خطر برخورد ماهواره MAVEN مریخ با قمر فوبوس

خطر برخورد ماهواره MAVEN مریخ با قمر فوبوس

گاهی اوقات، ماهواره های دور زمین می‌بایست تغییر مسیرهای کوچکی را اعمال کنند تا با سایر ماهواره ها در مدار زمین برخورد نکنند. اکنون به نظر می‌رسد که ماهواره‌ی به دور مریخ نیز دچار چنین مشکلی شده است. ماهواره MAVEN ناسا که از حدود 2 سال پیش در مدار مریخ قرار گرفته است، در این هفته مجبور شد تا مسیر خود را به مقدار بسیار کمی تغییر دهد تا با قمر مریخ به نام فوبوس (Phobos) برخورد نکند.

ماهواره MAVEN در تاریخ بیست و دوم سپتامبر 2014 به مدار مریخ وارد شد و از آن زمان تاکنون، به بررسی اتمسفر بالایی و یونوسفر این سیاره سرخ مشغول بوده است. مدار MAVEN به دور مریخ، یک مدار بیضی شکل است و ناسا به خوبی می‌داند که این ماهواره در گردش خود به دور مریخ، از کنار سایر ماهواره ها و همچنین فوبوس، به دفعات زیاد عبور می‌کند. اما اکثر اوقات، MAVEN با این اجرام تداخلی ندارد.

خطر برخورد ماهواره MAVEN مریخ با قمر فوبوس

اختلاف زمانی مسیر حرکت ماهواره MAVEN و فوبوس تنها 7 ثانیه بود

این هفته اما اوضاع کمی متفاوت بود؛ ناسا پیش‌بینی کرد که شانس خوبی وجود دارد که MAVEN و فوبوس با هفت ثانیه اختلاف از یک مکان عبور کنند. از آنجایی که فوبوس یک سنگ با قطر 24 کیلومتر و MAVEN نیز به اندازه‌ی یک مینی‌بوس است، به احتمال زیاد با یکدیگر برخورد می‌کردند. از این رو، در روز سه شنبه، مهندسان ناسا قدرت موتور MAVEN را برای چند لحظه افزایش دادند تا سرعت حرکت آن را در حدود 2 کیلومتر بر ساعت افزایش دهند. به لطف این تغییر جزئی، ناسا تخمین زده که MAVEN و فوبوس اکنون با اختلاف دو دقیقه و سی ثانیه از همان مکان عبور خواهند کرد.

این حرکت بدان معناست که اکنون ماهواره MAVEN می‌تواند بدون نگرانی به گردش خود در مدار مریخ ادامه دهد، اما سرنوشت فوبوس چندان خوشایند نیست.

این قمر سنگی کوچک، به تدریج در حال نزدیک شدن به مریخ است و به پیشبینی ناسا، در حدود 20 تا 40 میلیون سال آینده، مریخ این سنگ را متلاشی خواهد کرد. پس از آن، بقایای فوبوس یک حلقه‌ی نازک را به دور مریخ تشکیل خواهند داد که در حدود 1 میلیون سال دوام خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*