کیوتو ایرشیپ

کیوتو ایرشیپ ؛ کانسپت متفاوت کمپانی امبرائر برای فضای داخلی هواپیما

وقتی صحبت از سفر با هواپیما به میان می‌آید، آن دسته از مسافرانی که وسعشان به خرید بلیت فرست کلاس نمی‌رسد به یاد صندلی‌های به هم چسبیده و فضای فشرده داخل هواپیما می‌افتند که دیدن محیط بیرون در آن باوجود پنجره‌های کوچک دو طرف کابین، کار مشکلی است. حتی مسافران فرست کلاس هم باید در طول پرواز با این پنجره‌ها سر کنند. در همین رابطه، کمپانی امبرائر (Embraer)، سازنده هواپیماهای تجاری و نظامی، طرح کانسپت جدید و متفاوتی با نام کیوتو ایرشیپ (Kyoto Airship) برای فضای داخلی هواپیما ارائه کرده که تا حدودی حس علمی تخیلی بودن را به ما منتقل می‌کند.

کیوتو ایرشیپ برای اولین بار مخصوص جت‌های مسافربری پیشنهاد شده است

کیوتو ایرشیپ شامل پنجره‌های عمودی بزرگی در دو طرف و سقف کابین است که تجربه‌ای دلپذیر تر را برای مسافران فراهم می‌آورد. لذت بردن از مناظر اطراف و نور خورشید در هنگام پرواز برای مسافران هواپیماهای ملخی چیز جدیدی نیست اما برای جت‌هایی که در ارتفاع 35 هزار پایی پرواز می‌کنند قطعاً جدید است. کمپانی برزیلی امبرائر اعلام کرده توانایی عملی سازی کیوتو ایرشیپ برای خریداران جت‌های خصوصی سری لینیج 1000 (Lineage 1000) با رنج قیمت 55 میلیون دلار را دارد.

کیوتو ایرشیپ

جی بیور، معاون طراحی داخلی امبرائر در مصاحبه‌ای با وب‌سایت بیزنس اینسایدر در سال 2016 اشاره کرد که تیم طراحی این کانسپت از مشخصات فنی جت‌های منطقه‌ای سری ERJ-145 که به‌منظور استفاده مقامات دولت برزیل با پنجره‌های نسبتا بزرگ طراحی‌شده ­اند، استفاده می‌کند.

طبق گفته بیور، تیم طراحی کمپانی امبرائر پنجره‌های داخل هواپیما را به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌ که یک مسافر فرضی ژاپنی در صورت تمایل قادر باشد به‌جای استفاده از صندلی،‌ روی کف هواپیما بنشیند و هم‌زمان دید مناسبی از فضای بیرون داشته باشد. البته درست است که نور خورشید و پنجره‌های بزرگ باعث دلباز شدن فضای داخلی کابین می‌شود اما گرم شدن کابین به خاطر نور مستقیم را نباید نادیده بگیریم؛ ازآنجایی‌که در ‌چنین ارتفاعی ابرها نمی‌توانند جلوی تابش مستقیم آفتاب را بگیرند. به نظر می‌رسد که طراحان باید در نسخه واقعی کیوتو ایرشیپ فکری هم برای این چالش بکنند.

بیور در ادامه مصاحبه اضافه کرد:

ما به خود ثابت کرده‌ایم که توانایی عملی کردن این طرح را داریم و اگر سفارش‌دهنده‌ای خواستارش باشد، آن را برایش می‌سازیم.

به نظر می‌رسد که برای دیدن نمونه واقعی این طرح باید منتظر سفارش‌دهنده‌ای ثروتمند باشیم که به دنبال طرح جدیدی برای جت شخصی‌اش باشد.

کیوتو ایرشیپ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*