالا به مراتب امروزی‌تر هستند. نوکیا 808 پیور ویو (Nokia 808 PureView) در سال 2012 عرضه شد و آخرین گوشی دارای سیستم عامل سیمبین این شرکت نام گرفت. بارزترین ویژگی آن را باید استفاده از یک دوربین پشتی 41.3 مگاپیکسلی دانست. حتی با رسیدن به سال 2017 نیز هنوز هیچ گوشی رکورد نوکیا 808 پیور ویو برای مجهزشدن به یک سنسور دارای رزولوشن بالا را نشکسته است. تکنولوژی به کار رفته در دوربین این گوشی قدیمی نوکیا را باید خارق‌العاده دانست. نوکیا 808 پیور ویو حتی برای تصویربرداری در رزولوشن‌های پایین نیز ابتدا با بالاترین رزولوشن ممکن تصویر را ثبت کرده و سپس تعداد پیکسل‌های آن را کاهش می‌داد تا به این وسیله کیفیت عکس را حفظ کرده و فقط قابلیت بزرگنمایی را کاهش دهد.

گوشی قدیمی نوکیادر سال 2013 شاهد عرضه گوشی نوکیا لومیا 1020 (Nokia Lumia 1020) با سیستم عامل ویندوز فون 8 بودیم. در این گوشی نیز همچنان یک سنسور 41.3 مگاپیکسلی به کار رفته بود و همچنین برخی قابلیت‌های جدید همچون تثبیت‌کننده تصویر نوری به آن اضافه شده بودند. هر دو گوشی با وجود تلاش‌های فراوان نوکیا، مایکروسافت و همچنین اپراتور موبایل AT&T فروش موفقی نداشتند.

آیا حاضر به خرید یک گوشی قدیمی نوکیا با اندروید و دوربینی قدرتمند هستید؟

همانطور که به خاطر دارید، بارزترین نقطه قوت گوشی های نوکیا، مخصوصا پرچمداران سری N، لنزهای دوربین قوی به کار رفته در آن‌ها بود. اگر اچ ام دی گلوبال باز هم در همکاری با کمپانی پیشروی زایس، گوشی هایی با رزولوشن دوربین بسیار بالا عرضه کند، بدون شک در مدت زمانی کوتاه سهم خوبی از بازار را نصیب خود خواهد کرد. آیا شما انتظار ارائه یک گوشی اندرویدی تجهیز شده به یک دوربین 41 مگاپیکسلی را نمی‌کشید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مُــــــــــــراد

    منتظر ورود گوشی های خاطره انگیز و ساده نوکیا با عمر باتری بی نظیر تر و بدنه ضدآب همراه با چراغ قوه بسیار قویتر از قبل به بازار ایران هستیم،خوش آمدی کُهنه سرباز