بیشترین گوشی های هوشمند فروخته شده در سال 2016 از برند سامسونگ بوده‌اند

بیشترین گوشی های هوشمند فروخته شده در سال 2016 از برند سامسونگ بوده‌اند

حتی با وجود شکست گلکسی نوت ۷ و تبعات سنگینی که این اتفاق به محبوبیت و اعتبار برند سامسونگ در دنیای موبایل و گجت های هوشمند وارد کرد، این کمپانی کره‌ای موفق شده است که بیشترین فروش گوشی های هوشمند از حیث تعداد را به خود اختصاص دهد و این در حالی‌ست که رقیب سنتی سامسونگ یعنی اپل نیز با اختلافی نسبتا زیاد، در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

انتهای سال ۲۰۱۶، طرح جمع‌آوری نوت ۷ به صورت سراسری در تمام جهان برگزار شد و با توجه به وضع قوانینی نظیر ممنوعیت حمل این فبلت در پروازهای داخلی و بین‌المللی، انتظار می‌رفت که یک ضربه‌ی جبران‌ناپذیر به پیکره‌ی سامسونگ وارد شود. اما این کمپانی علیرغم این شکست، موفق شد که مجموعا ۳۰۸ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد از دیوایس‌های خود را در سال گذشته به فروش برساند و اپل با ثبت فروشی معادل ۲۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

البته بحث تعداد در فروش، یکی از جنبه‌های موفقیت مالی است و جنبه‌ی دیگر که اتفاقا از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است، بحث سود عملیاتی آن کمپانی است. همانطور که در گزارش روز گذشته به آن پرداختیم، به لطف قیمت متوسط بالاتر در محصولات اپل، اهالی کوپرتینو موفق شده‌اند حتی با تعداد فروش کمتر نیز حدود ۸۰ درصد از سود عملیاتی بازار گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص دهند و این در حالی است که سامسونگ با وجود قرارگیری در رتبه‌ی اول فروش، تنها ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سود عملیاتی کسب کرده و با اختصاص دادن رقمی در حدود یک پنجم سود عملیاتی ۴۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری اپل، در جایگاه بعدی بازار قرار گرفته و ۱۴.۶ درصد از سود عملیاتی حاصل از فروش بازار را به خود اختصاص داده است؛ مجموع سود عملیاتی تمام بازار گوشی های هوشمند در سال گذشته رقمی معادل ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

چینی‌ها در جایگاه سوم به بعد بازار موبایل قرار دارند

جالب است بدانید که هواوی بعد از سامسونگ و اپل در جایگاه سوم پرفروش‌های دنیای گوشی های هوشمند قرار دارد و این ابر برند چینی در حالی این جایگاه را به خود اختصاص داده است که دو برند آنر و سری دیوایس‌های قدرتمند خانواده‌ی Ascend موفق به کسب فروشی معادل ۷۲.۲ میلیون و ۶۵.۷ میلیون واحد شده‌اند و تنها فروش همین دو برند از زیرمجموعه‌های هواوی، از مجموع فروش ۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی محصولات برند شیائومی بالاتر بوده است؛ شیائومی در سال ۲۰۱۵ موفق به فروش ۶۵ میلیون واحد از گوشی های هوشمند خود شده بود و این یک سقوط مطلق برای این سازنده‌ی چینی محسوب می‌شود.

در نهایت نیز این گزارش به دو برند چینی دیگر یعنی ویوو و اوپو پرداخته است. سری اسمارت فون های ایکس ویوو موفق شدند ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار فروش را در بازار به ثبت برسانند و سری Y این کمپانی نیز ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار سفارش را دریافت کرد. سری R از گوشی های کمپانی اوپو نیز با ثبت فروشی به میزان ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، یکی از پرفروش‌ترین گوشی های ساخته شده توسط برندهای چینی در سال ۲۰۱۶ بوده است.

هواوی، اوپو و ویوو با این میزان فروش، هرکدام موفق شدند سهمی معادل ۱.۵ درصد از سود عملیاتی فروش کل بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند و با توجه به این که بازار اصلی و مرکزی عرضه‌ی محصولات آنها، کشور چین محسوب می‌شود، این میزانِ سودآوری، یک موفقیت جذاب برای آنها به شمار می‌رود؛ جالب است بدانید گوشی های هوشمندی که در کشور چین به فروش میرسند، قیمت متوسطی در حدود ۲۶۰ تا ۵۲۰ دلار دارند و از این رو، حاشیه‌ی سوآوری برای کمپانی‌های سازنده پایین‌تر می‌آید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*